اخبار داغ

بازدید مدیر کل و مسئولان بهزیستی استان یزد از مرکز تحقیقات ژنتیک میبد

تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری بام میبد مرکز تحقیقات ژنتیک دارای بخشهای پذیرش ، مشاوره ژنتیک ، آزمایشگاه سیتو ژنتیک ، آزمایشگاه ژنتیک مولکولی ، اتاق سکانس یا آنالیز و بخش پژوهشی است. ساخت فاز اول این مرکز به همت دکتر حسین دهقانی فیروزآبادی انجام گرفت و فعالیت آن از سال ۹۱ آغاز […]

اشتراک گذاری
27 اسفند 1401
149 بازدید
کد مطلب : 153737

تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری بام میبد مرکز تحقیقات ژنتیک دارای بخشهای پذیرش ، مشاوره ژنتیک ، آزمایشگاه سیتو ژنتیک ، آزمایشگاه ژنتیک مولکولی ، اتاق سکانس یا آنالیز و بخش پژوهشی است.

ساخت فاز اول این مرکز به همت دکتر حسین دهقانی فیروزآبادی انجام گرفت و فعالیت آن از سال ۹۱ آغاز شد و به عنوان یک مرکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی بسیار مجهز به استان‌های جنوب شرق کشور و حتی سایر استان‌ها ارائه خدمات ژنتیکی و آزمایشگاهی دارد.

قائم مقام مؤسسه خیریه مرکز ژنتیک میبد در این بازدید با ارائه توضیحاتی در باره این مرکز اظهار کرد: این مرکز با امکانات و تجهیزات پیشرفته که دارد قادر است بیشتر آزمایش‌های ژنتیکی را انجام دهد و هر بیماری که در یک خانواده تکرار شود باید از نظر ژنتیکی و تشخیص ژن مورد بررسی قرار گیرد.

کمال بیگی افزود: رسالت مرکز شناسایی خانواده‌های دارای مشکلات ژنتیکی و مشاوره دادن به آنها جهت پیشگیری از به دنیا آمدن فرزندان دارای معلولیت است.

مسئول واحد آزمایشگاه مرکز تحقیقات ژنتیک میبد نیز گفت: ما علاوه بر میبد و استان یزد و جنوب شرق کشور ارائه خدمات به مردم مراجعه کننده از شهرهای چهارمحال و بختیاری ، اصفهان ، یاسوج ، طبس و اصفهان و شهرهای دیگر در مناطق مختلف کشور داشته‌ایم.

شکوه رجبی افزود: هم در این مرکز پزشک و هم در واحد یزد در محدوده مسجد جامع پزشک مشاور ژنتیک مستقر است و هم در تیم سیار به افراد مراجعه کننده برای گرفتن خدمات آزمایشگاهی مشاوره نیز ارائه می‌شود.

وی با معرفی بخش مولکولی گفت: در این بخش با مستقر شدن سه پرسنل مولکولی دائم صفر تا صد کلیه آزمایش‌های مولکولی انجام می‌شود و با افزایش نمونه‌های تیم سیار سال آینده مجبور به افزایش پرسنل مولکولی هستیم.

وی با ارائه توضیحات بیشتر گفت: از هر بیمار دارای مشکل ژنتیکی بر اساس تشحیص پزشک ازمایش «هول اگزوم» گرفته می‌شود و به دنبال آن ژن شناسایی شده که گاهی هم ممکن است که شناسایی نشود با علائم بیماری فرد مطابقت داده می‌شود و بررسی می‌شود که از نظر توارث به الگوی خانواده مرتبط است یا نه ، اگر مرتبط بود ژن شناسایی می‌شود.

مهیا ابراهیمی مسئول کارشناس بخش مولکولی نیز گفت: همه تلاش ما ریشه کن کردن بیماریهای ژنتیکی است و بر همین اساس سعی ما بر این است که در شجره خانواده‌های دارای افراد معلول هستند که علائم متفاوتی دارند ، جهش معیوب پیدا شود که این شناسایی علاوه بر اینکه برای خود آن خانواده و نسل بعد از آنها خوب است برای شجره آنها و هر کس به آنها ربط دارد ، مفید است.

وی تصریح کرد: تکنیک‌های مختلفی در شناسایی ژن به کار برده می شود ژن بعضی از بیماریها مانند تالاسمی و ناشنوایی مشخص است و عامل بعضی از بیماریها ژن‌ها و علائم متفاوت است که بر حسب علائم و معاینه و آزمایش‌هایی که انجام می‌شود تشخیص داده می‌شود کدام بیماری در این خانواده وجود دارد و اعضای آن خانواده و شجره آنها می‌توانند با مراجعه به مرکز بررسی شوند تا خیالشان برای فرزندآوری‌های بعدی راحت شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *