اخبار داغ

سبلان پارچه با واقعیت‌های تلخ کف کارخانه‌ای مواجه است

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از تایماز نیوز،کارخانجات سبلان پارچه اردبیل علی‌رغم حاشیه‌ها و کش و قوس‌های فراوان در طول یک سال گذشته تا حدود قابل توجهی توانسته مشکلات موجود را برطرف کند که به همین منظور تلاش برای احیا و رونق این واحدهای تولیدی نیز توسط مدیران کنونی با جدیت و توام با اقدامات […]

اشتراک گذاری
28 اردیبهشت 1402
221 بازدید
کد مطلب : 154753

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از تایماز نیوز،کارخانجات سبلان پارچه اردبیل علی‌رغم حاشیه‌ها و کش و قوس‌های فراوان در طول یک سال گذشته تا حدود قابل توجهی توانسته مشکلات موجود را برطرف کند که به همین منظور تلاش برای احیا و رونق این واحدهای تولیدی نیز توسط مدیران کنونی با جدیت و توام با اقدامات اساسی در حال انجام است.

کارخانه سبلان پارچه متشکل از هفت کارخانه تولیدی پوشاک زنجیره‌ای است که چرخه کامل تبدیل پنبه به منسوجات و پارچه‌ها را با ظرفیت رسیدن اشتغال برای ۵۰۰۰ نفر داراست و اهمیت به صادرات و واردات و نیز تبدیل این کارخانه به برند جهانی می‌تواند آینده شکوهمندی را برای این بازار تولیدی رقم بزند.
این واحد تولیدی که از صفر تا ۱۰۰ تولید پوشاک در آن قابل انجام است، دارای واحدهای ریسندگی، مقدمات و ایندیگو، بافندگی جین و پیراهنی و ژاکارد، گردبافی، رنگرزی چاپ و تکمیل، تخت‌بافی و دوزندگی بوده که محصولات تولیدی با کیفیت مناسب و برند ایرانی روانه بازار مصرف می‌شود.
این در حالی است که متاسفانه برخی سوءمدیریت‌ها در طول چندین سال گذشته سبلان پارچه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده که هم‌اکنون نیز چوب اشتباهات انجام یافته در گذشته بر سر مجموعه آوار می‌شود؛ البته ناگفته نماند که علی‌رغم اینکه کارخانجات سبلان پارچه در سال ۸۸ به نوعی دچار رکود شد اما در این ۱۰ سال نیز به طور کامل تعطیل نشده و با اجاره به اشخاص و برخی شرکت‌ها به صورت محدود فعال بوده ولی از ظرفیت آن به صورت کامل استفاده نشده است.
تداوم رکود کارخانه سبلان پارچه در یک بازه زمانی نسبتا طولانی در حالی بوده که در این سال‌ها مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی پیگیر رفع مشکلات پیچیده این واحد تولیدی بوده و در این میان تلاش‌های تاثیرگذار در دولت دوازدهم صورت گرفته و امیدها اکنون با روی کار آمدن مدیریت جدید درحال به ثمر نشستن است.
کارخانجات سبلان پارچه در دوره جدید فعالیت خود توانسته فرصت اشتغال برای صدها جوان بیکار را در استان فراهم آورد و در هفته‌های اخیر با فراخوان اشتغال در این مجموعه افراد متخصص و خیاطان حرفه‌ای وارد چرخه فعالیت شدند و کماکان برحسب نیاز جذب نیروها انجام می‌شود.
سبلان پارچه با یک سری واقعیت‌های تلخ کف کارخانه‌ای مواجه است
محمدباقر حاجی‌محمدی مدیر اجرایی هیئت حمایت از صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سبلان پارچه با یک سری واقعیت‌های تلخ کف کارخانه‌ای مواجه است که باید برای حل آن اقدامات اساسی انجام داد چرا که برخی ضعف‌ها و حاشیه‌های دست و پاگیر در مورد کارخانه وجود دارد که مانع رشد و اصلاح امورات می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع که مدیران رده بالا و تصمیم‌گیران کارخانه عمدتا مشکلات ریز کارخانه را نبینند کاملا عادی است و به همین دلیل است کسی که در این مجموعه می‌خواهد موفق عمل کند باید با واقعیت‌های کف کارخانه آشنا باشد و نباید با افکار فضایی برای جذب پرسنل اقدام کرد چرا که این موضوع با واقعیت کارخانه و آینده آن سازگاری نخواهد داشت و در این صورت است که چالش‌های کارخانه روز به روز افزایش خواهد یافت.


مدیر اجرایی هیئت حمایت از صنایع در مورد افزایش اشتغال و ایجاد شغل بیشتر در کارخانه اضافه کرد: برای فعالیت صد درصدی کارخانه و افزایش تولید و به تبع آن در ایجاد اشتغال و استخدام بیشتر باید از بازارهای جهانی و بین‌المللی بهره جست که این کار بروز و Overhaul کردن دستگاه‌ها با هزینه‌های میلیاردی را می‌طلبد و این مستلزم ثبات مدیریت در کارخانه است و در غیر این صورت این کارخانه ظرفیت اشتغال ۵ هزار نفر را به هیچ عنوان نخواهد داشت.
وی با اشاره به تلاش مدیریت برای حل تمامی مشکلات موجود نیز افزود: توانستیم مشکلات بازنشستگی تعدادی از پرسنل را برطرف نموده و با تمام توان در راستای ارائه خدمات به پرسنل با هدف بهره‌‌مندی از بیمه بیکاری و نیز بازنشستگی اقدامات لازم را انجام و رایزنی‌های متعددی را برای تحقق اهداف مورد نظر رقم بزنیم.
حاجی‌محمدی ضمن اشاره به وضعیت بازگردانی پرسنل اخراج شده از زمان مدیریت گذشته نیز خاطرنشان کرد: وضعیت بازگرداندن پرسنل به مجموعه بر این محور بود که افرادی را که از لحاظ سلامت جسم و روح مورد تائید هستند را با ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم بازگردانده‌ایم، حتی با برگشت کسانی که نیازمند واقعی بودند نیز موافقت به عمل آمده و تنها کسانی سرکار برنگشتند که هم‌اکنون در کارخانه‌های دیگری مشغول فعالیت هستند و اگر کسی جذب نشده بی‌تردید در تخصص کارخانه نبوده و به خاطر استخدام فله‌ای گذشته بوده که تحت هر شرایط نتوانستیم آن را جذب کنیم.
وی ضمن اشاره به ضرورت استخدام براساس تخصص در کارخانه نساجی به عنوان خیاط نیز بیان کرد: در حال حاضر تنها استخدام انجام یافته مربوط به واحد دوزندگی پوشاک است که برحسب نیاز و از طریق کاریابی‌ها و فنی و حرفه‌ای نسبت به جذب پرسنل اقدام می‌شود و سقف و معیار آماری در استخدام نخواهیم داشت.
مدیر اجرایی کارخانجات با اشاره به وضعیت واگذاری کارخانجات نیز افزود: با توجه به اینکه از گذشته تاکنون موسس کارخانجات بدهکار بانک تجارت است، بنابراین موضوع بدهی به این مجموعه اجتناب‌ناپذیر است هر چند پرداخت بدهی طی فرآیند و پروسه سنگین انجام می‌شود اما در هر صورت لازم است تا تمامی بدهی‌های کارخانه اعم از دارایی، بیمه تامین اجتماعی و طلبکاران خرد و کلان تعیین تکلیف شود که میلیاردها اعتبار برای این منظور لازم است.
وی در مورد صلاحیت مدیریت کارخانجات توسط بانک نیز افزود: صلاحیت مدیریت بانک امری قانونی است و با توجه به موضوع بدهکار بودن کارخانجات به بانک ابتدا به ساکن باید بدهی‌ها تسویه شود ولی براساس شنیده‌ها شرکت آرتا تجارت زرین کارخانه‌هایی را که به این شکل واگذار شده اداره می‌کند و قبلا هم کارخانه به مدت ۵ سال به این شکل اداره شده است.
مدیر اجرایی هیئت حمایت از صنایع خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات مهم کارخانجات شامل عدم ثبات مدیریت کارخانه به عنوان یک ضعف و معضل اساسی و بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و سرنوشت کارگران است که تاکنون به عنوان دغدغه مهم مطرح بوده است.
وی تصریح کرد: به عنوان مدیران هیئت اجرایی کارخانجات سعی کردیم چالش‌ها را به کارگران انتقال ندهیم و به طرق اولا حقوق کارگران را بپردازیم اما با مشکلات عدیده‌ای در داخل و خارج کارخانه مواجه بودیم و اجازه ندادیم این موضوعات به آرامش کاری کارگران لطمه‌ای وارد نماید.
حاجی‌محمدی بیان کرد: سبقه درخشانی در مدیریت‌های قبلی مشهود نبوده و باید برای نجات کارخانه از وضع نابسامان و رسیدن به ثبات کامل، مدیریت کارخانه یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود ‌و آن‌هایی که درگیر مسائل کارخانه هستند، کارخانه را به عنوان فرصتی برای بهره‌جویی شخصی و ظرفیت مالی وراثتی نگاه نکنند و نخواهند از طریق کارخانه به کامیابی برسند.
وی تصریح کرد: بی‌شک دلسوزی و دوری از مطامع مهم‌ترین موضوع برای مدیریت کارخانه است و کسانی که به دنبال پست و مال‌اندوزی هستند و با ریا و اهداف شخصی وارد عرصه مدیریت شوند نتیجه‌ای مثبت دریافت نخواهند کرد و محکوم به شکست خواهند شد و در این صورت کارگران زحمتکش کارخانه دوباره دچار چالش و مشکل خواهند شد.
حاجی‌محمدی ادامه داد: موانعی که برای تامین مواد اولیه و پنبه وجود دارد به دلیل سبقه پیشین کارخانجات سبلان پارچه است به موضوعی تبدیل شده که نبود سرمایه در گردش و عدم اعتماد عمومی و خدشه‌دار شدن اعتبار آن و سوابق پیشین کارخانه سبب ایجاد برخی مشکلات اساسی در روند تولید و بازیابی کارخانه شده است.
به گفته مدیر اجرایی هیئت حمایت از صنایع این موضوع در حال حاضر مشهود است که برای تامین در حدود ۳ هزار تن پنبه نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه هستیم در حالی که اعتبار اضافی برای خرید این میزان پنبه را نداریم و باید از محل تولید نسبت به پرداخت هزینه اقدام کنیم که فروشندگان مواد اولیه و پنبه با این موضوع مشکل دارند.
وی بیان کرد: از دیگر مشکلات کارخانه می‌توان به استهلاک دستگاه‌ها اشاره کرد که برای جلوگیری از نابودی کارخانه در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و یکی از اهدافی که باید در این مجموعه دنبال شود این است که باید ذهنیت تجار نساجی از کارخانجات سبلان پارچه پاک شود و قطعا با مدیریت توانمند و پایدار می‌توان کارخانه را سرپا نگه داشت.
حاجی‌محمدی در خصوص مطالبات کارگران نیز گفت: الباقی مطالبات سال ۱۴۰۰ پرسنل کارخانجات که در حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود پرداخت شده و از مطالبات سال ۱۴۰۱ که در حدود ۹۰۰ میلیون تومان باقی است نیز به تدریج و به مراجعه کنندگان پرداخت می‌شود.
وی ضمن اشاره به دغدغه‌های خود در ارتباط با مدیریت نیز گفت: شرط لازم برای اینکه بتوانیم یک هزار کارگر را سرپا نگهداریم این است که در این مجموعه صرفا جهادی‌وار برای حل مشکلات آنان اقدام و منفعت طلبی و زیاده‌خواهی کنار گذاشته شود.
مدیریت کارخانجات در سال‌های گذشته قابل قبول نبود
تورج قلج‌زاده رئیس مدیران هیئت اجرایی کارخانجات سبلان پارچه اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین آمار اشتغال مربوط به واحد دوزندگی با دارا بودن ۱۲۰۰ چرخ خیاطی در این واحد است که فعالیت تمامی چرخ خیاطی‌ها بستگی به سفارش بازار و صادرات داشته و با توجه به شرایط فعلی یک سوم این واحدو فقط در یک شیفت کاری یعنی در حدود ۳۳۶ نفر در حال فعالیت هستند.

سبلان پارچه
وی افزود: این کارخانجات از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر همه ۶ کارخانه و بخش دوزندگی فعال شده و اخذ سفارش بازار و صادرات به‌ گونه‌ای است که در شرایط کنونی در حدود ۹۷۱ نفر در کارخانجات سبلان پارچه فعالیت می‌کنند.
قلج‌زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیریت کارخانجات در سال‌های گذشته بسیار نامناسب بود و در حالی که کارخانه به سازمان ورشکستگی واگذار شده بود و این سازمان کارخانه را هر دو سال یک بار به یک مستاجر واگذار می‌کرد این امر باعث استهلاک بیشتر ماشین‌آلات شد.
وی اظهار کرد: در زمان افتتاح کارخانجات بسیاری از دستگاه‌های کارخانجات از کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک و ژاپن خریداری شده بود که به علل گوناگون کارخانجات با مشکلات اساسی مواجه شد، اما در حال حاضر با ورود هیئت حمایت از صنایع اقدامات خوبی در حال انجام است و امید می‌رود با تلاش‌های به عمل آمده در راستای افزایش راندمان تولید برنامه‌های اساسی انجام یابد.
تا زمانی که کارخانه از حیث مالکیت و اختلاف با بانک تجارت توسط کارفرمای قبلی تعیین تکلیف نشود این کارخانه فراغ بازی برای ایجاد برنامه دراز مدت نخواهد داشت.
تحقق شعار سال و نیز برنامه‌ریزی برای رقم خوردن منویات مقام معظم رهبری از ارکان مهم توسعه تولید و نیز ضرورت توجه به کارخانجات برای ادامه روند فعالیت مناسب است که بخش مهمی از این امر مدیریت توانمند و کاربلد را می‌طلبد تا سرنوشت سبلان پارچه‌ها در استان تکرار نشود.
زمانی راندمان تولید و بهره‌وری و اشتغال‌زایی به حد مناسب و قابل قبول می‌رسد که بتوان تصمیم‌گیران متخصص و سررشته‌دار را پای کار آورد و از ظرفیت مدیران توانمند برای رونق تولید و رفع معضل بیکاری استفاده نمود.
داشتن نقشه راه و برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف مورد نظر بیش از هر مسئله دیگری در حال حاضر حائز اهمیت‌تر است و در این زمینه امید می‌رود مسئولان رده بالای استان در انتخاب مدیریت توانمند تلاش همه‌جانبه داشته باشند.

  • منبع خبر : گروه روابط عمومی کارخانجات سبلان پارچه اردبیل

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *