اخبار داغ

چشم انداز فرصت های شغلی در اقتصاد آینده ایران / سید محمدرضا حسینی علی آباد و فاطمه صدقی ثابت

به گزارش تجهیز نیوز، چشم انداز  شغلی پیش بینی تغییر در تعداد افرادی است که در یک دوره خاص در یک زمان خاص به کار گرفته می شوند،برای مثال چشم انداز ده ساله،پنج ساله، در برنامه ریزی برای چشم انداز چند ساله علاوه بر برنامه ریزی بلند مدت برای مشاغل و میزان بکار گیری افراد […]

اشتراک گذاری
30 بهمن 1401
254 بازدید
کد مطلب : 153028

به گزارش تجهیز نیوز، چشم انداز  شغلی پیش بینی تغییر در تعداد افرادی است که در یک دوره خاص در یک زمان خاص به کار گرفته می شوند،برای مثال چشم انداز ده ساله،پنج ساله، در برنامه ریزی برای چشم انداز چند ساله علاوه بر برنامه ریزی بلند مدت برای مشاغل و میزان بکار گیری افراد در آن شغل ها ، برنامه ای دیگر برای آینده مشاغل نیز باید طرح نمود. به طور مثال اگر به ده سال اخیر بنگریم خواهیم دید که در طول این ده سال مشاغل جدیدی ایجاد شده و یا مشاغلی که در زمان گذشته از رونق بسیار کمی برخوردار بودند در گذر زمان به یکی از پر رونق ترین و پرکاربرد ترین مشاغل تبدیل شدند به صورتی که حتی تصور این چنین پیشرفتی برای عموم غیر قابل تصور بوده است.اما در مقابل آن بسیاری از مشاغل که رونق فراوانی داشتند طی چندین سال تعداد انها   کاهش یافته و بیشتر آنها کلا از بین رفته اند. این روند با توجه به ماشینی شدن زندگی ها و تغییر سبک زندگی روز به روز  با سرعت بیشتری طی خواهد شد. اما در صورت آگاهی کامل و ترسیم چشم انداز صحیح از اینگونه مشاغل صاحبان  این کسب و کار ها باتوجه به آینده شغلی خود و همچنین اگاهی از نیاز های جامعه و مردم باید سبک کار خود را تغییر دهند و پویایی را سرمشق خود قرار دهند. اتوماسیون و COVID-19 از عوامل اصلی هستند که مهارت‌هایی که در صنایع و بازارها نیاز است را تغییر می‌دهد. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، ۸۵ میلیون شغل با اتوماسیون سریع مشاغل جایگزین می‌شود و ۴۰٪ از هسته‌ی مشاغل به‌صورت کلی برای کارگران تغییر خواهد کرد.

با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که موقعیت‌های شغلی جدید در واقع از موقعیت‌های شغلی از دست‌رفته پیشی خواهند گرفت. ۱۴۹ میلیون شغل فناوری‌محور تا سال ۲۰۲۵ وجود خواهند داشت. به‌طور خلاصه، فرصتی که فناوری به چشم‌انداز شغلی جهانی ارائه می‌دهد می‌تواند خطرات اتوماسیون را جبران کند. اما تنها در صورتی که توسعه‌ی مهارت‌ها را مقیاس کنیم. به طوری که اگر در این ده سال اخیر دقت کنیم اغلب کسب و کار هایی که پویایی نداشتن و با روش های سنتی عمل کردند اکثرا تعطیل شده اند اما در مقابل افرادی که با توجه به نیاز جامعه نسبت به نوآوری و تغییر کسب و کار خود اقدام کردند موفق بودند. به همین دلیل ایجاد چشم انداز و توجه به آن بسیار مفید میباشد. با دقت در این موضوع  درمیابیم که این ایجاد مشاغل جدید و یا رونق گرفتن مشاغل چه تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت و با پایین آوردن درصد نرخ بیکاری و بالابردن نرخ اشتغال باعث پیشرفت اقتصادی خواهد شد و علاوه بر آن بسیاری از مشکلاتی که جوامع درگیر آن هستند حل خواهد شد اما در صورتی که خلاف این شرایط باشد و کسب و کار ها به دلیل نداشتن چشم انداز مناسب و صحیح و بروز نکردن خود طبق آن چشم انداز و نیاز جامعه باعث از بین رفتن آن مشاغل خواهد بود که نتیجه آن بیکاری مستقیم چندین نفر و بیکاری غیر مستقیم تعداد زیادی از افرادی که در آینده می توانستن در آن مشاغل فعالیت کنند میشود و تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.علاوه بر اینها مسولان نیز باید به چشم انداز های شغلی توجه بسیاری داشته باشند  زیرا  از یک سمت دانشجویان فارغ التحصیل شده  روز به روز بیشتر میشوند و از طرفی دیگر نرخ بیکاری روز به روز در حال رشد روز افزون میباشد .به همین دلیل باید برای تک تک رشته های تحصیلی چشم انداز  فرصت های شغلی را ترسیم کرده و طبق آن اقدام به ایجاد ظرفیت در رشته های تحصیلی  و جذب دانشجو نماید.با رعایت این مورد میتواند با کاهش چندین مشکل تاثیر مثبتی نیز در اقتصاد داشته باشد.برای مثال برای رشته اقتصاد می توان فرصت های شغلی را این چنین تعریف کرد:باتوجه به سطع علمی  دانش اموخته گان مقطع کارشناسی در رشته اقتصاد فرصت شعلی بسیار محدودی برای انها وجود دارد اما در صورت ادامه تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به سطح مهارت و دانش و محل تحصیل می توانند در وزارت صنایع؛ بانک مرکزی، بخش مالیات، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار برای کارهایی مانند نوشتن مدل های اقتصادی، رفع مشکلات اقتصادی سازمان و … مشغول به کار شوند. و افرادی که دارای علم و دانش بیشتر و مهارت های فنی ماننده تحلیلگری،آنالیز بازار های مالی  مهارت های تحلیلی قوی و تجربه استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری،مشاوره مالی و غیره را نیز در کنار مشاغل اصلی خود داشته باشند و درامد انها نیز با توجه به محل اشتغال متفاوت می باشد. حال دولت بهتر است طبق نیاز و ظرفیت استخدامی در چند سال آینده و همچنین میزان بازنشستگی کارکنان ان مشاغل اقدام به ارائه ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها نماید تا بعد از اتمام تحصیلات این افراد بکارگیری شده و بسیاری از مشکلات جامعه که همگی بر اقتصاد کشور تاثیر دارند حل شود.

به طور کلی باید گفت که هر فعالیتی باعث ایجاد اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درامد در افراد شود باعث ایجاد شرایط بهتر اقتصادی و در نهایت باعث رشد اقتصادی خواهد شد.

نویسندگان: سید محمدرضا حسینی علی آباد و فاطمه صدقی ثابت

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *