اخبار داغ

گزارش معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص میزان تحقق مصوبات سفر استانی دولت

با توجه به سفر اول استانی رئیس جمهور به خوزستان و  همچنین تصویب  مصوبات مختلف در جهت حل مشکلات این استان، به بررسی اجمالی میزان تحقق مصوبات این سفر در استان خوزستان می پردازیم.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و  آقا رضا فتوحی،  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری […]

اشتراک گذاری
28 فروردین 1402
227 بازدید
کد مطلب : 154223

با توجه به سفر اول استانی رئیس جمهور به خوزستان و  همچنین تصویب  مصوبات مختلف در جهت حل مشکلات این استان، به بررسی اجمالی میزان تحقق مصوبات این سفر در استان خوزستان می پردازیم.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و  آقا رضا فتوحی،  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان، مصوبات سفر دولت در استان خوزستان ۹ بند به شرح زیر می باشند:

۱_اختصاص ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با مشارکت بانک مرکزی، صندوق کارآفرینی امید و بانکهای عامل برای تکمیل و توسعه طرح های صنایع تبدیلی کشاورزی، آبزیان و زنبورداری شهرستان اندیکا سال ۱۴۰۱
۲_اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای کارآفرینی از محل منابع تعیین شده در مصوبات سفر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
۳_اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی از محل منابع تعیین شده در مصوبات سفر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)،بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
۴_بررسی و ارائه برنامه ایجاد اشتغال در سطح استان در اسرع وقت
۵_اختصاص مبلغ ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۴۵۰۰ طرح اشتغال طبق برنامه مصوب اشتغال و خودکفایی استان (از این تعداد حدود ۳۵% سهم افراد غیر مددجو می باشد) در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
۶_اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای تأمین مالی درخواستهای مردمی در استان از محل منابع سازمان برنامه و
بودجه کشور با نظر استاندار و توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۰.
۷_تامین ۳۰۵۰ کمک هزینه ازدواج و ۸۵۰ مورد نیازمند تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن و ۳۲۵۰ مورد نیازمند
تسهیلات کارگشایی ضروری (با سرانه ۱۰ میلیون تومان) و ۱۵۰ مورد نیازمند تسهیلات قرض الحسنه درمان در سال ۱۴۰۰.
۸_ تامین سرمایه در گردش واحدهای پایین دستی پتروشیمی با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۰۰ ۱۴۰۰
۹_بانکهای عامل نسبت به بررسی و تصویب طرح های دارای توجیه اقتصادی و فنی معرفی شده توسط استان (سرمایه
ثابت و در گردش) اقدام نمایند. در مورد این بند شایان ذکر می باشد که،با عنایت به عدم ابلاغ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و با توجه به درخواست متقاضیان تسهیلات
جهت بهره مندی از منابع یارانه ای، پرداخت تسهیلات مزبور از منابع داخلی بانک ها به تعداد ۱۹ طرح صورت پذیرفت.

به گفته ی آقا رضا فتوحی در مصوبات مورد ۱ تا ۸ با عزم و اراده ی جدی و جهادی در حل و رفع مشکلات استان و با همت کامل بخش های ذی ربط،  تحققی صد در صدی شکل گرفته است.
همچنین ایشان در مورد بند ۹ این مصوبه هم افزودند که:  معرفی تعداد ۸۵ طرح بمبلغ ۳۱۶۱میلیارد تومان به بانکهای عامل ذیربط و پرداخت مبلغ ۴۹۱ میلیارد تومان به تعداد ۱۹ پرونده و یک طرح به مبلغ ۴۳ میلیون یورو صورت گرفته است.

در ادامه به شرح کامل تری از جزئیات برخی مصوبات تحقق یافته در استان خوزستان خواهیم پرداخت.
تکمیل و راه‌اندازی پروژه های سرمایه‌گذاری به ویژه پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد جزو اولویت های کاری سال جاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان، در خصوص پروژه های سرمایه گذاری در استان بیان کرد: با توجه به ضرورت رفع موانع و مشکلات و لزوم تسریع در تکمیل و راه اندازی پروژه های سرمایه گذاری به ویژه پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد این امر در قالب اولویت کاری سال جاری در دستور کار این معاونت قرار داده شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، آقارضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان، در خصوص پروژه های سرمایه گذاری در استان بیان کرد: با توجه به ضرورت رفع موانع و مشکلات و لزوم تسریع در تکمیل و راه اندازی پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد این امر در قالب اولویت کاری سال جاری در دستور کار این معاونت قرار داده شده است.
وی افزود: در حال حاضر تعداد ۴۲۶ پروژه دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد در سطح استان فعال است که میزان سرمایه گذاری این تعداد پروژه ۷۸۴۲۷۲ میلیارد ریال، و دارای اشتغال بالغ بر ۳۲۱۴۰ نفر می باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری خوزستان در ادامه افزود: از پروژه های بالای ۷۵ درصد در سطح استان، بخش صنعت شامل تعداد ۳۳۴ پروژه با میزان سرمایه‌گذاری ۷۷۵۱۲۱ میلیارد ریال و اشتغال بالغ بر ۳۰۳۵۷ نفر است. همچنین در بخش کشاورزی ۸۶ پروژه با میزان سرمایه‌گذاری ۵۹۱۴ میلیارد ریال و اشتغال بالغ بر ۱۶۴۸ نفر و در بخش خدمات تعداد ۶ پروژه با میزان سرمایه گذاری ۳۲۳۷ میلیارد ریال و میزان اشتغال ۱۳۵ نفر پیش بینی شده است.

تسهیلات پرداخت شده استان در سال ۱۴۰۱
آقا رضا فتوحی در خصوص تهسیلات پرداخت شده در استان در سال ۱۴٠۱ گفتند:  اولویت اصلی پرداخت تسهیلات، بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکلات نقدینگی هستند و همچنین بنگاه هایی که به لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، برای راه اندازی یا افزایش تولید با مشکل و موانع روبرو هستند و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی الزام و تثبیت و یا افزایش تولید و اشتغال باشند.
تسهیلات موضوع بند الف تبصره ۱۸: این تسهیلات به طرح های کارآفرینی، ایجادی، توسعه ای، تکمیلی و سرمایه در گردش و نیز احیای واحد‌های تولیدی از جمله کسب و کار خانگی، واحدهای تولیدی خرد، واحدهای تولیدی کوچک، واحدهای تولیدی متوسط، واحدهای تولیدی بزرگ و شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف اقتصادی پرداخت گردید. از مجموع ۱۲۹۳۲ میلیارد ریال سهم تخصیص یافته به استان حدود ۱۳۹۵۸
میلیارد ریال به تعداد ۱۳۶۳ طرح پرداخت شده است.
تسهیلات مشاغل خانگی: تسهیلات تخصیصی به استان به منظور حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲۲۰ میلیارد ریال با عاملیت بانکهای کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و رفاه بوده است که با پرداخت این تسهیلات برای ۳ هزار و ۱۵۹ نفر اشتغالزایی شد.
تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱: طی سال ۱۴۰۱ با هدف اشتغالزایی با اولویت مناطق محروم و حمایت از اقشار کم درآمد، تسهیلات قرض الحسنه جزء یک بند ب تبصره ۱۶ به میزان ۱۳ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کل بهزیستی استان به تعداد ۱۴ هزار و ۲۶۶ نفر پرداخت گردید.
همچنین از محل سهم جزء(۲)، بند (ب)  تبصره ۱۶ تخصیص یافته به استان تا کنون بالغ بر ۵ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت گردیده است.
تسهیلات مصوبات سفر اول رییس جمهور محترم:
پرداخت مبلغ ۴۹۱ میلیارد تومان به تعداد ۱۹ پرونده و یک طرح به مبلغ ۴۳ میلیون یورو.

رصد اشتغال ( ایجاد بیش از ۷۱ هزار نفر شغل در استان)
همچنین ایشان در خصوص مقوله اشتغال در استان بیان کرد:  با عنایت به راهبرد محوری رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۱ بنام تولید ، دانش بنیان ؛ اشتغال آفرین و همچنین دستور رییس جمهور مبنی بر اهتمام به مقوله اشتغال و ایجاد فرصت های جدید شغلی در سطح کشور، تعهد اشتغال تعیین شده برای استان به میزان ۳۰۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و تعداد ۶۰ هزار و ۵۸ نفر ابالغ گردید.
با اقدامات و پیگیری های ویژه انجام شده در معاونت هماهنگی امور اقتصادی و استفاده از ظرفیت های مختلف موجود در خوزستان و با استناد به گزارش اخذ شده از سامانه ملی رصد اشتغال، طی سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۱هزار نفر شغل در استان به وجود آمده است و به این ترتیب تعهد اشتغال استان ۱۱۹ درصد محقق شده است.
سامانه جامع پایش رصد اشتغال به عنوان مبنای بررسی تعداد آمار اشتغال از سوی وزارت تعاون اعمال شده است. بر این اساس همه نهادها و دستگاههای متولی موظف اند مشخصات اشتغال ایجاد شده از قبیل کد ملی شاغلان، رسته فعالیت و سایر خدمات اشتغال مانند مشاوره، مجوز، تسهیلات و … را در سامانه ملی رصد اشتغال درج نمایند.
بررسی جنسیتی اشتغال ثبت شده نشان میدهد که از مجموع اشتغال ایجادی در استان، ۶۷ درصد اشتغال ثبتی را مردان و ۳۳ درصد را زنان به خود اختصاص داده‌اند و حدود ۶۰ درصد افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر بوده‌اند.
در مجموع ۵۷ درصد اشتعال ایجاد شده در شهرها و ۴۳ درصد نیز برای اهالی روستاهای استان می باشد. همچنین از تعداد کل اشتغال ایجاد شده ۲۲ درصد در بخش صنعت و معدن، ۳۲ درصد در حوزه کشاورزی و ۴۶ درصد نیز مربوط به بخش خدمات می باشد.

احیای واحدهای راکد و نیمه فعال
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری خوزستان در ادامه درباره احیای واحدهای راکد و نیمه فعال بیان کردند:
موضوع پرداختن به بنگاه‌های اقتصادی و احیای واحدهای راکد و نیمه فعال همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و ایشان بر لزوم احیای بنگاه های اقتصادی به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی دولت تاکید فرموده‌اند.
دولت سیزدهم با درک اهمیت احیای واحد‌های نیمه فعال و راکد اقتصادی بر فعال سازی مجدد کارخانه‌های راکد و تعطیل و بازگرداندن نیروهای ماهر به کارخانه‌ها اهتمام ورزید تا آنجا که طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی را به اجرا در آورد.
با عنایت به اهمیت موضوع، این امر به عنوان یکی از اولویت های کاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و دستگاه های اجرایی ذیربط لحاظ گردیده و با پیگیری بعمل آمده در سال ۱۴۰۱، واحدهای راکد در بخش های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و میراث شناسایی شد که با تشکیل جلسات متعدد در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین استفاده از ظرفیت کلیه دستگاه های اجرایی، تعداد ۱۶۰واحد با اشتغال بالغ بر ۱۷۰۰ نفر و حجم سرمایه گذاری ۱۲۹۴۰ میلیارد ریال احیاء و به چرخه تولید بازگشته اند.
واحدهای تولیدی راکد استان به دلیل مسایل و مشکلات مختلف از جمله کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش،
بدهی به بانک ها، بیمه و دستگاههای خدمات رسان، فرسودگی ماشین آلات، نداشتن مواد اولیه، فقدان بازار و اختلافات شرکا در سالهای گذشته غیر فعال شده اند.
تزریق سرمایه در گردش، تامین مالی از طریق تسهیلات مصوب، تامین مواد اولیه، جایگزینی خط تولید و جذب سرمایه گذار جدید از جمله راهکارهای به کار گرفته شده برای احیا واحدهای تولید راکد استان خوزستان بوده است.
با عنایت به دستاورد چشمگیر حاصل شده در خصوص احیاء واحدهای راکد، این امر تا فعال سازی کلیه واحدهای راکد استان پیگیری خواهد شد.در حال حاضر ۵۷۵ واحد در برنامه احیا قرار دارند. از این تعداد سهم بخش صنعت ۱۵۱ واحد و سهم بخش کشاورزی ۴۲۴ واحد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *