اخبار داغ

۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

تجهیز نیوز به نقل از سرویس اجتماعی پایگاه خبری ندای دانش ؛ در دنیای کنونی روابط عمومی به قلب تپنده سازمانها، ادارات و  مجموعه های مختلف تبدیل شده و تقریباً موفقیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی نقاط ضعف و قوت سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات […]

اشتراک گذاری
27 اردیبهشت 1402
157 بازدید
کد مطلب : 154732

تجهیز نیوز به نقل از سرویس اجتماعی پایگاه خبری ندای دانش ؛ در دنیای کنونی روابط عمومی به قلب تپنده سازمانها، ادارات و  مجموعه های مختلف تبدیل شده و تقریباً موفقیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی نقاط ضعف و قوت سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات داخلی و خارج سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن می نماید.

سابقه روابط عمومی در ایران و عضویت این حوزه در مجامع و عرصه های بین المللی به بیش از ۱۰۰ سال پیش بر می گردد. اهمیت و نقش روز افزون این بخش از دانش بشری، زمانی نمایان می شود که فعالان حوزه های روابط عمومی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی،‌ اقتصادی، مجموعه سازمان های دولتی و خصوصی و… جهت افزایش سطح مشارکت مردمی با به خدمت گرفتن انواع هنرها و با توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها،  مأموریت خود را انجام داده و نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه و یا مجموعه خود را اطلاع رسانی می کنند.

مروری بر تاریخچه نامگذاری روز روابط عمومی و ارتباطات در ایران و جهان

روند شکل گیری روز جهانی ارتباطات :

اولین بار «اتحادیه تلگرافی بین المللی» در۱۷ مه ۱۸۶۵ میلادی در پاریس تشکیل شد. در راستای گسترش و تحولات این اتحادیه، در کنفرانس “اتحادیه تلگرافی بین الملل” که ۳۰ اکتبر ۱۹۰۶ میلادی برگزار شد تصمیم گرفته می شود که “اتحادیه رادیو و تلگرافی بین الملل” نیز تشکیل شود.

حدود ۲۶ سال بعد در ۹دسامبر سال ۱۹۳۲ بنابه تصمیم “عهدنامه مادرید” از وحدت دو اتحادیه یاد شده فوق، “اتحادیه بین المللی ارتباطات دور” شروع به کار می کند و در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیه ها برای پیشرفت ارتباطات است.

پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل و به موجب تصمیم کنفرانس عمومی نمایندگان دولتهای عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاکنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است. ایران نیز بیش از ۱۰۰ سال است که در “اتحادیه تلگرافی بین المللی” عضو می باشد.

نامگذاری روز ارتباطات و روابط عمومی در ایران:

در راستای ضرورت ارج نهادن و توجه به فعالان حوزه روابط عمومی، روزهای پایانی سال ۱۳۸۴ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت وقت درخواستی را از معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی خود مبنی بر نام گذاری یک روز به نام «روز روابط عمومی» دریافت می کند. در این نامه به پیگیری‌ها و پیشنهادات انجمن‌ها و مؤسسات فعال روابط عمومی در این خصوص اشاره می‌کند و دلایل برجسته نامگذاری این روز را به شرح ذیل اعلام می‌کند:

  1. برجسته‌‌سازی روابط عمومی در سطح افکار عمومی
  2. تبیین ضرورت توجه به مقوله روابط عمومی در سطح مدیران ارشد و ارتقای دیدگاه آنها در این خصوص
  3. تجمیع مراسم مختلف گرامیداشت روابط عمومی در یک روز معین

سرانجام برابر مصوبه جلسه ۵۹۰ مورخ ۲۸/۶/۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» تعیین و اعلام می‌شود.

در تاریخ ۲/۱۰/۸۵ مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد: نامگذاری روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز روابط عمومی نشان از اهتمام جدی مسوولان  نسبت به اهمیت و کارکرد نهاد روابط عمومی دارد.

به همین مناسبت نیز از سوی دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ آیین‌نامه بزرگداشت «روز روابط عمومی» در پنج فصل و ۱۱ ماده تصویب و ابلاغ شد و این‌گونه روابط عمومی پس از ۵۶ سال، روزی را به نام خودش ثبت کرد.

مسیر حرفه‌ای شدن روابط عمومی در ایران

علیرغم مشکلات پیش رو که طبیعت یک جامعه بالنده و در مسیر توسعه و پیشرفت است،‌ خوشبختانه روابط عمومی به سوی ایفای نقش حرفه‌ای خود و اثرگذاری بیشتر در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی گام برمی‌دارد.

اینک و حال که بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری مستمر دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه ارتباطات کشور، نتیجه این اقدامات برای نامگذاری روزی با نام روابط عمومی به ثمر نشسته است، ‌باید تلاش کنیم تا بتوانیم اهدافی را که برای ثبت چنین عنوانی در تاریخ رسمی کشور در نظر داشته‌ایم بیش از پیش محقق کنیم.

نخستین همایش ملی روز ارتباطات و روابط عمومی

بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ نخستین همایش ملی روز ارتباطات و روابط عمومی در سالن کنفرانس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این همایش و با حضور رییس‌جمهور و وزرای صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی و سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت از تمبر یادبود روز ملی ارتباطات و روابط عمومی رونمایی شد.

نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
( سه رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی در سال ۱۴۰۲)
بهار و تابستان ۱۴۰۲ با سه رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی‌ مصادف شده است:
– ۲۷ اردیبهشت «روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی» و «روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی»
– ۲۵ تیر، ۲۴مین سالگرد درگذشت «دکتر حمید نطقی» بنیانگذار روابط‌عمومی‌ایران
– ۱۶ژوئیه (۲۵ تیر) «روز جهانی روابط‌عمومی» و زادروز «آیوی لی» بنیانگذار روابط‌عمومی در جهان
به همین مناسبت موسسه کارگزار روابط‌عمومی‌ با مشارکت تشکل‌های روابط‌عمومی، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی و مدیران روابط‌عمومی، مراسم گرامیداشتی در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد نمود.

پایان

  • نویسنده : محمدحسن پیشداد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *