اخبار داغ

نشست علمی بررسی تامین مالی استارتاپ‌ها با توجه به شرایط بحرانی کرونا؛ چالش‌ها و راهکارها

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نشست علمی با موضوع بررسی تامین مالی استارتاپ ها (کسب و کارهای نوپا) با توجه به شرایط بحرانی کووید -۱۹؛ چالش ها و راهکارها در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۴۰۱ روز جمعه از طریق مرکز آموزش علمی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل با همکاری نشریه کنکاش مدیریت و حسابداری بصورت مجازی […]

اشتراک گذاری
27 شهریور 1401
88 بازدید
کد مطلب : 149792

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نشست علمی با موضوع بررسی تامین مالی استارتاپ ها (کسب و کارهای نوپا) با توجه به شرایط بحرانی کووید -۱۹؛ چالش ها و راهکارها در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۴۰۱ روز جمعه از طریق مرکز آموزش علمی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل با همکاری نشریه کنکاش مدیریت و حسابداری بصورت مجازی برگزار شد.

آقای اسماعیل صبوری ریاست محترم مرکز آموزش علمی و کاربردی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل برگزاری چنین نشست هایی را با حضور اساتید و صاحبنظران در زمینه‌های مختلف تخصصی پیرامون مسائل مهم و روز جامعه از جمله اقداماتی که به طور مستمر و متناوب در دستور کار معاونت پژوهشی قرار می گیرد دانست وی گفت: این جلسات فرصت مناسبی برای آشنایی دانشجویان با مباحث و مسائل روز و تعامل با اساتید و صاحب‌نظران حوزه‌های تخصصی است.

در ابتدا پس از تلاوت قرآن و سرود ملی مباحث با سخنرانی دبیر علمی سرکار خانم دکتر سمیه صائب نیا بصورت زیر ادامه یافت:

استارتاپ پروژه‌ای است که توسط یک کارآفرین و برای جست‌وجو، توسعه و اعتبارسنجی یک مدل تجاری مقیاس‌پذیر انجام می‌شود؛ کارآفرین شخصی است که می‌تواند به همه مشاغل جدید، از جمله مشاغل آزاد و فعالیت‌هایی که هرگز قصد ثبت آن‌ها را ندارد، اشتغال داشته باشد. و ادامه داد که استارتاپ به مشاغل جدیدی اطلاق می‌شود که قصد دارند فراتر از بنیانگذاران انفرادی رشد کنند.

ایشان یک سری ویژگی هایی را برای شرکتهای نوپا مطرح فرمودند از جمله ۱- مبتنی بر ارائه یک نوآوری جدید ۲- مبتنی بر کار تیمی ۳- برخورداری از عدم‌قطعیت (احتمال شکست بسیار بالا است) ۴- امکان توسعه‌پذیری کسب‌وکار.

نهایتا مطرح کردند که یک شرکت نوپای موفق معمولاً قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد و می‌تواند با سرمایه یا نیروی کار کمتر، زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

در این نشست جهت هدف دار کردن مباحث سخنرانان محترم، سوالاتی از سوی دبیر علمی مطرح شد و سخنرانان مباحث را بر اساس پاسخگویی به سوالات ادامه دادند.

در این نشست سرکار خانم دکتر فائزه محمدی مدرس دانشگاه، بازاریابی کل نگر را نقطه ثقل موفقیت استارت آپ در شرایط بحران مطرح کرد و چرایی وجود یک کسب و کار، را نقطه آغازینی مطرح کرد که در صورت ارائه پاسخ صحیح و کامل به آن می توان گفت موفقیت در آینده استارت آپ ها را تضمین می کند. در نگرش کلان به موضوع استارت آپ می توان گفت ایده ای که در پاسخ به نیاز مشتریان مشخص پردازش شود و در ادامه در اسنادی چون برنامه کسب و کار و طرح امکان سنجی تکمیل گردد، پاسخ کافی جهت اغناء اکوسیستم ذینفعان را بدون در نظر گرفتن مرحله ای که استارت آپ از Pre-Seed تا رهبری در آن قرار گرفته، به همراه دارد.

در چنین شرایطی تامین مالی استارت آپ چه از طریق بریکولاژ و توکن در عصربلاکچین و چه به کمک روش های سنتی مانند صندوق های مالی و اعتباری، کار چندان دشواری نیست. صد البته که در شرایط بحران، پرداختن به اموری مانند تاب آوری سازمانی و زیر گروه های آن با نگرشی ۳۶۰ درجه به شرایط محیطی امری اجتناب ناپذیر است اما داشتن رویکردی کل نگر به بازاریابی و تولید و ایده پردازی بر اساس نیاز مشتریان و جامعه زیربنای این امر است.

سرکار خانم دکتر فاطمه دکامینی از دیگر سخنرانان این نشست در جمع بندی مطالب چنین مطرح کرد که استارت آپ در کشور ما، به معنی شرکت نوپا است. اگر هر استارتاپ بتواند تابع ویژگی های اصلی(رشد سریع، توانایی حل مسئله، نوآوری سودمند، تجارت سازمان یافته و…) باشد، می تواند در بازارهای داخلی و خارجی به مزیت رقابت دست یابد. ناگفته نماند در تامین مالی استارت اپ ها جهت مقابله با دوره مرگ استارت اپی نیز، باید همواره محافظ بود و آگاهی کاملی به روش های تامین مالی داشته باشیم.

استارت اپ ها در شرایط بحرانی کووید-۱۹، با چالش های عدیدی روبرو شدند که می توان به چالش جذب مشتری، عدم توانایی در ایجاد بازاریابی مناسب، چالش های مالی، مالیات و … اشاره کرد. از مهمترین راه کارهایی که در این راستا میتوان به صاحبان کسب و کارها پیشنهاد داد، تلاش در زمینه مدیریت جریان کار، جذب مشتری هدف، تقویت بازاریابی، استخدام افراد با استعداد و با انگیزه و مهمتر از همه؛ برنامه ریزی مالی است. امید که شاهد موفقیت های هرچه بیشتر این مشاغل در سطح کشور باشیم.

سرکار خانم فاطمه صدقی ثابت مدرس دانشگاه در حمع بندی مباحث چنین مطرح کرد که استارت آپ ها (کسب و کارهای نوپا) پروژه هایی هستند که در جریان یک ایده خام و به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می انجامد و فرضیه را برای فروش آن محصول فراهم می کنند در دنیای امروزه ما که ارتباطات و اینترنت از اهمیت و نقش تأثیر گذاری برخوردار است ، حوزه نوینی همچون استارت آپ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در شرایطی که دنیا با ویروس کووید -۱۹ نزدیک به ۳ سالی می باشد درگیر شده و کسب و کارها تحت تأثیر این ویروس قرارگرفته اند و استارت آپ ها دچار آسیب بالاتری شده اند برای تأمین مالی در این شرایط پیشنهاد می شود دولت حمایت های لازم از جمله اعضای وام با سود پایین ، تعویق در باز پرداخت وام ها ، معافیت مالیاتی در دوران کرونا را انجام دهد و همچنین خود کسب و کارهای نوپا می توانند در مورد چگونگی شناسایی ، جذب و حفظ مشتریان بیشتر تلاش کنند، قیف فروش خود را بشناسند، مرحله تبلیغات و بازاریابی باعث می شود که استارت آپ ها به قله برسند.

امید است با درایت و راهکارهای پیشنهاد شده به ضررهای مالی دچار نشوند.

همچنین سرکار خانم دکتر آرزو دیلم صالحی مدرس دانشگاه در جمع بندی مطالب به روش های تامین مالی استارتاپ ها اشاره کرد و یکی از آنها را که روند رو به رشد استارتاپ را به قله می‌رساند، مرحله تبلیغات و بازاریابی مطرح کرد و ادامه داد تبلیغات و بازاریابی یعنی آگاهی مردم و مشتریان نسبت به یک برند. محصول یک استارتاپ تا زمانی که فرایند تبلیغات و بازاریابی به روی آن انجام نگیرد، نمی‌تواند در بازار با سایر رقبا بجنگد.

مشتریان نیز تمایل چندانی به استفاده از چنین محصولاتی ندارند. پس در این مرحله، یک تیم استارتاپی باید به سراغ یک شخص بازاریاب بروند و از آنها بخواهند که محصول تیم را تبلیغ کنند. راهکارهای مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که برخی از آنها به صورت تبلیغات اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ) و برخی نیز به صورت تبلیغات محیطی هستند که با توجه به دسترسی گروه، ممکن است یک یا چند مورد از آنها انتخاب شود.

نهایتا در جمع بندی مطالب دبیر علمی نشست دکتر سمیه صائب نیا چنین مطرح کرد که توسعه کسب و کارهای نوپا می تواند نفسی تازه برای اقتصاد کشور ما باشد. همچنین از مهاجرت نخبگان ما که شتاب زیادی گرفته تا حد زیادی بکاهد و در عین حال به افزایش امید، سطح رفاه و ثروت ملت ما کمک کند. به شرطی که به آن جدی نگاه شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *