اخبار داغ

گازرسانی به دیار سبز ایران

سرگذشت گاز در پرباران‌ترین استان کشور بسیار جالب‌توجه است؛ رطوبت و سرما در طول تاریخ، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی گیلانی‌ها بوده و اهالی این دیار در مناطق کوهستانی و ییلاقی آن برای گرم کردن منازل خود ناچار بودند به قطع کردن درختان روی بیاورند. در مناطق جلگه‌ای نیز شمالی‌ها از نفت استفاده می‌کردند. بسیاری از گیلانی‌ها […]

اشتراک گذاری
25 مهر 1401
86 بازدید
کد مطلب : 150438

سرگذشت گاز در پرباران‌ترین استان کشور بسیار جالب‌توجه است؛ رطوبت و سرما در طول تاریخ، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی گیلانی‌ها بوده و اهالی این دیار در مناطق کوهستانی و ییلاقی آن برای گرم کردن منازل خود ناچار بودند به قطع کردن درختان روی بیاورند. در مناطق جلگه‌ای نیز شمالی‌ها از نفت استفاده می‌کردند.

بسیاری از گیلانی‌ها هنوز روزهای سرد زمستانی را که ساعت‌ها در صف‌های شلوغ برای تهیه سوخت می‌ایستادند، به خاطر دارند. گاز برای آنها به‌معنای رهایی از همه این مشکلات بود و اهالی این استان سرسبز، از گردنه حیران تا چابکسر، استقبالی بی‌نظیر از انرژی پاک داشتند. برای اهالی این استان گاز موهبتی آسمانی و پیام‌آور وداع با بخاری‌های نفتی و مشقت‌های حمل کپسول‌های سنگین گاز مایع بود.

عیسی جمال‌نیکویی، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان، گازرسانی به این استان را در گفت‌وگو با هفته‌نامه مشعل تشریح کرده است که در ادامه می‌خوانید.

اکنون چند درصد خانوار شهری و روستایی استان گیلان از گاز برخوردارند؟

مشترکان بهره‌مند از گاز استان تا پایان تیرماه به یک میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۴۹ مورد رسیده که شامل ۶ هزار و ۲۸۹ واحد صنعتی، ۹۵ هزار و ۴۳۸ مشترک تجاری، یک میلیون و ۹۰ هزار و ۹۲۲ مشترک خانگی، ۹۵ سی‌ان‌جی و ۵ نیروگاه می‌شود.

با توجه به تأکید بر توسعه صنایع، چه زیرساخت‌هایی برای گازرسانی به این واحدها اجرایی شده است؟

گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها و در سرویس بودن تجهیزات مربوطه همواره از اولویت‌های شرکت گاز استان بوده و سعی شده حداکثر توان برای تأمین سوخت این بخش به‌ویژه در فصل تابستان مهیا شود. باوجود همه محدودیت‌ها روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب به نیروگاه‌ها تحویل شده است. درخصوص گازرسانی به صنایع نیز یکی از اهداف راهبردی شرکت گاز استان، جایگزینی سالانه ۴۰ هزار مترمکعب بر ساعت سوخت مایع با گاز در این حوزه است که این مهم هرساله محقق شده و اکثر صنایع استان تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته‌اند. امسال نیز با استفاده از اعتبارات تعریف‌شده در قانون بودجه، گازرسانی به صنایع شتاب گرفته است.

گازرسانی به چه تعداد روستا در جریان است؟

با توجه به پوشش گازرسانی ۹۷ درصدی در سطح استان گیلان بنا داریم امسال گازرسانی به مناطق ییلاقی و سخت‌گذر استان محقق شود که در این زمینه پروژه گازرسانی به سه محور اشکوات، کمنی و پارودبار در قالب ۴ خوشه شوییل، لشکان، کمنی و پارودبار با مجموع ۱۰۹ روستا تعریف شده است. گازرسانی به ۴ خوشه کوهستانی تالش، پنج روستای باقیمانده آستارا و ادامه پروژه مریان تالش نیز در دست اقدام است. از سوی دیگر، گازرسانی به ۵۴ روستای سطح استان پیشرفت بالایی دارد که با تکمیل این پروژه‌ها (گازرسانی به ۵۴ روستا) در مجموع ۳ هزار و ۳۱۷ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

چه پروژه‌های شاخصی در شرکت در حال اجراست؟

از پروژه‌های شاخص گاز استان گیلان در چند سال گذشته می‌توان به استقرار سیستم GIS برای همه تجهیزات، انشعابات و خطوط گازدار استان اشاره کرد که گام بزرگی در مسیر مکان‌یابی مختصات محور این تجهیزات است. سامانه امداد متمرکز در استان گیلان به‌صورت مرکزی ۲۴ ساعته در حال خدمات‌رسانی است و همه شهرها و روستاهای استان را تحت پوشش دارد که از این نظر در سطح کشور بی‌نظیر است. سامانه خدمات الکترونیک نیز زیرساختی اینترنتی برای ارائه خدمات غیرحضوری به مشترکان گاز است که تقریباً بیشتر خدمات مهم به مشترکان گاز بدون مراجعه حضوری از این طریق قابل دسترس است.

چه پروژه‌هایی برای تحقق شعار سال در سطح شرکت گاز در دستور کار قرار دارد؟ آیا با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی همکاری نزدیکی دارید؟

با هدف تحقق شعار سال، تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری به امضا رسید و در قالب آن مقرر شد چالش‌ها و مشکلات شرکت مطرح تا با استفاده از توان حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی درصدد رفع آنها برآییم. نحوه انتخاب و انجام پروژه‌های پژوهشی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بدین‌صورت است که طی نامه‌ای از واحدهای مستقر در شرکت گاز استان درخواست می‌شود پیشنهادها و مشکلات فنی و … که با آن مواجه‌اند، مطرح و مسائلی را که بتوان به‌صورت پروژه پژوهشی تعریف کرد، پس از بررسی در امور پژوهش شرکت گاز استان با همکاری دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری در قالب پروژه پژوهشی تعریف می‌شود. هر پروژه پژوهشی ابتدا باید در امور پژوهش بررسی و پس از تأیید در شورای پژوهش مطرح و پس از تصویب به امور مهندسی ستاد ارسال می‌شود تا تصویب نهایی انجام شود. اقدام‌های متعددی در حوزه پژوهش صورت گرفته که یکی از موارد آن پروژه استفاده از انرژی خورشیدی برای مصارف برق هیتر ایستگاه گاز است.

در این پروژه، برق ۲۲۰ ولت حذف و بجای آن از برق جریان مستقیم ۱۲ و ۲۴ ولت استفاده شده است. در این روش برق برای قسمت‌های برقی و الکترونیکی از جمله جرقه زدن مشعل هیتر، سنسورهای حرارتی استفاده می‌شود. مورد بعدی اندازه‌گیری مصرف گاز مشعل هیترها با استفاده از کنتورهای دیافراگمی خانگی است و پروژه پژوهشی بعدی نیز با عنوان پیش‌نویس استاندارد کالیبراسیون دستگاه تصحیح‌کننده حجم گاز بوده که با همکاری دانشگاه آزاد فومن و یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

با توجه به آغاز فصل سرد سال، چه برنامه‌هایی برای مصرف بهینه و ایمن گاز در دستور کار دارید؟

در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی به مشترکان گاز، همکاری‌های مثبتی با صداوسیما در خصوص پیام‌های تبلیغاتی مصرف بهینه صورت گرفته است. روابط‌ عمومی نیز فضای مجازی را رصد کرده و از شبکه‌های اجتماعی پربیننده برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مؤثر مشترکان بهره می‌برد. بازرسی دوره‌ای ادارات و نهادهای دولتی در فصل سرد برای پایش دما نیز از اقدام‌های مؤثر دیگری در این زمینه بوده است. از سال گذشته با اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت موتورخانه‌های مشترکان خانگی، گام مهمی در زمینه بهینه‌سازی این تأسیسات برداشته شده است که با به‌روزرسانی تعرفه‌های پرداختی برای اصلاح این موتورخانه‌ها در سال جاری اقدام‌های مربوطه گسترش خواهد یافت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *