اخبار داغ

پروین حسینی، نماینده بانوان مطبوعاتی استان اردبیل؛ نگاه موشکافانه و دقیق بانوان خبرنگار به موضوعات روز

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از تایماز نیوز؛ پروین حسینی در همایش رسانه فرصت ها و چالش های که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد به نمایندگی از طرف بانوان مطبوعاتی گفت: حضور مؤثر خبرنگاران زن در صحنه های مختلف از جبهه های نبرد با دشمن تا عرصه های […]

اشتراک گذاری
20 اردیبهشت 1402
166 بازدید
کد مطلب : 154644

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از تایماز نیوز؛ پروین حسینی در همایش رسانه فرصت ها و چالش های که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد به نمایندگی از طرف بانوان مطبوعاتی گفت: حضور مؤثر خبرنگاران زن در صحنه های مختلف از جبهه های نبرد با دشمن تا عرصه های حاد سیاسی تا امور ظریف اجتماعی با حساسیت های ویژه و مشکلات عدیده ای که دارد، یکی از نمادهای مشارکت زنان در امور اجتماعی است که رشد روزافزون آن در جمهوری اسلامی ایران برای همگان آشکار است.
وی افزود: طبق بررسی های که انجام دادم بین سال های۷۷تا ۸۲ ، اقبال خوبی در حوزه ورود خانم ها به عرصه روزنامه نگاری دیده شده است و در آن سال ها به وفور دانشجو روزنامه نگاری بویژه خانم ها بودند وهمه وارد دوره های آکادمیک می شدند.
حسینی خاطر نشان کرد: متاسفانه با گذشت زمان مشکلات اساسی زیادی برای بانوان خبرنگارپیش آمد ازجمله اینکه از زنان خبرنگار به شکل ابزاری استفاده شد. متاسفانه تعداد بیشتر افرادی که در این حوزه وارد شدند و امیدوار بودیم که رشد می‌کنند، متاسفانه بخاطر برخوردهای  نامناسب درحوزه‌های مختلف روزنامه نگاری در کشور ، ما را بیشتر فراری داد و نیروهای نخبه را در این حرفه از دست دادیم و مهاجرت کردند.
بانوی فعال مطبوعاتی در ادامه افزود: در حال حاضر ۵۵۵ ناشر زن، مجوز نشر دریافت کرده اند که نسبت به ابتدای سال ۷۴ افزایش ۷۵% را نشان می دهد. با این وجود افزایش تعداد ناشر زن به معنی اشتغال آنان در این حرفه و یا فعال بودن نشر نیست. از این تعداد حدود ۲۰۰ ناشر زن فعال می باشند که اکثر آنان تنها دارای امتیاز نشر بوده و سایر امور را به همکاران مرد واگذار کرده اند. فعال ترین آنان حدود ۳۰ ناشر زن است که مدیریت انتشارات را به عهده داشته و اکثر آنان ناشر کتاب هایی غیر از زنان هستند. از این تعداد تنها چهار ناشر زن ضمن انتشار سایر موضوعات، کتاب های زنان را نیز به طور مداوم به چاپ می رسانند.
وی اظهار داشت: شغل روزنامه‌نگاری بخاطر درگیری روزمره با مسایل و مشکلات روزانه کلا شغلی استرس زا و آمیخته با درد و صدای مردم برای بیان درست و دقیق اتفاقات و رویدادها است و در این بین خود خبرنگار نیز دارای مشکلات و چالش های زیادی هستند که صد البته سهم بانوان خبرنگاردر این میان خیلی بیشتر از اقایان است به طور کلی عدم احساس امنیت شغلی، میزان در آمد حداقلی نسبت به سختی کار، عدم عدالت جنسیتی در شغل خبرنگاری، خلاء حمایتی از جانب قانون مطبوعات از جمله مهم ترین دغدغه های خبرنگاران زن دارای و صاحب مهارت و قلم است .
حسینی با اشاره به اینکه زن خبرنگار با نگاه موشکافانه و دقیق خود به تحلیل موضوعات می پردازد و با وجود شرایط سخت و زیان‌آور کار خبرنگاری، به شغل خود عشق می وزند و ادامه می دهند افزود:  ولی از هیچ یک از امکاناتی که دیگر زنان شاغل برخوردارند مانند مسائل رفاهی و خدماتی برخوردار نیستند؛ وجود خلاء قانونی برای احقاق حقوق خبرنگار به نظر من از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی بانوان خبرنگار است، اگر به قانون مطبوعات نگاهی بیندازیم، می‌بینیم جای یک فصل با عنوان «حقوق خبرنگاران» بخصوص زنان خبرنگار در آن خالی است.
وی خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که زنان خبرنگار در طول عمر کاری خود با آن مواجه هستند به مراتب بیشتر از مردان است، چرا که اگر زن خبرنگار متأهل باشد هم همسر است و هم مادر است و وظیفه مادری را باید به نحو احسن انجام دهد و هم بانوی خانه است و باید به کارهای منزل رسیدگی کند.
وی با اشاره به اینکه جایگاه زنان در عرصه خبرنگاری زمانی محکم تر خواهد شد که برای دفاع از حقوق آن ها قوانین محکمی توسط مراجع و متولیان امر وضع شود افزود: به عنوان مثال استرسی که در بین بانوان خبرنگار و روزنامه نگار وجود دارد، عمیق است. از جانب قانون خیلی حمایت خاصی از این قشر جامعه نمی‌شود و این افراد یک صنف فعال و منسجمی هم ندارند که از طریق آن صنف درخواست هایشان را پیگیری کنند و از حقوقی را که برخوردارند، دفاع کنند. یک منشور اخلاقی هم متاسفانه تدوین نشده که متکی به آن باشند.
وی گفت: از دیگر مشکلات حوزه بانوان خبرنگاز این است که شرایط فرهنگی و اجتماعی محدودیت‌هایی را در خانواده و جامعه برای بانوان رقم زده که وقتی به دنبال یک انتقاد یا افشاگری، یک زن خبرنگار تحت فشار قرار می‌گیرد یا از او بی‌دلیل و با هدف ترساندن و خودداری از انتقاد، شکایت می‌شود فشارها روی او بیشتر از شرایطی است که با یک خبرنگار مرد خواهد بودشاهده شود.
حسینی با اشاره به اینکه نکته جالب اینجاس که تبعیض جنسیتی فقط در محل کار نیست بلکه در سازمان ها و دستگاه هایی که خبرنگاران با آن ها ارتباط دارند، بسیار مشهود است نیز افزود:  در محل کار، اولویت استخدام ا با آقایان است یا در بسیاری سازمان ها به زن نگاه ارزان قیمت شده است چرا که حقوقش آن کمتر از آقایان می‌باشد. تجربه ای که این افراد داشتند این بود که به بانوان خبرنگار گفته می شود چرا نگران حقوق هستی و هزینه زندگیت ات را فرد دیگری پرداخت می‌کند. و متاسفانه این نگاه منفی خوب نیست و کماکان این مسئله در کشور وجود دارد.
حسینی در پایان سخنان خود بیان داشت: باید نگاه ها را شست و زاویه دید خود را تغییر دهیم تا متوجه شویم که زن بودن مانعی برای کار خبری نیست بلکه به عنوان یک حسن بزرگ به آن نگاه کرد.رفع دغدغه های خارج از محیط کار زنان خبرنگار مانند مشکلات مالی و ارایه خدماتی همچون بیمه و تسهیلات و مهد کودک می تواند در ارتقای کار آن ها نقش چشمگیری داشته باشد.

پروین حسینی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *