اخبار داغ

شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز بیماری کووید-۱۹ هم می‌تواند چاقی را زیادتر کند و هم سوءتغذیه ناشی از کم‌خوری را. چرا چاقی را بیشتر می‌کند؟ زیرا تبعات اقتصادی، روی تغذیه مردم موثر است. احتمالا مردم مواد نشاسته‌ای و کربوهیدراتی را به دلیل گران بودن منابع پروتئین حیوانی بیشتر می‌خورند و تحرک هم ندارند و […]

اشتراک گذاری
10 آذر 1399
83 بازدید
کد مطلب : 12004

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز بیماری کووید-۱۹ هم می‌تواند چاقی را زیادتر کند و هم سوءتغذیه ناشی از کم‌خوری را. چرا چاقی را بیشتر می‌کند؟ زیرا تبعات اقتصادی، روی تغذیه مردم موثر است. احتمالا مردم مواد نشاسته‌ای و کربوهیدراتی را به دلیل گران بودن منابع پروتئین حیوانی بیشتر می‌خورند و تحرک هم ندارند و به همین دلیل چاق می‌شوند. به نقل از پایگاه خبری تابناک از آنجایی که اکنون در شرایط بحران بیماری کووید-۱۹ به سر می‌بریم و شیوع بیماری روزبه روز در جهان در حال افزایش است، نقش تغذیه و اصلاح الگوی غذایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا، کاهش شدت بیماری و کاهش مرگ و میر بسیار مهم است. به این مناسبت سازمان فائو و سازمان بهداشتی جهانی به همه کشور‌ها هشدار دادند، در شرایطی که به دلیل تبعات اقتصادی کرونا، احتمال افزایش خطر ناامنی غذایی و بروز کمبود‌های تغذیه‌ای وجود دارد، لازم است که اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از کمبود‌های تغذیه‌ای در سطح جامعه انجام شود.دکتر عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مصاحبه ای که انجام داده اند در مورد شیوع چاقی در این دوران هشدار داده اند.

وی افزود : مشکل کنونی، بحث اضافه وزن و چاقی است که روزبه روز در حال افزایش است. بر اساس آخرین مطالعاتی که انجام شده، حدود ۵۹ تا ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و حتی آمار در دانش‌آموزان‌مان روند افزایش چاقی را نشان می‌دهند، به طوری که در دوره کرونا ـ که دانش‌آموزان در منزل هستند ـ مقداری الگوی غذایی‌شان تفاوت کرده، تنقلات بیشتری می‌خورند و تحرک کمتری دارند و ما با افزایش چاقی در بچه‌ها مواجهیم.

وی گفت: باید توجه کرد که ناامنی غذایی به دو شکل تعریف می‌شود؛ یکی بحث گرسنگی است و دیگری بحث سوءتغذیه. ما بحث گرسنگی را آنطور که در کشور‌های آفریقایی وجود دارد، نداریم، اما با مشکل سوءتغذیه به صورت بدخوری مواجهیم. هر گونه بدخوری نوعی ناامنی غذایی دارد؛ یعنی چه کمبود منابع غذایی و چه کسی که بیشخواری دارد و چاق می‌شود، شامل سوءتغذیه و ناامنی غذایی است.دکتر عبداللهی گفت: اینکه چرا کودکان و نوجوانان چاق شدند نیز به دو علت عمده برمی گردد که نیاز است والدین به آن توجه داشته باشند. یکی از دلایل، الگوی غذایی و مصرف بی رویه فست فودها است. مصرف نوشیدنی ‌های گازدار و مواد غذایی شیرین نیز یک علت اصلی برای افزایش روز به روز چاقی و اضافه وزن است. همچنین، علت دیگر کم بودن تحرک بدنی در کودکان و نوجوانان است. تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر و موبایل و فعالیت ‌های نشسته و تحرک بدنی کم و الگوی غذایی نامناسب، باعث شده کودکان و نوجوانان ما روز به روز چاق ‌تر شوند.چاقی در کودکان و نوجوانان علامت سلامتی نیست.

بسیاری از والدین علاقه دارند که کودک چاق و تپل داشته باشند و این موضوع را نشانه سلامت او تلقی می کنند و تصور می کنند که کودک با ورود به سنین بالاتر، لاغر می شود، اما اینگونه نیست، چراکه کودکان و نوجوانان چاق به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند و تا پایان عمرشان ممکن است با انواع بیماری ها نظیر، دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها دست و پنجه نرم کنند.

پیشگیری و کنترل چاقی کودکان، اولویت مهم نظام سلامت کشور

وی تصریح کرد: سرطان‌ ها و دیابت در افراد چاق بیشتر اتفاق می‌ افتد. شیوع بالای چاقی در کودکان و نوجوانان باعث بروز ۳۰ درصد کبد چرب در آنها شده است. به عنوان یک اولویت مهم در نظام سلامت کشور، پیشگیری و کنترل چاقی کودکان و اضافه وزن کودکان بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: البته علاوه بر اینکه الگوی غذایی کودکان و خانواده باید اصلاح شود، تحرک بدنی هم باید افزایش پیدا کند و نقش سایر بخش‌ ها علاوه بر وزارت بهداشت نیز در این زمینه بسیار مهم است.

تشویق کودکان و نوجوانان به مصرف سبزی و میوه در دوران کرونا

وی افزود: برای کودکان بالای ۵ سال و نوجوانان تا ۱۸ سال، حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی توصیه می شود و اکنون که به دلیل شیوع کرونا و ضرورت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی، تحرک در خارج از منزل کاهش یافته، می توان در منزل به هر طریقی که تحرک کودک و نوجوان را بیشتر کند، این امکان را فراهم کرد. ضمن اینکه توصیه می شود، در منزل مصرف موادقندی و شیرینی و فست فودها کاهش یافته و کودکان و نوجوانان به مصرف سبزی و میوه و مواد سبوس دار تشویق شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *