اخبار داغ

تاثیر اقتصادی و اشتغالی رشد و توسعه کسب و کارها در مناطق روستایی / دکتر ملیکا ملک آرا

به گزارش تجهیز نیوز، مناطق روستایی باتوجه به موقعیت جغرافیایی و تعداد جمعیت ساکن آن دارای فرصت های شغلی فراوان می باشند. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است. بنابراین بسیاری از محققان با پررنگ نمودن نقش […]

اشتراک گذاری
07 اردیبهشت 1402
128 بازدید
کد مطلب : 154414

به گزارش تجهیز نیوز، مناطق روستایی باتوجه به موقعیت جغرافیایی و تعداد جمعیت ساکن آن دارای فرصت های شغلی فراوان می باشند. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است. بنابراین بسیاری از محققان با پررنگ نمودن نقش ساختارهای اقتصاد، تاکید ویژه بر کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار بر توانمندی سازی گروه ها و قشرهای مختلف جامعه از جمله جوانان دارند.‌خیلی از مشاغل از دیرباز تا کنون نسل به نسل در بین روستاییان انتقال یافته و به عنوان صنعت منحصر به فرد اهالی آن منطقه شناخته میشود. البته بعضی از مشاغل با گذر زمان تغییر شکل داده و به سمت پویایی رفته و برخی دیگر حتی به طور کلی منسوخ گردیده است. اغلب وقتی صحبت از اشتغال روستایی میشود به یاد مشاغلی مانند کشاورزی،دامداری و دامپروری،لبنیات،صنایع دستی،انواع نان و محصولات خوراکی محلی،باغداری و امثال این موارد می افتیم.  اما باید توجه داشت که تمام این مشاغل در صورتی که حمایت نشوند نمیتوانند مسیر رشد و توسعه را طی کنند و روز به روز به دلیل تغییر سلایق ،ماشینی شدن صنایع،دسترسی آسان به محصولات کارخانه ای و غیر ارگانیک و محصولات خارجی  این مشاغل   با خطرات فراوانی روبرو خواهند شد به همین منظور دولت و ملت باید از مشاغل و کسب و کار های مناطق روستایی حمایت فراوان داشته باشند.مردم باید با خرید و تبلیغ محصولات و خدمات این مشاغل به توسعه انها کمک کنند و دولت نیز با ارائه وام ها، با تسهیلات و امکانات خرید و معرفی محصولات و حتی برای برخی محصولات ایجاد شرایط صادرات محصولات انها  به  توسعه این مشاغل و کسب و کار ها کمک کند.

علاوه بر تمام موارد فوق دولت میتواند با ایجاد شرایط و تسهیلات و طرح های تشویقی خاص نسبت به جذب سرمایه گذار یا کارافرین به سمت مناطق روستایی اقدام کند و اینگونه سرمایه فراوانی به مناطق روستایی تزریق خواهد شد که مزایای فراوانی هم در اقتصاد و اشتغال زایی در آن منطقه و هم در اقتصاد کل کشور خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است. بنابراین بسیاری از محققان با پررنگ نمودن نقش ساختارهای اقتصاد، تاکید ویژه بر کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار بر توانمندی سازی گروه ها و قشرهای مختلف جامعه از جمله جوانان دارند. برای مثال ایجاد کارخانجات یا کارگاه هایی در مناطقی که چای  محصول آن منطقه هست یا کارگاه های تولیدی عسل،پرورش قارچ،تولید خوراک دام و طیور،تولید کود های غیر شیمیایی کشاورزی،تولید و پخش میوه های کاملا ارگانیک،تاسیس اقامتگاه بومگردی،برگزاری و مدیریت تور های تفریحی و گردشگری،برگزاری انواع کلاس های اموزشی و مهارتی،ایجاد مراکز مجهز دامپزشکی،ایجاد کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی درمانی با امکانات کامل، و سایر مشاغل جدید که میتوان در روستا ها ایجاد کرد.

اشتغال روستایی و افزایش توانمندی های آنان در جامعه، در توسعه اقتصادی همراه با افزایش درآمد خانوار، بسیار حائز اهمیت است. افزایش سطح آگاهی خانواده و بهبود نگرش خانواده نسبت به فعالیت اشتغالزایی در روستا نقش چشمگیری در توسعه فرهنگ کارآفرینی در روستا دارد. علاوه بر آن در کسب و کار های مناطق روستایی نباید از نقش پر رنگ بانوان روستایی نیز غافل شد که اهمیت آن از اشتغال مردان کمتر نیست و حتی در بسیاری از مشاغل نقش انها از مردان بیشتر نیز می باشد که باید به این مسئله نیز توجه داشت و برنامه ای ویژه برای حمایت از مشاغل بانوان داشت و با استعداد یابی صحیح و اموزش و ارتقا مهارت بانوان  روستایی از تمام  توان و پتانسیل ان ها در جهت رشد کسب و کار روستایی استفاده کرد.

به طور کلی باید گفت که رشد کسب و کار در هر روستا اول باعث بهبود اوضاع معیشتی و رفاهی اهالی آن روستا خواهد شد  که نتیجه ان بهبود آمار و شرایط اقتصادی آن استان خواهد شد که با توسعه کلی مشاغل روستایی  باعث بهبود مشکل اشتغال در سطح کشور خواهد شد و علاوه بر آن با بهبود وضعیت زندگی روستایی از بسیاری از مهاجرت ها از روستا به شهر جلوگیری خواهد کرد که همین امر تاثیرات مثبت زیادی دارد.با توجه به آمار ها در مییابیم که در اکثر روستاها جوانان تمایل چندانی به کشاورزی و ادامه شغل پدری خود ندارند به همین دلیل باید نسبت به توسعه و پویای تمام مشاغل روستایی از جمله کشاورزی اقدام شود چرا که میتوان با تلفیق علم و صنعت در کشاورزی و استفاده از ابزارآلات بروز و روش های کشت جدید بازدهی و کارایی این مشاغل را افزایش داد تا جوانان نیز طبق توانایی های خود در این مشاغل سهیم باشند. علاوه بر آن باتوجه به شرایط اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه اگر تسهیلات و شرایط کارآفرینی و توسعه کسب و کار های روستایی قوی تر از قبل شود احتمال مهاجرت معکوس از شهر به روستا جهت درامد زایی و رشد فردی بیشتر خواهد شد که این امر نیز باعث بهبود شرایط و تاثیر مثبت بر اقتصاد خواهد داشت.

نویسنده: دکتر ملیکا ملک آرا – پسا دکتری آینده پژوهی، دانشگاه گرجستان – سرپرست کنترل پروژه شرکت فناوری و مهندسی پرتو صنعت طلایی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *