اخبار داغ

عملیات اجرایی طرح پتروشیمی همت آغاز شد

عملیات اجرایی طرح «سبزواره پتروشیمی همت» با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو به‌منظور تولید سالانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره گرانول امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) در عسلویه آغاز شد. به گزارش تجهیز نیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در حاشیه این آیین اظهار کرد: طرح پتروشیمی همت در زمینه تولید […]

اشتراک گذاری
23 آذر 1401
131 بازدید
کد مطلب : 151694

عملیات اجرایی طرح «سبزواره پتروشیمی همت» با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو به‌منظور تولید سالانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره گرانول امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) در عسلویه آغاز شد.

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در حاشیه این آیین اظهار کرد: طرح پتروشیمی همت در زمینه تولید اوره گرانول با استفاده از آمونیاک مازاد مجتمع‌های پتروشیمی داخل کشور و دی‌اکسیدکربن مازاد حاصل از ونت‌های فرآیندی مجتمع‌های پتروشیمی پارس، پارسیان سپهر و فرساشیمی در منطقه عسلویه اجرا می‌شود.

وی افزود: برآورد سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی این طرح ۳۰۰ میلیون یورو است که با پایان عملیات اجرایی و ورود به عرصه بهره‌برداری، حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از سایر مجتمع‌ها، ۸۳۰ هزار تن دی‌اکسید کربن مازاد از مجتمع‌های منطقه عسلویه به عنوان خوراک مصرف و روزانه ۳ هزار و ۲۵۰ تن اوره گرانول (معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال) تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس یادآور شد: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پروژه می‌توان به احداث واحد اوره گرانول بدون احداث واحد آمونیاک اشاره کرد که برای نخستین بار در ایران اجرا شده است و نمونه مشابه در کشور ندارد، جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک کشور و تبدیل به اوره از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه به شمار می‌رود.

جمشیدی ادامه داد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن در منطقه عسلویه به مقدار سالانه ۸۳۰ هزار تن، افزایش همکاری با نهادهای بین‌المللی در حفظ محیط زیست و ایجاد فرهنگ‌سازی و توانمندسازی منابع انسانی در ایجاد صنعت سبز پتروشیمی در کشور از مهم‌ترین ویژگی ‌محیط زیستی این پروژه است.

وی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی افزایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع‌آوری گازهای دی‌اکسید کربن مازاد منطقه و تبدیل آن به فرآورده با ارزش اوره و در حوزه اجتماعی پیش‌بینی حدود یک‌هزار نفر اشتغال در زمان اجرای پروژه و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری است.

کاهش ۸۰۰ هزار تنی انتشار دی‌اکسید کربن

محمدعلی سلیمانی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت هم در این زمینه اظهار کرد: از دیگر مزایای پروژه محیط زیستی پتروشیمی همت جلوگیری از مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز متان است و این پروژه به‌عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، افزون بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به‌عنوان میزبان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره دنیا مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک، مصرف متان و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از دیگر فواید اجرای این طرح است.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت، برای نخستین بار در کشور و با بهره‌گیری از این طرح ملی، کود اوره سبز بر مبنای آخرین فناوری روز دنیا و بدون نیاز به احداث واحد آمونیاک تولید خواهد شد که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحدهای اوره موجود است.

سلیمانی بیان کرد: هم‌اکنون پتروشیمی پردیس ۲۰۰ هزار تن در سال آمونیاک مازاد بر نیاز خود تولید می‌کند و با راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی هنگام و لاوان، آمونیاک مازاد منطقه به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

وی گفت: با اجرای این طرح، ایران به بخش عمده‌ای از تعهدهای خود برای کاهش سطح گازهای آلاینده گلخانه‌ای عمل خواهد کرد و ضریب سلامت شاغلان و ساکنان منطقه عسلویه نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *