اخبار داغ

دکل سحر-۱ در کنار سکوی DPG میدان الوند مستقر شد

عملیات استقرار دکل حفاری سحر-۱ کنار سکوی DPG میدان الوند در آب‌های خلیج‌فارس، با همکاری متخضصان شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و حفاری شمال با موفقیت انجام شد. به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علی خواجوی، مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران درباره استقرار دکل سحر-۱ […]

اشتراک گذاری
15 مهر 1399
147 بازدید
کد مطلب : 7411

عملیات استقرار دکل حفاری سحر-۱ کنار سکوی DPG میدان الوند در آب‌های خلیج‌فارس، با همکاری متخضصان شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و حفاری شمال با موفقیت انجام شد.

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علی خواجوی، مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران درباره استقرار دکل سحر-۱ در کنار سکوی DPG میدان الوند در منطقه سیری و پیچیدگی‌های اجرای این عملیات گفت: نظر به ضرورت تعمیر سه حلقه چاه در سکوی DPG میدان الوند، نیاز به استقرار دکل حفاری در کنار این سکو بود، اما با توجه به اینکه ویژگی‌های بستر دریا در این ناحیه به‌گونه‌ای است که احتمال نفوذ ناگهانی پایه‌ها وجود دارد، مراحل نزدیک شدن دکل به سکو به‌طور دقیق مطالعه و کارشناسان شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و حفاری شمال برای انجام فرآیند Preloading با در نظر گرفتن همه تمهیدهای فنی و ایمنی تصمیم‌های مشترکی گرفتند.

وی افزود: وجود لایه نازک تا حدودی سخت در بین دو لایه تاحدودی نرم ماسه‌ای در هنگام پایه‌گذاری دکل‌های حفاری و انجام مراحل Preloading سبب شکست لایه نازک سخت می‌شود که نفوذهای ناگهانی پایه را ایجاد می‌کند، این موضوع به دشواری مهار شدنی است و در صورت نبود مهار به‌موقع، سکوی حفاری تعادل خود را از دست می‌دهد و واژگون می‌شود.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران عنوان کرد: از آنجا که اثر پایه‌های دکل پیشین که در این ناحیه مستقر شده بود با دکل سحر بر هم منطبق نبودند و ابعاد حفره‌های ایجادشده نیز با قطر Spud can دکل سحر انطباق نداشت، امکان لغزش دکل به سمت سکوی DPG هنگام پایه‌گذاری محتمل بود، بنابراین نبود کنترل این موضوع سبب لغزش، کج شدن و ضربه زدن دکل به سکوی DPG و سرانجام ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شد، بنابراین طراحی دقیق، دقت و تصمیم‌گیری درست هنگام اجرای این کار بسیار مهم و حیاتی بود.

خواجوی با تأکید بر اینکه در ۲۰ سال اخیر هیچ دکلی به دلیل ریسک‌ها و پیچیدگی‌های گفته‌شده روی این سکو مستقر نشده بود، گفت: در سال ۹۲ شرکت نفت فلات قاره ایران از شرکت‌های حفاری فعال در کشور برای این منظور دعوت کرد که تنها یک شرکت خارجی، اعلام آمادگی کرد و آن هم، جابه‌جایی دکل را منوط به پذیرش پرداخت هزینه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار برای تغییر ابعاد Spud can دکل کرد که سرانجام پذیرفته نشد.

وی افزود: با تلاش و همت گروهی متخصصان اداره حفاری و ترمیم چاه شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و حفاری شمال، عملیات افتخارآمیز و پیچیده استقرار این دکل به‌تازگی در هشت روز و بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی با موفقیت انجام شد و از دانش و تجربه حاصل شده در استقرار موفقیت‌آمیز این دکل، می‌توانیم در دیگر عملیات‌ مشابه نیز استفاده کنیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *