همسایگان اولویت ایران در برنامههای بینالمللی سازی آموزش عالی
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل گفت: در بخش بینالمللیسازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژهای قرار دارند و جزء کشورهای هدف و اولویت ما هستند. به گزارش پایگاه خبرگزاری تجهیزنیوز وبه نقل از خبرگزاری مهر، حسین سالارآملی در نشست مجازی مجمع عمومی فوقالعاده اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر، اظهار داشت: […]
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل گفت: در بخش بینالمللیسازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژهای قرار دارند و جزء کشورهای هدف و اولویت ما هستند.
به گزارش پایگاه خبرگزاری تجهیزنیوز وبه نقل از خبرگزاری مهر، حسین سالارآملی در نشست مجازی مجمع عمومی فوقالعاده اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر، اظهار داشت: امیدوارم این نشست به اهداف عالیه خود در گسترش دانش در میان اعضا و انتقال تجربیات علمی و فناوری فیمابین موفق باشد.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از برنامهها و تلاشهای اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر حمایت کرده و آن را موفق میداند؛ اگرچه انتظار تحرک و پیشرفت و جدیت بیشتری را نیز دارد.
به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل، برگزاری این نشست در اوج بیماری کووید -۱۹ گویای عزم و اراده مسئولان علمی و دانشگاههای کشورهای عضو است که هیچگونه خللی را در راستای توسعه علم و فناوری و تبادل دانش نمیپذیرند. ما همگی اعتقاد داریم که زندگی بهتر مردم، مبارزه با افراطگری، مبارزه با فقر و بسترسازی توسعه پایدار کشورها تنها بر پایه توسعه علم و دانش امکانپذیر است.
وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۵ سال اخیر بیشترین رشد علمی دنیا براساس ایندکسهای SIS و Scopus را داشتهایم و در بخش فناوری به عنوان یک مثال میدانید که در طول چندماه اخیر توانستیم ماهواره ساخته شده خود را توسط ماهوارهبر ایرانی بر روی مدار زمین قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: سیاستهای کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمدتاً بر پایه ۳ اصل کلی: آوردن علم و دانش دانشگاهی برای رفع نیازهای جامعه، توسعه دورههای فنی- حرفهای و بینالمللی سازی آموزش عالی کشور پایهریزی شده است.
سالارآملی افزود: در بخش بینالمللیسازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژهای قرار دارند و جزء کشورهای هدف ما هستند. البته محورهای عملیاتی بینالمللی سازی آموزش عالی، در چند شاخه مهم پیگیری میشود که از آن جمله میتوان به تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژههای مشترک تحقیقاتی، دورههای آموزشی مشترک و آشنایی و توسعه زبان وادبیات و فرهنگ دیگر کشورها و آشنا ساختن جامعه نخبگانی این کشورها درخصوص فرهنگ و زبان فارسی، اشاره کرد. تبادل استاد به صورت ترددی، تدریس دوره های کوتاه مدت و تدریس مجازی نیز نئرد حمایت می باشد.
وی عنوان کرد: اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر میتواند در راستای توسعه صلح و برادری و رفع فقر در جامعه و حفظ محیط زیست کمک شایانی به ملتهای اطراف دریای خزر کند. مجله محیط زیست کاسپین یک نمونه از توجه جدی نخبگان دانشگاهی برای تبادل تجربیات در این زمینه و وجود چندین پروژه تحقیقاتی نیز از اراده ما برای رفع معضلات منطقه میگوید.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل تصریح کرد: این مجمع عمومی اگرچه بهصورت مجازی است اما میتواند نقش اساسی خود در منطقه را بهصورت اثرگذار و در میان بالاترین سطوح مدیریتی تبیین کند.
وی افزود: گام نخست میتواند نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر و تبیین سیاستهای کلان میانمدت و درازمدت باشد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی آن اعلام آمادگی مینماید. فراخوان دیگر دانشگاههای منطقه به خصوص از حوزه آبریز دریای خزر یعنی کشورههای ارمنستان، گرجستان و ترکیه به عنوان عضو ناظر یا همکار میتواند در تعمیق و گسترش فعالیتهای علمی شما و اثرگذاری منطقهای و جهانی آن موثر باشد.
دیدگاهتان را بنویسید