اخبار داغ

برنامه‌های هفته کتاب در صدا و سیمای مرکز خوزستان به صورت مستمر پوشش داده شود

به گزارش تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری رهرونیوز، عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با داریوش دبیقی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان دیدار و گفت و گو کرد. حسین زاده در این نشست با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی از سال ۱۳۸۲ از بدنه ی وزارت فرهنگ و […]

اشتراک گذاری
23 مهر 1401
147 بازدید
کد مطلب : 150328

به گزارش تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری رهرونیوز، عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با داریوش دبیقی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان دیدار و گفت و گو کرد.

حسین زاده در این نشست با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی از سال ۱۳۸۲ از بدنه ی وزارت فرهنگ و ارشاد مطابق قانون تاسیس کتابخانه ها جدا شد، گفت: اکنون این نهاد به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و به شکل هیات امنایی فعالیت خود را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه تقریبا در کل کشور سه هزار و ۷۰۰ باب کتابخانه وجود دارد، افزود: متاسفانه ۷ شهر استان فاقد کتابخانه عمومی می باشند که به دلیل اینکه در تقسیمات اخیر از سوی وزارت کشور آن ها را شهر اعلام کردند باید زیر ساخت فرهنگی آن ها را مد نظر قرار دهیم.

حسین زاده گفت: ۴۸۱ نیرو در ۲۲۰ باب کتابخانه عمومی استان در حال فعالیت هستند و تقریبا ۲۳۰ نفر آنان کتابدار و سایر نیز روسای شهرستان ها یا نیروهای خدماتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: هفته کتاب را در پیش داریم که برنامه های متنوع و سنگینی برای این هفته رقم می خورد که از ۲۴آبان ماه شروع و تا۳۰ آبان ادامه خواهد داشت؛ اما معمولا ما به پیشواز آن میریم و از ۱۵آبان این هفته را آغاز می کنیم و در صورتی که صداوسیما با توجه به اینکه بحث فرهنگی و عمومی است، پیشنهاد یا برنامه ای داشته باشد، استقبال خواهد شد.

حسین زاده ضمن ارائه گزارشی از میزان منابع و اعضای کتابخانه های استان تشریح کرد: برنامه های متنوعی در کتابخانه های عمومی برگزار می شود که جشنواره قصه گویی یکی از این برنامه ها است؛ اختتامیه جشنواره قصه گویی استان نیز پیش از هفته کتاب برگزار خواهد شد. در این جشنواره ۱۷۹ اثر رسیده و داوری اولیه انجام شده است. مرحله دوم نیز در صحنه اجرا می شود که بخشی از آن ها کتابدارهای قصه گوی ما هستند و بخش دیگر نیز عموم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین در خصوص جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس در پناه نخل ها گفت: این جشنواره از سوم خرداد تا هفته دفاع مقدس برگزار شد و حدود ۱۴هزار نفر شرکت کننده داشتیم که ۳ هزار نفر از خارج از استان شرکت کردند. اختتامیه این جشنواره نیز در هفته کتاب برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: امسال نهاد کتابخانه های عمومی برای نخستین بار در اربعین حسینی اقدام به برگزاری موکب در سه استان مرزی کرد که در استان خوزستان این موکب در مرز چذابه مستقر شد.

وی افزود: در این موکب که نخستین تجربه کتابخانه های عمومی بود، خوشبختانه به نحو شایسته ای برگزار شد و استقبال بی نظیری از آن صورت گرفت؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید که از مزر چذابه، در محل موکب کتابخانه های عمومی حضور یافت و برگزاری موکب را اقدامی شایسته عنوان کرد.

حسین زاده همچنین در خصوص جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای با موضوع کتاب خاطر نشان کرد: این جشنواره در سه بخش پویا نمایی و فیلم های کوتاه داستانی و مستند خواهد بود.

وی عنوان کرد: عمده فعالیت هایی که بر روی آن ها تمرکز می کنیم در حوزه کودک و نوجوان است در ۱۱۷ باب کتابخانه های مان بخش مستقیم کودک داریم و سایر کتابخانه ها در کنار مجموعه فضای کودک را در نظرگرفته اند؛ فعالیت های حوزه کودک مثل قصه گویی، مسابقات مختلف نقاشی، پرده خوانی و جمع خوانی را داریم در برنامه طرح توسعه ای کتابخانه ی مرکزی اهواز نیز بخش کودک را از ۱۰۲متر مربع به ۲۵۰متر مربع توسعه داده ایم که روز دوشنبه از این محل نیز بهره برداری خواهد شد و همچنین ۳هزار عضو کودک در کتابخانه مرکزی اهواز داریم.

وی ادامه داد: ما در بحث کتابخوانی باکس هایی را در برنامه های تلویزیونی و رادیویی پیش بینی کرده ایم در برنامه خانواده، گه گداری برنامه صبحگاهی، برنامه هایی جوان و نوجوان و حتی کودک؛ بخش های در بحث مطالعه، معرفی کتاب و تازه های نشر در برخی برنامه ها را پیش بینی کردیم که بهترین آثار را از نویسندگان استانی معرفی می کنیم ضمن اینکه آن آثار برجسته که در سطح ملی است این ها را هم معرفی می کنیم.

مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی استان گفت: برنامه رادیویی ۱۰۰ ثانیه با کتاب اقدامی خوبی است که از سال گذشته تا کنون با همکاری صدا وسیمای مرکز استان در حال انجام است و هر روز با صدای یک کتابدار معرفی یک کتاب در سه نوبت انجام می شود و پس از پخش در رادیو به پادکست تبدیل و در فضای مجازی منتشر می شود.

وی پیشنهاد نشست تخصصی با معاونت های صداو سیمای مرکز استان را ارائه داد و افزود: کتابخانه های عمومی ظرفیت هایی دارد و صدا و سیما بستری برای پخش و نمایش برنامه ها دارد که با همکاری هم می توان شاهد اقدامات خوبی باشیم.

* همکاری در بحث معرفی کتاب و مطالعه تنها به هفته کتاب موکول نشود

داریوش دبیقی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان در این نشست اظهار کرد: همانگونه که می دانید براساس بررسی های اجمالی میزان مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و باید برنامه های مختلف فرهنگی به منظور افزایش سرانه مطالعه در استان داشته باشیم.

وی افزود: اگر کتابخانه های عمومی ظرفیت معرفی برنامه های فرهنگی را دارد، ما نیز در برنامه های خود این برنامه ها را مدنظر خواهیم گرفت و متناسب با برنامه ها پیشنهاداتی به همکاران مان خواهیم داد.

دبیقی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم مردم را به سمت مطالعه کتاب پیش ببریم و یک خانم خانه دار از فرصتی که برای وی مهیا می شود روزی ۳۰ دقیقه شروع به مطالعه کند و کم کم این ساعت مطالعه بالاتر برود، یک کار ارزشمند فرهنگی خواهد بود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان گفت: در بحث هفته کتابخوانی نیز از شما دعوت می شود که در برنامه ویژه ای حضور یابید و برنامه های و ظرفیت های استان را در این هفته اعلام کنید. همچنین همکاران ما در این هفته از سالن های مطالعه کتابخانه های عمومی و مشارکتی با دانشگاهها و زندان ها برای تهیه گزارش حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی باید استمرار داشته باشند و تنها متخص هفته کتاب نباشد، گفت: در این زمینه هرچه بیشتر بتوانیم فعالیت کنیم، مردم به سمت کتاب و مطالعه سوق داده می شوند، هم آمار بزهکاری به حداقل می رسد و هم ارتباطات ما سر وسامان می گیرد. در این زمینه باید به گونه ای کار شود که مردم کتاب را به عنوان غذای روح بدانند.

مدیرکل صداو سیمای مرکز خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت های اصلی ما در زمینه بالا بردن سطح آگاهی، افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی مردم است که نیاز است یکی از موضوعات در اتاق اندیشه ورزی ما همین بحث مطالعه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *