اخبار داغ

کرب وکرنای لاهیجان در اربعین تهران نواخته شد

کرب و کرنا نوازان لاهیجانی همراه با کاروان آیینه داران آفتاب از علمداران مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی تهران شدند. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از گیل فام، گروه کرب و کرنای انجمن هنرهای نمایشی لاهیجان به همراه کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب» با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی و ستاد […]

اشتراک گذاری
30 شهریور 1401
140 بازدید
کد مطلب : 149873

کرب و کرنا نوازان لاهیجانی همراه با کاروان آیینه داران آفتاب از علمداران مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی تهران شدند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از گیل فام، گروه کرب و کرنای انجمن هنرهای نمایشی لاهیجان به همراه کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب» با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی و ستاد اربعین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ازعلمداران مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی شدند.

کاروان «آیینه‌داران‌آفتاب» با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری اربعین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صبح روز شنبه ۲۶ شهریور برابر با اربعین حسینی پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا فعالیت خود را آغاز کردند.
۱۲ گروه نمایشی در بخش‌های مختلف شامل تعزیه، نمایش‌های خیابانی و آیین‌های عاشورایی مناطق مختلف کشور، در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند که گروه نمایشی کرب و کرنا نوازان انجمن هنرهای نمایشی لاهیجان به سرپرستی محمدعلی صادق حسنی نیز از جمله این گروه ها بود که این آیین سنتی را به اجرا در آوردند.

کرنانوازی(نی نوازی) از سنت های قدیمی گیلانیان و به خصوص شرق گیلان و لاهیجانی هاست که در ماه های محرم و صفر در مناطق مختلف نواخته می شود. «کرنی» یا «کرنا» مرکب از دو لغت کر و نای است که کر به معنی جنگ و نای همان نی است کرنا(نی) سازی بلند و دارای صدای بم است که فقط با دم نوازنده، نواخته می شود. کرناچیان برای برآوردن صدای آن از دم و بازدم خود استفاده می کنند.طول کرنا بین دو تا چهار متر و گاهی بیشتر است که صدا از سر عصایی شکل کرنا خارج می شود معمولا به صورت دسته جمعی و در قالب گروههای ۱۰ نفره کرنانواز نواخته می شود که یک نفر سرگروه(سرکرناچی) بوده و بقیه حدود پنج تا هشت کرناچی او را همراهی می کنند.

کرب زنی نیز از دیگر ایین های ماه محرم وصفر است که به‌صورت گروهی و در یک ریتم خاص و هماهنگ اجرا می‌شود. کرب زنان با پوشیدن لباس‌های مشکی به نشانه عزای امام حسین (ع)، دو قطعه چوب تراشیده استوانه شکلی را که مجموع وزن آن گاه تا ۶۰۰گرم می‌رسد، به دست می‌گیرند. این دو قطعه چوب بوسیله یک تسمه چرمی در پشت دست محکم می شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *