مسعود قربانی:نتورک مارکتینگ مردم دنیا را به هم نزدیک میکند
مسعود قربانی: نتورک مارکتینگ مردم دنیا را به هم نزدیک میکند امروزه در باره نتورک مارکتینگ حرف و حدیثهای زیادی وجود دارد. مخالفان در مخالفت خود سرسخت هستند و موافقان هم برای این نوع تجارت مزایایی را بر میشمرند. به گزارش ایسنا، مسعود قربانی یکی از پیشکسوتان نتورک مارکتینگ که نه تنها در ایران […]
مسعود قربانی:
نتورک مارکتینگ مردم دنیا را به هم نزدیک میکند
امروزه در باره نتورک مارکتینگ حرف و حدیثهای زیادی وجود دارد. مخالفان در مخالفت خود سرسخت هستند و موافقان هم برای این نوع تجارت مزایایی را بر میشمرند.
به گزارش ایسنا، مسعود قربانی یکی از پیشکسوتان نتورک مارکتینگ که نه تنها در ایران بلکه در دنیا تجربههای زیادی در این حوزه به دست آورده است در یک مصاحبه نکات مهمی در این باره بیان کرد.
آقای قربانی نتورک چیست؟
به زبان ساده نتورک مارکتینگ یک روش جدید توزیع کالا است که در دنیا بسیار مرسوم است و به خوبی در اقتصادهای پیشرفته جهان جای خود را پیدا کرده است. البته این روش سالها پیش به روش اشتباه و غیراصولی از کشورهای دیگر به ایران راه پیدا کرد و چون در آن زمان از هیچ قانون و مقرراتی تبعیت نمیکرد به شکل شخص محور و سلیقهای وارد عرصه اقتصاد شد. طبیعی است این نوع مدیریت سلیقهای در هر تجارت یا بیزینسی وارد شود به هزاران مسیر نادرست و گاهی صحیح کشیده میشود که البته آن را گذشت زمان مشخص میکند. ولی آنچه مشخص است نتورک در دنیای امروزی شناخته شده و اشتغالزا است و اقتصاد دنیا روی آن حساب ویژهای باز کرده است.
نتورک مارکتینگ بازنده و برنده دارد؟
پایههای روش بازاریابی نتورک مارکتینگ آنقدر ریشهدار و مستحکم است که هرگز در آن فردی بازنده و یا برنده نیست. این روش در واقع ذاتاً یک سیستم فروش است. دقیقاً مانند اینکه شما از مبلمان فروشی سؤال کنید که بازنده است یا برنده. آیا تولیدی لوازم اتومبیل بازنده و برنده دارد؟چه مواردی بازنده یا برنده بودن افراد را مشخص میکند؟ پاسخ شما مهارت است. اصولاً نتورک مدیریت منابع انسانی و کسب درآمد بر پایه مهارتهای فردی و سازمانی است. تجربه نشان داده اقتصادهایی که بر اساس این سیستم حرکت کردهاند در مدتزمان کوتاهی به نتایج درخشانی دست پیدا کردهاند.
مهارتهایی که در نتورک کسب میشود فایدهای برای جاهای دیگر دارد؟
قطعاً. فردی که در حوزه نتورک مارکتینگ مهارت کسب میکند بدون شک این توانایی را پیدا میکند که در سایر حوزهها نیز مهارتهای خود را ارائه دهد. چرا که فرد بعد از آموزشهای لازم و تخصصی، کلام مؤثری پیدا میکند و به چارتبندی و نظم فکری میرسد. حالا ببینید همچین فردی که دارای مهارتهای ایدهآلی شده در مبلمان یا موبایل فروشی یا فروشگاه برند میتواند از تواناییهای خود استفاده کرده و عملکرد مطلوبی داشته باشد. مدیریت روابط بین فروشنده و خریدار را فروشنده حفظ و کنترل میکند و تعامل بین آنها یک نوع مهارت محسوب میشود که در نهایت به فروش خوب، منجر میشود. یک فرد فروشنده موبایل، کتوشلوار یا مبلمان با افزایش و گسترش مهارت به میدان بزرگتری به نام نتورک مارکتینگ میرسد. در این سیستم قطعاً فرد باید مهارتهای فراوانی داشته باشد تا از این طریق بتواند از پس مذاکرات، دوئل، ایجاد اتحاد جمعی با هدفگذاری جمعی سربلند و پیروز خارج شود. ببینید یک فرد موفق در حوزه نتورک مارکتینگ یا فروش ضمن داشتن روابط عمومی قوی باید از مدیریت بحران نیز شناخت داشته باشد و با اقتدار ظاهر شود و همین عوامل هستند که یک فرد را از نقطه صفر در عرصه کاری با آموزشهای مختلف و مذاکرات دو یا چند نفره کمکم به پختگی میرساند و این چالشها در نهایت باعث موفقیت فرد در دوئلها میشود. برخلاف بسیاری معتقدم که نتورک یک شغل زود بازده نیست. نتورک شغلی دیرباز ده، اما پربازده است. دلیل دیر بازدهی آنهم یکسری مهارتهایی است که باید آموزش داده شود و به فرد یکسری آپشنهایی نیز اضافه میشود.
پس نتورک مارکتینگ جای آدمهای عجول نیست؟
همواره عجولها جزء شکستخوردهها هستند.گاهی از من سؤال میشود که معمولاً چه کسانی در این مسیر موفق میشوند و من با قاطعیت به آنها میگویم افرادی که مهارتهای خود را افزایش دهند. در این روش برای اینکه بتوان به قله موفقیت رسید باید تمرکز خود را روی مهارتها بگذارید و این تنها کلید پیروزی محسوب میشود.
نتورک شغل محسوب میشود؟
شاید در ابتدای مسیر یک شغل مستقل نباشد، ولی امروز اگر از من سؤال کنند، میگویم که بله نتورک مارکتینگ شغل و حرفه اصلی من است. چون در آن مهارت و تجربه زیادی دارم و قادرم سیستمها را از یکدیگر تمیز دهم. یعنی روش کاری ناسالم را از سالم و مدیریت ناسالم را از سالم به دلیل تجربه و مهارت بالا تشخصی میدهم. باید بگویم که کلاً نتورک بر پایه مهارت شکل گرفته و در مرحله بعدی پرورش مهارت میتواند افراد را به موفقیت برساند، یعنی بتوانیم این مهارتها را تکثیر دهیم. یعنی اینکه بتوانیم فردی را در حوزه فروش و توزیع کالا به موفقیت و پیروزی نزدیک کنیم که البته این کار لذت بسیار بالایی هم دارد.
نتورک زبان مشترک در دنیا دارد؟یک نتورک کار ایرانی میتواند با یک نتورک کار کشور دیگر ارتباط داشته باشد؟
سؤال خوبی است. امروز این ارتباط ایجاد شده است. البته تا سه سال پیش وجود نداشت. امروز ارتباط بینالمللی هست چون کتابهای روز دنیا را مطالعه میکنیم و آموزش کوچینگ از سرتاسر دنیا در حال انجام است و آموزش مدیریت بر پایه منابع انسانی و تخصصی برگزار میشود. خود را عضو مجموعههای آموزش بزرگ دنیا میکنیم و من آخرین فایل آموزشی که گرفتم ۲۵۰۰ پوند در تعطیلات نوروز بوده است. معمولاً همه گمان میکنند که در ایام تعطیلی نوروز زمان استراحت است و کرونا نیز شرایط را نامساعد کرده، ولی من هر روز در حال کوچ شدن بودم.
پس میتوانیم بگوییم نتورک مرز ندارد؟
نتورک مارکتینگ تا(اندازه) ندارد، تا زمانی که نگرش و ذهنیت یاری کند.
نتورک میتواند در آینده مردم دنیا و مللها را به هم نزدیک کند؟
دو سال قبل طی مصاحبهای در سال همایشها گفتم که مدیر فروشان ایرانی را به اروپا صادر و ترانسفر میکنیم چون ما قادر هستیم احساسات را بهخوبی انتقال داده و در برگزاری استیج بسیار حرفهای هستیم. واقعیت این است که سایر کشورها (مالزی، دوبی و مالایا) بیشتر به حفظیات علاقه دارند اما ایرانیها بیشتر احساسات را ارائه میدهند و در تیم سازی بسیار موفق هستند. ایرانیها روابط خود را بر اساس حس و هوش هیجانی خود برنامهریزی میکنند و این ویژگی باعث روند صعودی ایرانیها در جهان شده است.
مهارتهایی که در نتورک کسب میشود فایدهای برای جاهای دیگر دارد؟
قطعاً. فردی که در حوزه نتورک مارکتینگ مهارت کسب میکند بدون شک این توانایی را پیدا میکند که در سایر حوزهها نیز مهارتهای خود را ارائه دهد. چرا که فرد بعد از آموزشهای لازم و تخصصی، کلام مؤثری پیدا میکند و به چارتبندی و نظم فکری میرسد. حالا ببینید همچین فردی که دارای مهارتهای ایدهآلی شده در مبلمان یا موبایل فروشی یا فروشگاه برند میتواند از تواناییهای خود استفاده کرده و عملکرد مطلوبی داشته باشد. مدیریت روابط بین فروشنده و خریدار را فروشنده حفظ و کنترل میکند و تعامل بین آنها یک نوع مهارت محسوب میشود که در نهایت به فروش خوب، منجر میشود. یک فرد فروشنده موبایل، کتوشلوار یا مبلمان با افزایش و گسترش مهارت به میدان بزرگتری به نام نتورک مارکتینگ میرسد. در این سیستم قطعاً فرد باید مهارتهای فراوانی داشته باشد تا از این طریق بتواند از پس مذاکرات، دوئل، ایجاد اتحاد جمعی با هدفگذاری جمعی سربلند و پیروز خارج شود. ببینید یک فرد موفق در حوزه نتورک مارکتینگ یا فروش ضمن داشتن روابط عمومی قوی باید از مدیریت بحران نیز شناخت داشته باشد و با اقتدار ظاهر شود و همین عوامل هستند که یک فرد را از نقطه صفر در عرصه کاری با آموزشهای مختلف و مذاکرات دو یا چند نفره کمکم به پختگی میرساند و این چالشها در نهایت باعث موفقیت فرد در دوئلها میشود. برخلاف بسیاری معتقدم که نتورک یک شغل زود بازده نیست. نتورک شغلی دیرباز ده، اما پربازده است. دلیل دیر بازدهی آنهم یکسری مهارتهایی است که باید آموزش داده شود و به فرد یکسری آپشنهایی نیز اضافه میشود.
پس نتورک مارکتینگ جای آدمهای عجول نیست؟
همواره عجولها جزء شکستخوردهها هستند.گاهی از من سؤال میشود که معمولاً چه کسانی در این مسیر موفق میشوند و من با قاطعیت به آنها میگویم افرادی که مهارتهای خود را افزایش دهند. در این روش برای اینکه بتوان به قله موفقیت رسید باید تمرکز خود را روی مهارتها بگذارید و این تنها کلید پیروزی محسوب میشود.
نتورک شغل محسوب میشود؟
شاید در ابتدای مسیر یک شغل مستقل نباشد، ولی امروز اگر از من سؤال کنند، میگویم که بله نتورک مارکتینگ شغل و حرفه اصلی من است. چون در آن مهارت و تجربه زیادی دارم و قادرم سیستمها را از یکدیگر تمیز دهم. یعنی روش کاری ناسالم را از سالم و مدیریت ناسالم را از سالم به دلیل تجربه و مهارت بالا تشخصی میدهم. باید بگویم که کلاً نتورک بر پایه مهارت شکل گرفته و در مرحله بعدی پرورش مهارت میتواند افراد را به موفقیت برساند، یعنی بتوانیم این مهارتها را تکثیر دهیم. یعنی اینکه بتوانیم فردی را در حوزه فروش و توزیع کالا به موفقیت و پیروزی نزدیک کنیم که البته این کار لذت بسیار بالایی هم دارد.
نتورک زبان مشترک در دنیا دارد؟یک نتورک کار ایرانی میتواند با یک نتورک کار کشور دیگر ارتباط داشته باشد؟
سؤال خوبی است. امروز این ارتباط ایجاد شده است. البته تا سه سال پیش وجود نداشت. امروز ارتباط بینالمللی هست چون کتابهای روز دنیا را مطالعه میکنیم و آموزش کوچینگ از سرتاسر دنیا در حال انجام است و آموزش مدیریت بر پایه منابع انسانی و تخصصی برگزار میشود. خود را عضو مجموعههای آموزش بزرگ دنیا میکنیم و من آخرین فایل آموزشی که گرفتم ۲۵۰۰ پوند در تعطیلات نوروز بوده است. معمولاً همه گمان میکنند که در ایام تعطیلی نوروز زمان استراحت است و کرونا نیز شرایط را نامساعد کرده، ولی من هر روز در حال کوچ شدن بودم.
پس میتوانیم بگوییم نتورک مرز ندارد؟
نتورک مارکتینگ تا(اندازه) ندارد، تا زمانی که نگرش و ذهنیت یاری کند.
نتورک میتواند در آینده مردم دنیا و مللها را به هم نزدیک کند؟
دو سال قبل طی مصاحبهای در سال همایشها گفتم که مدیر فروشان ایرانی را به اروپا صادر و ترانسفر میکنیم چون ما قادر هستیم احساسات را بهخوبی انتقال داده و در برگزاری استیج بسیار حرفهای هستیم. واقعیت این است که سایر کشورها (مالزی، دوبی و مالایا) بیشتر به حفظیات علاقه دارند اما ایرانیها بیشتر احساسات را ارائه میدهند و در تیم سازی بسیار موفق هستند. ایرانیها روابط خود را بر اساس حس و هوش هیجانی خود برنامهریزی میکنند و این ویژگی باعث روند صعودی ایرانیها در جهان شده است.
در مورد کسبوکارهای نوین توضیح دهید؟
از کسبوکارهای نوین و جدید کارهایی هستند که در اینترنت و فضای وب ایجاد شده است. باید بگویم که کرونا در کشورمان فرصت بسیار خوبی ایجاد کرد و این کمک به حدی بود که تاکنون درهیچ برههای به وجود نیامده بود. ببینید سطح بهداشت فردی در شهرها و استانها بهمراتب رشد داشته و برای دستیابی به این مهم باید مدتها اطلاعرسانی و فرهنگسازی میشد ولی در مدتزمان کوتاهی این موضوع به جدیت در تمام لایههای اجتماعی راه پیدا کرد. از طرف دیگر هزاران شغل زیر سؤال رفتند و در این فضا قادر به ادامه فعالیت نبودند در حالی که شغلهای وابسته به فضای وب و اینترنت بودند، توانستند جایگاه بهمراتب بهتری را پیدا کنند. مثلاً دکتری که در این چند ماه اخیر سایت اینترنتی در اختیار داشت بهمراتب اوضاع بهتری نسبت به دکتری که چنین موقعیتی نداشت پیدا کرد و یا استادی که وبینار در اختیار داشته در این مدت بهمراتب بهتر توانسته دانشجویان خود را هدایت کند. در واقع این جریان نشان داد افرادی که به تکنولوژی و فضای وب اعتقادی نداشتند از کوران رقابتهای اقتصادی حذف شدند.
نتورک شغلی هست که در دوره بحران بتوان روی آن حساب باز کرد؟
نتورک در تمامی بحرانها جواب داده است و در واقع ما بهترین تولیدات و بیشترین فروش را در همین دوران کرونا داشتهایم و همین باعث شد بهترین رکوردها و با کیفیتترین کالاها در همین دوران به وجود آید. امروز شاهد هستید که فروشگاههای اینترنتی حرف اول را در کشور میزنند و افرادی موفق هستند که در فضای وب فعال هستند.
در مورد تولید؟
تولید مجموعههایی که دارای فروشگاههای اینترنتی هستند در کمتر از ۲۴ ساعت به نقدینگی تبدیل میشوند در حالی که در مقوله فروش معمولاً بین سه تا ۶ ماه زمان میبرد و البته تبدیل این مدت به ۲۴ ساعت اصلاً کار سادهای نیست ولی در شرایط فعلی شاید بتوانم ۲۰ واحد صنفی یا شرکت تولیدی در اشتهارد یا سایر شهرکهای صنعتی معرفی کنم که در مدتزمان کوتاهی پول به حسابها واریز میشود. یعنی در زمان کوتاهی فروش انجامشده و اصل سرمایه همراه با سود برگشته و البته مالیات نیز بهحساب دولت واریز میشود و این یعنی گردش تولید. اگر شما سیکل را رعایت کنید در مدتزمان کوتاهی پاسخ خود را دریافت میکنید.این در حالی است که سیکل فوق در بازار سنتی حدود دو ماه به طول میانجامد.
دیدگاهتان را بنویسید