اخبار داغ

تلاش برای تولید برق از آب دریا و اقیانوس‌‌ها/ طراحی و ساخت توربین آبی توسط دانشجوی اردبیلی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از  تایماز نیوز  : انرژی برق-آبی گونه‌‌ای از انرژی است که قدرت نهفته در آب متحرک (همچون آب روان یا آبشار) را مهار می‌کند تا انرژی جنبشی آن را به برق تبدیل کنند. برای کسب حداکثر انرژی، لازم می‌شود که زیرساخت‌های هیدروالکتریک مناسب احداث شوند.  محسن سیفی داوری، محقق اردبیلی […]

اشتراک گذاری
11 آبان 1401
164 بازدید
کد مطلب : 150698

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از  تایماز نیوز  : انرژی برق-آبی گونه‌‌ای از انرژی است که قدرت نهفته در آب متحرک (همچون آب روان یا آبشار) را مهار می‌کند تا انرژی جنبشی آن را به برق تبدیل کنند. برای کسب حداکثر انرژی، لازم می‌شود که زیرساخت‌های هیدروالکتریک مناسب احداث شوند.

 محسن سیفی داوری، محقق اردبیلی در طرحی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا؛ طراحی و ساخت یک توربین آبی محور عمودی داریوس با سه پره که هر کدام از پره‌ها برای جلوگیری از خوردگی در آب، از پوشش آنودایز استفاده شده است را با موفقیت به پایان رساند.

همین اختراع بهانه‌ای شد تا با این مخترع جوان و دانشجوی اردبیلی گفت‌وگویی انجام دهیم.

خودتان را کامل معرفی کنید و همچنین از سوابق تحقیقاتی‌­تان بگویید؟ 

سیفی: متولد اردبیل و ۲۸ ساله‌ هستم، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجوی نمونه استان اردبیل را در کارنامه خود دارم.

از کودکی علاقه خاصی به ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری داشتم و همین باعث شد تا در دانشگاه رشته مهندسی را انتخاب کنم. بیش­تر تحقیقات بنده بر روی سازه­‌های آبی و همچنین تولید برق از آب است که در این حیطه چندین مقاله علمی پژوهشی، کتاب و ثبت اختراع شده است.

 داشتن اختراع چه مزایا و تسهیلاتی دارد؟ ثبت اختراع چه ارزشی دارد؟ 

سیفی: در اصل داشتن ثبت اختراع به معنی در اختیار داشتن امتیاز معنوی و مادی یک فناوری نو است که دارای یک ابتکار و خلاقیت تایید شده هست. اگر از دیدگاه بین‌المللی بررسی کنیم، یک اختراع به معنی در اختیار داشتن یک دارایی ارزشمند است.

اگر از بعد مزایا در سطح ملی و تسهیلاتی که برای مخترعین در کشورمان در نظر گرفته شده ذکر کنیم، می­‌توان به‌طور مختصر تسهیلات نظام وظیفه، امتیاز انحصاری تجاری، عضویت در سازمان بنیاد ملی نخبگان و بنیاد مخترعین، تسهیل دریافت ویزا و اپلای برای ادامه تحصیلات دانشگاهی، امکان شرکت در جشنواره و نمایشگاه‌­های ملی و بین‌المللی است.

تا به این لحظه چند اختراع به ثبت رسانده‌اید؟  اختراعات شما در کدام زمینه­‌ها کاربرد دارد؟ 

سیفی: در حال حاضر یک ثبت اختراع  دارم. اختراع من مربوط در زمینه تولید برق از آب دریا و اقیانوس‌‌ها است. توربین آبی طراحی و ساخته شده می‌­تواند در شرایط جزر و مدی، حتی در سرعت و دبی آب بسیار کم هم برق تولید کند.

چه عواملی باعث شد تا فکر اختراع در ذهن شما روشن شود؟ نخستین اختراع خود را به همراه تشریحات و کاربرد آن بیان کنید؟

سیفی: به‌دلیل نیاز روزافزون انسان­‌ها به استفاده از برق و همچنین کاهش مصرف سوخت­‌های فسیلی و به تبع کاهش آلودگی حاصل از تولید برق از سوخت­‌های فسیلی، این ایده به ذهن ما رسید که بتوانیم از موقعیت جغرافیایی عالی کشورمان که در جنوب و هم در شمال کشور دارای سواحل و خطوط دریایی زیادی است بهره ببریم، و با ساخت توربین آبی، مصرف سوخت­‌های فسیلی را در کشور کاهش دهیم.

نخستین اختراع بنده، یک توربین آبی محور عمودی داریوس با سه پره است که در هر کدام از پره­‌ها برای جلوگیری از خوردگی در آب، از پوشش آنودایز استفاده شده است تا خوردگی پره­‌ها کاهش پیدا کرده و همچنین تولید الکتریسیته در سرعت­‌های پایین آب انجام شود.

هدف از اختراع چنین دستگاهی چه بوده است؟

 سیفی: سالانه تعداد بی­‌شماری از انسان­‌ها بر اثر آلودگی شدید هوا جان خود را از دست می­‌دهند. به تعبیر دیگر استفاده از سوخت­‌های فسیلی برای آسایش و خدمت به بشر، خود هیولایی شده که در عین خدمت، قدرت غریب خود را نیز به رخ می­‌کشد.

مسئله تنها به از دست دادن جان انسان­‌ها ختم نمی­‌شود بلکه مقوله دیگر و نگران‌کننده، اثرات زیست محیطی ویران کننده این نوع سوخت­‌ها بر حیات حال و آینده مکانی است که انسان­‌ها در آن زیست می‌کنند.

و برای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا و کم کردن مصرف سوخت­‌های فسیلی، حتما باید به سمت انرژی­‌های نو از جمله انرژی برق آبی رفت.

 چه نیازی از جامعه را حل می‌کند؟

سیفی: اگر به سمت استفاده از انرژی­‌های نو از جمله انرژی آبی، کشورمان سوق داده شود شاهد تولید برق از سواحل و خطوط دریایی کشورمان شاهد خواهیم بود که از جمله می­‌توان به ایجاد شغل و تربیت نیروهای متخصص در این زمینه، افزایش تولید برق در کشور و کاهش قطعی برق و در صورت تولید مازاد نیز می‌توان به بحث صادرات هم ورود کرد.

چشم‌انداز شما برای تولید چنین محصولی چیست؟

سیفی: چشم‌انداز ما تولید صنعتی محصول در ابعاد گسترده است. هدف ما این است که با بهره‌گیری از آخرین یافته­‌های علمی و فناوری‌­های نوین در طراحی و ساخت پره­‌ها و با تولیدات متنوع در جهت استفاده توربین‌­ها در بخش‌­های انرژی جزر و مدی، انرژی امواج، انرژی جریانات دریایی، انرژی ناشی از اختلاف گرمایی و انرژی ناشی از گرادیان شوری که ملزم به ساخت توربین­‌های با کیفیت و کلاس جهانی است حضوری مقتدر و شایسته در بازارهای منطقه و جهانی داشته باشیم.

بر این اساس چشم‌انداز و هدف­گذاری ما شامل، کسب جایگاه تولیدکننده برتر در بازار داخلی و بازارهای منطقه، کسب جایگاه صادر کننده ممتاز در حوزه انرژی، افزایش دامنه نفوذ برند توربین در بازارهای منطقه و عرضه تجارت جهانی، توسعه مرزهای دانش در تولید انواع توربین­‌ها به پشتوانه نیروی انسانی متخصص و تبدیل شدن به شایسته‌ترین برند نزد مشتریان با حفظ و بهبود مستمر کیفیت و تنوع در محصولات است.

رای اختراع چنین محصولی با چه مشکلاتی مواجه شدید؟ و چگونه با آن‌ها مقابله کردید؟

سیفی: می‌گویند که احتیاج، مادر اختراع است و این واقعا گزاره درستی است. ما در زندگی روزمره بسیار پیش می‌آید که به‌خاطر دسترسی نداشتن به یک قطعه یا برای اینکه پولی خرج نکنیم، ابتکاری انجام می‌دهیم و موقتا یک مشکل را بدون هزینه و بدون خرید وسیله جدیدی، حل می‌کنیم.

در کل اختراع یک نمونه، چالش‌­های خاص خودش را دارد. از جمله چالش‌ها را می‌توان ایده‌پردازی، طراحی، ساخت و تست عنوان کرد؛ با این وجود چون در کار ما تمام مراحل با دقت خاصی انجام شده بود، مشکل خاصی وجود نداشت.

با توجه به اینکه شما مخترع هستید و تجارب و تخصص در این زمینه دارید، ثبت اختراع به‌صورت انفرادی را پیشنهاد می‌دهید و یا با تیم متشکل مخترعین؟ لطفا در این مورد توضیح دهید؟ 

سیفی: جواب این سوال را می­‌توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد و به‌نظر من بیش­تر بستگی به اهداف مخترع یا مخترعین دارد.

اگر ایده مورد نظر بین رشته‌ه­ای مختلف باشد و فرد تخصص کافی در آن زمینه نداشته باشد به‌نظر من برای به زودتر رسیدن نتیجه، با فرد متخصص در آن رشته همکاری کند، ولی اگر خودش تخصص کافی بر روی آن زمینه دارد، می­‌تواند بهترین راه همان ثبت اختراع به صورت انفرادی انجام دهد.

بزرگترین الهام‌بخش شما کیست و چرا؟ 

سیفی: به‌نظر من فقط یک عامل را نمی‌­توان الهام بخش دانست، ولی می­‌توان گفت خانواده­‌، نقش اساسی و کلیدی در موفقیت هر شخص در تمام زمینه‌­های علمی یا کاری را ایفا می‌­کنند.

آیا توانسته‌­اید اختراعات خود را به مرحله تجاری سازی برسانید؟ چنانچه پاسخ مثبت و یا منفی است، لطفا با ذکر علت توضیح دهید؟

سیفی: متاسفانه علی‌رغم اینکه تلاش­‌های زیادی برای تجاری سازی محصولات داشتم، اما متاسفانه تا به اکنون موفق به تجاری سازی نشده‌ام. به عقیده بنده بروکراسی اداری و موانع بسیار زیادی که در این مسیر وجود دارد از عوامل اصلی تجاری نشدن اختراعات است.

اگر ساز و کاری تعریف شئذ که پروسه تجاری سازی تسهیل شود، قطعا شاهد محصولات تجاری بیش­تری خواهیم بود، همچنین انگیزه مضاعفی را نیز در مخترعین شاهد خواهیم بود.

نظر شما در رابطه با شعار سال چیست؟

سیفی: تولید یکی از مهم‌ترین راه­‌های حل معضل بیکاری است و کشور برای پیشرفت نیازمند افزایش تولید ملی است؛ حقیقتا افزایش تولید هم باعث اشتغال­زایی خواهد شد.

همچنین تولید با استفاده از دانش‌بنیان موجب اشتغال­زایی پایدار و ایجاد قدرت در کشور خواهد شد و بدون شک تحقق شعار سال در گرو استفاده از تمام ظرفیت‌ها است.

شما چه توصیه‌ای برای محققین و مخترعین جوان و مشتاق دارید؟ 

سیفی: محققان و مخترعین با شناسایی مشکلات و نیاز موجود در صنعت یا سایر بخش‌ها به دنبال ایده­‌ها و طرح­‌های خاص و سودآور باشند؛ طرح‌های که از نیاز کشور نشات گرفته شده باشد.

 شما چه تقاضایی از مسئولین مربوطه جهت حمایت از مخترعین دارید؟ 

سیفی: درخواست بنده از مسئولین ذی‌ربط این است که در حمایت از جامعه نخبگانی اهتمام و جدیّت ویژه­‌ای داشته باشند.

متاسفانه شاهد این هستیم که به طرح‌­های بسیار ارزشمند که می‌توانند باعث پیشرفت کشورمان  شوند؛ توجهی نمی‌شود و مسئولان مربوطه به راحتی و بدون توجه و تفکر از کنار آن‌ها رد می‌شودند؛ با این وجود امیداورم با حمایت و همکاری مسئولین مربوطه شاهد پیشرفت روزافزون کشورمان در تمامی زمینه‌ها و بخش‌ها باشیم.

 تاکنون در چند جشنواره حضور داشتید؟ و چه مقام‌هایی را بدست آورده‌اید؟ 

سیفی: تاکنون در جشنواره‌ای حضور نداشتم اما در حال آماده سازی برای شرکت در جشنواره‌­های پیش رو هستیم.

چه کسانی شما را در این زمینه حمایت کرده‌اند؟

سیفی: در این مسیر و راه پر فراز و نشیب، ما هیچ‌گونه حمایت معنوی یا مادی از سوی هیچ نهاد ذی‌ربطی نداشته­‌ایم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *