اخبار داغ

سلسله مطالب آموزشی در ارتباط با روان‎شناسی سلامت – سلامت نامه۳

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از دکتر مهناز بهادری، همان طور که در مطالب قبل گفته شد عامل اکثر بیماری های حاد، ویروس، میکروب، قارچ و … هستند. و اما در ارتباط با بیماری مزمن‌ که متاسفانه امروزه انسانها‌ را به نحوی با خود درگیر کرده است، چندین عامل اساسی نقش دارند که […]

اشتراک گذاری
22 شهریور 1401
118 بازدید
کد مطلب : 149700

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از دکتر مهناز بهادری، همان طور که در مطالب قبل گفته شد عامل اکثر بیماری های حاد، ویروس، میکروب، قارچ و … هستند. و اما در ارتباط با بیماری مزمن‌ که متاسفانه امروزه انسانها‌ را به نحوی با خود درگیر کرده است، چندین عامل اساسی نقش دارند که شاید بعد از دیدگاه ژنتیک، بتوان عمیقا روی آنها متمرکز شد. این عوامل عبارتند از :
۱. وجود انواع استرس ها و آثار مخرب آنها بر کلیه ابعاد سلامت
۲. سبک نادرست زندگی و تکرار آن بدون تصمیم بر ترمیم
۳. وجود تراتوژن ها یا همان آسیب زننده های بیرونی.
استرس: استرس یعنی فشار. فشاری که هر چیز را از حالت استاندارد و نرمال خودش خارج و در آن تغییر شکل و کارکرد ایجاد می کند. بر جسم، روان، نحوه تفکر، اعضا و ارگان های بدن، غدد درون و برون ریز، هورمون ها، آنزیم ها، نروترنسمیترها یا ( انتقال دهنده های عصبی)، رفتار و کردار تاثیر می گذارد، باعث ایجاد کژکاری و بیماری می کند.
سبک نادرست زندگی: سبک اشتباه یعنی روزمره گی اشتباه که با اَعمال خود کرده یا آموخته شده و یا حتی تحمیلی و تصمیمات اشتباه در تغذیه، تنظیم خواب، روابط فردی، بین فردی و فرافردی شکل می گیرد. متاسفانه فرهنگ غلط ِ عجله یا سرعت در زندگی به سبک تکنولوژی، روی موارد ذکر شده اثر گذاشته و تبدیل به یک عامل اِشکال آفرین برای سلامت افراد شده است. متاسفانه با درگیری های ذهنی و رفتاری روزانه و شبانه با فضای مجازی، کار و شغل و مشغله های زندگی مجال کافی برای استراحت و خواب کافی( ۸ ساعت)باقی نمانده. به عبارت واضح تر، خواب یعنی دادن مهلت مناسب به درون بدن برای عملکرد مغز برای پاکسازی، تنظیم، کُد بندی، نظم و مرتب سازی ِ اعضا و ارگان‌ ها و غدد درونی برای داشتن خًلق (mood) و عاطفه (effect) مناسب برای روز و فردای بهتر. اگر به دلایل ذکر شده بالا از میزان ساعت خواب گرفته شود، فشارهای عصبی، بی برنامگی، اضطرار زمان، حجم زیاد از اطلاعات بی کاربرد که فرد روزانه با آنها مواجه می شود، خستگی، ناتوانی و کم آوردن در بدن باقی مانده، درون و ذهن را به یک انبار محل نگهداری و انباشتگی از ضایعات آسیب زننده می کند که در دراز مدت ضربه خود را با نام بیماری مزمن و با نام و نشان های مختلف مثل سرطان، دیابت، قلبی عروقی، ام اس و … به فرد وارد می کند.
تراتوژن ها: تراتوژن یا آسیب زننده ها به شرایطی گفته می شود که با مواد بیرونی همچون سرب، اشعه، گازهای سمی، مواد شیمیایی و … باعث اختلال در کارکرد سلول یا ارگان های بدن می شوند. بکارگیری ابزار و وسایل محافظی مناسب می تواند مقداری از این اثرگذاری ها کاهش دهد.
لذا با همراهی یک روان شناس سلامت برای خود و اعضاء خانواده ی خود، سعی در آگاهی و شناخت هر چه بیشتر عوامل استرس زا و چگونگی رفع و رجوع آنها باشید و با یادگیری راهکارهای مناسب پیشگیرانه نیز با روش ها و تکنیک های اجرایی و اثر بخش، برای تغییر و ترمیم ابعاد اِشکال آفرین سبک زندگی خود گام بردارید.
در مطلب بعدی نقش روان شناس سلامت در کنار بیمار مزمن به تفصیل گفته خواهد شد.. منتظر و همراه همیشگی ما باشید.

به قلم دکتر مهناز بهادری، متخصص روانشناسی سلامت، مشاور خانواده و رواندرمانگر بیماری های مزمن، مدرس دانشگاه

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *