از استیکرهای ایرانی استفاده کنید
عضو هیات داوران دو دوره جایزه سال استیکر بر این باور است که «ایموجیها اشکال بینالمللی هستند که ملیت و منطقه جغرافیایی ندارند، اما استیکرها اینگونه نیستند و میتوانند ملیت را هم نشان دهند؛ پس خیلی خوب است که مردم ما از استیکرهایی استفاده کنند که ایرانی است.» به گزارش ایسنا، بهرام عظیمی ـ عضو […]
عضو هیات داوران دو دوره جایزه سال استیکر بر این باور است که «ایموجیها اشکال بینالمللی هستند که ملیت و منطقه جغرافیایی ندارند، اما استیکرها اینگونه نیستند و میتوانند ملیت را هم نشان دهند؛ پس خیلی خوب است که مردم ما از استیکرهایی استفاده کنند که ایرانی است.»
به گزارش ایسنا، بهرام عظیمی ـ عضو هیات داوران دومین جایزه سال «استیکر» ـ درباره کارآیی و خروجی برگزاری این رویداد هنری گفت: خروجی طراحی استیکر در این جایزه متعلق به مردم است، چراکه تقریبا همه مردم ما با موبایل، استیکر و ایموجی سر و کار دارند و این روزها خیلی از افراد به جای نوشتن از استیکرها استفاده میکنند و حسشان را از طریق استیکرها بیان میکنند.
او با بیان اینکه در حال حاضر اکثر استیکرها مبتنی بر شخصیتها و کاراکترهای خارجی طراحی شده و ما هم از همان استیکرها استفاده میکنیم، بیان کرد: ایموجیها اشکال بینالمللی هستند که ملیت و منطقه جغرافیایی ندارند، اما استیکرها اینگونه نیستند و میتوانند ملیت را هم نشان دهند پس خیلی خوب است که مردم ما از استیکرهایی استفاده کنند که ایرانی است.
این هنرمند با اشاره به خروجی سال اول این جایزه که سال گذشته برگزار شد، توضیح داد: بسیاری از استیکرهای ایرانی بهویژه آنهایی که سال قبل طراحی شد، هویت ملی دارند و بر اساس شخصیتهای ملی، تاریخی، فرهنگی و ورزشی ما طراحی شدهاند.
خالق شخصیت «سیا ساکتی» درباره اصولی که موجب خلق شخصیتهای ماندگار از سوی گرافیستها، طراحان و انیماتورها میشود، گفت: یک شخصیت زمانی ماندگار میشود که مردم آن را در مدیومهایی مثل تلویزیون، سینما و فضای مجازی ببینند و به یکدیگر منتقل کنند. مردم باید حضور شخصیت خلقشده را حس کنند. شخصیت خلقشده باید چیزی به اطلاعاتشان اضافه کند یا به آنها گوشزد کرده و بیاموزد. بنابراین خلق یک شخصیت ماندگار بستگی به این دارد که اولا درباره چه چیزی شخصیت خلق شود و پس از آن شخصیت مورد نظر چقدر خوب خلق شود و مرحله بعدی که مهمترین مرحله است اینکه این شخصیت چگونه به مردم شناسانده میشود. اینکه مردم از چه طریقی با این شخصیت آشنا میشوند، چه پیامی را به مردم منتقل میکند و چقدر به مردم نزدیک است مساله بسیار مهمی است.
او ادامه داد: این اتفاق معمولا در انیمیشنهای پربیننده رخ میدهد. خیلی اوقات انیمیشنهایی که جنبه آموزشی دارند و از تلویزیون پخش میشوند مثل «آقای ایمنی»، «بابا برقی»، «سیا ساکتی» و امثال اینها به این دلیل که پیامی که میدهند و شوخی هایی که میکنند، جزو دغدغههای مردم است، در ذهن آنها میمانند. البته اگر شخصیت خلقشده ویژگیهای یک شخصیت جذاب را داشته باشد.
عضو هیات داوران جایزه سال «استیکر» درباره افرادی که در این رقابت هنری شرکت میکنند و تاثیر این رویداد بر روند کاری آنها گفت: شرکتکنندگان جایزه استیکر، هنرمندانی هستند که توانایی طراحی استیکر دارند و جایزه استیکر بخشی از هنر جوانان این مملکت را به نمایش میگذارد؛ بخشی که اتفاقا خیلی کاربردی است.
او افزود: من به عنوان یک گرافیست، نقاش، انیماتور و یا تصویرگر کاری را خلق میکنم که عده معدودی از مردم آن را میبینند؛ به عنوان مثال کاریکاتوری میکشم که در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته میشود و در نهایا هزار تا ۲ هزار نفر آن را میبینند و هر چقدر هم این آثار خوب باشد یک عمر و تاریخ مصرفی دارد، در حالی که استیکر ماندگارتر است و هم به شناخته شدن و شهرت طراح کمک میکند و هم اتفاق بزرگی است که میتواند در سطح ملی رخ دهد.
این انیماتور اظهار کرد: یک استیکر را همه مردم میبینند. کافیست هر کسی یک موبایل در دستش باشد تا با هنر جوانی که استیکری را طراحی کرده آشنا شود. این بزرگترین افتخار است که مثلا یک روز در اتوبوس، مترو یا تاکسی نشسته باشی و در موبایل کسی که کنارت نشسته، ببینی او استیکری را که تو طراحی کردهای برای دیگران میفرستد.
عظیمی در ادامه درباره برگزاری جایزه سال «استیکر» توسط آیگپ گفت: چند سالی بود که موضوع طراحی استیکر بین گرافیستها و طراحان مطرح بود، گاهی اوقات وقتی با بچههایی که معمولا طراح کاریکاتور یا طراح کاراکتر و یا کارتونیست هستند، صحبت میکردیم آنها یک سری شخصیت برای خودشان طراحی کرده بودند و خیلی دوست داشتند که این شخصیتها که به صورت استیکر طراحی شده در دسترس مردم قرار بگیرد و مردم از آنها استفاده کنند.
او ادامه داد: اینکه این استیکرها را کجا، چگونه و به چه کسی باید عرضه میکردند و آیا باید در ازای آن پولی دریافت میکردند یا نه سوالاتی بود که همیشه در ذهنشان بود؛ تا سال گذشته که آیگپ چنین جشنوارهای را راهاندازی کرد.
این کارتونیست درباره نحوه برگزاری جشنواره اظهار کرد: جایزه سال «استیکر» به طور کلی جشنواره سختی است، به جز هزینههایی که دارد، اطلاعرسانی، فراخوان و برگزاری آن کار مشکلی است. اینکه چه چیزی از شرکتکنندهها بخواهیم و چه نمونههایی عرضه کنیم موضوعات پیچیده و سختی بود.
دومین جایزه سال «استیکر» به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی از مهرماه آغاز شده و تا ۲۳ دیماه سال جاری، همزمان با روز جهانی استیکر که اختتامیه این مراسم برگزار میشود، ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام
دیدگاهتان را بنویسید