اخبار داغ

اولین تجربه بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ بومی در تاریخ فضایی کشور/توضیحات وزیر ارتباطات در خصوص محدودیت‌های اینترنت

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز بهره‌برداری عملیاتی از ماهواره خیام را شاهد هستیم، گفت: این اولین‌بار در تاریخ فضایی کشور است که ایران خودش امکان دسترسی و بهره‌برداری از اطلاعات ماهواره‌های سنجشی را دارد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز کنترل […]

اشتراک گذاری
17 مهر 1401
97 بازدید
کد مطلب : 150094

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز بهره‌برداری عملیاتی از ماهواره خیام را شاهد هستیم، گفت: این اولین‌بار در تاریخ فضایی کشور است که ایران خودش امکان دسترسی و بهره‌برداری از اطلاعات ماهواره‌های سنجشی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز فضایی ماهدشت کرج افتتاح شد.

در این مراسم عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز بهره‌برداری عملیاتی از ماهواره خیام را شاهد هستیم، گفت: ساختمان خیام اولین مجموعه حرفه‌ای بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی است و اطلاعات به دست آمده از این ماهواره دراختیار دستگاه‌های استفاده کننده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این اولین‌بار در تاریخ فضایی جمهوری اسلامی ایران است که ایران برای خودش امکان دسترسی و بهره‌برداری از اطلاعات ماهواره‌های سنجشی را دارد.

وی گفت: تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره‌های سنجشی بیشتر با همین دقت تصویر خواهیم بود و امیدواریم که بتوانیم با ماهواره‌برهای بومی خودمان پرتاب داشته باشیم.

به گفته وی، در تلاش هستیم که به دقت یک‌متر و زیر یک‌متر در افق ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ برسیم.

زارع‌پور افزود: برای داشتن یک ماهواره عملیاتی موفق گام‌های متعددی برداشته شده است که یکی از آنها همین دوربینی است که از فاصله ۵۰۰ کیلومتر تصویر رنگی تهیه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون تجربه تهیه تصویر با دقت ۵ متر سیاه و سفید و دقت ۱۰ متر رنگی را داشته است.

* تا پایان دولت سیزدهم ماهواره های ۵۰۰ کیلوگرمی را با ماهواره‌بر بومی پرتاب می‌کنیم

زارع‌پور در ادامه به بحث ماهواره‌برها اشاره کرد و گفت: پیش از این ماهواره نور۲ را در اسفند سال گذشته در مدار لئو ۵۰۰ کیلومتری زمین با وزن ۲۵۰ کیلوگرم با موفقیت پرتاب کردیم و امسال یک کلاس جدید از ماهواره‌برهای مایه لئو را مورد آزمون قرار خواهیم داد.

وی افزود: تا پایان دولت سیزدهم قادر خواهیم بود ماهواره‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرمی را در کلاس ماهواره خیام با ماهواره‌برهای بومی در مدار قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین ساخت بزرگترین سایت پرتاب را آغاز کرده‌ایم که البته به دلیل مسائل پدافندی در این باره اطلاعات بیشتری نمی‌دهیم.

زارع‌پور گفت: تا پایان دولت سیزدهم در مدار ۳۶ هزار کیلومتر ژئو یک مجموعه بزرگ فضایی را قرار خواهیم داد.

وی تأکید کرد: حضور در فضا یک الزام است و لازمه ارائه بسیاری از خدمات مورد نیاز مردم، دسترسی به خدمات فضایی است.

وی اضافه کرد: امروز با بهره‌برداری از تصاویر خیام، دسترسی به تصاویر باکیفیت ماهواره‌ای که متعلق به خودمان است ممکن شده است.

وی گفت: جلسه دوم شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به زودی برگزار خواهد شد و در این جلسه نقشه راه و برنامه فضایی کشور به تصویب می‌رسد. برای این جلسه به ریاست جمهوری درخواست دادیم و موافقت کردند.

وی یادآور شد: تشکیل جلسه به خودی خود یک ظرف نمادین و نشان دهنده اهمیت موضوع برای دولتمردان است و ان‌شاءالله شاهد برگزاری منظم جلسات این شورا خواهیم بود.

* دو روز است که هیچ محدودیت اینترنتی به جز واتساپ و اینستاگرام نیست

وزیر ارتباطات همچنین در جمع خبرنگاران درباره وضعیت حمایت از ماهواره‌های دانشگاهی گفت: همه فعالیتی که در دانشگاه‌ها و دیگر بخش‌ها در حوزه فضایی انجام می‌شود باید در راستای فضایی کشور باشد که برنامه‌ای دقیق و شفاف است.

وی ادامه داد:‌در حوزه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی از فعالیت دانشگاهیان حمایت می‌کنیم و همه اقدامات طبق برنامه فضایی کشور سنجیده می‌شوند تا از موازی‌ کاری و دور از چشم ماندن حوزه‌ها جلوگیری شود و اینطور نباشد که برای مثال همه گروه‌ها روی پروژه ماهواره‌های سنجشی کار کنند و ماهواره‌ مخابراتی مغفول بماند.

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به سؤالی درباره قرار گرفتن نامش در لیست تحریم‌ها گفت: اینکه می‌بینیم در کشوری اکانت رسمی رئیس‌جمهور یک کشور با توجیه حفاظت از امنیت ملی بسته می‌شود اما همان کشور که مدعی حقوق بشر است چنین اقداماتی را درباره کشورهای دیگر نقض حقوق بشر می‌داند، یک تناقض همیشگی است که باید به آن فکر کرد.

وی گفت: امروز می‌بینیم که همین کشورها به بهانه اینکه این پلتفرمی و اکانتی بستر اغتشاش شده است اجازه فعالیت به آن نمی‌دهند اما همین پلتفرم‌ها یکسری قواعد برای خود دارند برای مثال ممنوعیت عملیات تروریستی است که اگر این اقدامات در این پلتفرم‌ها در کشور ما انجام شود و با آن برخورد کنیم متهم به نقض حقوق بشر می‌شویم.

وی ادامه داد:‌تناقض‌ها همیشه وجود داشته و جای تعجب دارد که ما نمی‌توانیم اقدامی که برای تأمین امنیت ملی کشورمان است انجام دهیم. اما آنها می‌توانند اسم و تصویر سردار سلیمانی را به شکل گسترده سانسور کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه زمانی محدودیت‌های اینترنتی تمام می‌شود گفت:‌دو روز است که هیچ محدودیتی به جز روی واتساپ و اینستاگرام وجود ندارد و  همانطور که قبلا گفتم تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌ها توسط وزارت ارتباط انجام نشده و درباره رفع محدودیت‌ها هم مراجع ذیصلاح باید تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: ما هم تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌شود محدودیت‌ها را رفع کنیم، اما در عین حال پیش از این هم گفته‌ام پلتفرمی که قواعد ما را به رسمیت نمی‌شناسد، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و باید بتوانیم مشکل کسب و کارها را حل کنیم که در این زمینه در حال تلاش هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که کاربران از تعدد پیام‌رسان‌های داخلی گله می‌کنند و درخواست دارند که یک پیام‌رسان داخلی به راه می‌افتاد و این تعداد پیام‌رسان نداشتیم، گفت: ما هم معتقدیم که این تعداد پیام‌رسان متعدد مورد نیاز نیست و ضرورتی برای آنها وجود ندارد اما نمی‌توان به یکباره همه این پیام‌رسان‌ها را کنار گذاشت بلکه درحال تقویت آنها هستیم که درنهایت دو تا سه پیام‌رسان که از همه اقبال بیشتری دارند و زیرساخت‌شان آماده‌تر است به عنوان پیام‌رسان‌های عمومی‌تر مطرح شوند.

وی ادامه داد: البته این را هم باید در نظر گرفت که در این فرصت وضعیت پیام‌رسان‌ها بسیار بهتر شده است و نسبت به دوره قبلی که با محدودیت ایننترنت مواجه شدیم، کیفیت و خدمات‌رسانی پیام‌رسان‌ها بهبود چشمگیر داشته است.

وی به کاربران توصیه کرد که حتما از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند که کیفیت آنها قابل مقایسه با قبل نیست.

* از قبل تصمیمی برای فیلتر ایسنتاگرام نداشتیم

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به این سؤال که آقای رئیسی در وعده‌های خود از فیلتر نشدن شبکه‌های اجتماعی صبحت کرده بود اما امروز اینستاگرام فیتلر شده است، آیا از قبل برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام وجود داشت گفت: خیر پیش از این برنامه‌ای برای فیلتر اینستاگرام نداشته‌ایم اما با شرایط جدید این تصمیم اتخاذ شده است و صحبتی که قبلا شده بود مربوط به زمان و شرایط عادی بود و وقتی که شرایط عوض می‌شود و با پلتفرمی مواجه هستیم که محل ارتباطات برای اغتشاش و آموزش عملیات تروریستی است و به قوانین ما پایبند نیست ما هم مجبوریم که فعلا تصمیم دیگری بگیریم که البته وزارت ارتباطات تصمیم‌گیرنده در موضوع فیتلرینگ نیست و از نهادهای دیگر از جمله کمیته فیلترینگ در این باره تصمیم می گیرند و وزارت ارتباطات فقط یک عضو از کارگروه کمیته فیلترینگ است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *