اخبار داغ

اردوغان یا کمال اوغلو کدام برای منافع منطقه بهتر است؟

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری ترشیز خوان؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ریشه بحران آذربایجان و اقدامات الهام علی اف، جدا از نقش صهیونیست ها، ریشه در فعالیت های اردوغان دارد. در واقع اردوغان در بحران سازی این منطقه با هدف تضعیف رقیب منطقه اش یعنی ایران نقش اصلی را بازی می کند. […]

اشتراک گذاری
25 اردیبهشت 1402
312 بازدید
کد مطلب : 154726

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری ترشیز خوان؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ریشه بحران آذربایجان و اقدامات الهام علی اف، جدا از نقش صهیونیست ها، ریشه در فعالیت های اردوغان دارد.

در واقع اردوغان در بحران سازی این منطقه با هدف تضعیف رقیب منطقه اش یعنی ایران نقش اصلی را بازی می کند. در بحران سوریه، بازهم ردپای اردوغان نمایان بود. آن جایی که بخش های از کشور سوریه را اشغال و به حمایت از مخالفین بشار اسد پرداخت.

اما کمال اوغلو در گفتگوهای انتخاباتی مستقیما به این دو مسئله اشاره کرده است. اوغلو معتقد است که روابط ترکیه و آذربایجان از حالت طبیعی اش خارج شده است و همچنین ترکیه نباید در بحران سوریه نقش بازی کند. البته در کنار این مسائل تمایلات اوغلو به گسترش روابط با ایالات متحده مشهود است که این موضوع نیز می تواند بر روابط تهران با آنکارا تاثیرگذار خواهد بود.

اردوغان در رابطه با بحران روسیه و اوکراین نقش فعالی در زمینه انتقال غلات به سایر کشورهای جهان بازی کرد. همچنین گسترش روابط با روسیه و خرید تجهیزات روسی نشان دهنده آن بود که اردوغان تلاش داشت تا از کارت روسیه در روابط با غرب بهره جوید. لذا تمایلات هر دو کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه بر بخشی از منافع ایران تاثیرگذار است و نباید نگاه صفر و صد به افراد داشت.

تحولات منطقه در حال گذار است و در هر زمان بحران و یا گشایشی رخ می دهد. بنابراین کشورها نیز برحسب آن، به تغییرات در روابط خارجی شان می‌پردازند. هر چند حضور اوغلو در مناسب ریاست جمهوری می تواند بخشی از منافع ایران را تامین کند اما این طور نیست که کاملا نگاه منفی به اردوغان داشت و از نقش آفرینی مثبتش در برخی از تحولات منطقه چشم پوشی کرد.

  • نویسنده : حسین توسلی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *