اخبار داغ

شروع نسلی نو در نظام اموال تملیکی با دستور رییس جمهور

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از هنرقلم، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور از سال ۱۳۷۱ به دستور مرحوم آیت الله رفسنجانی در سراسر استان ها تاسیس شد و امسال۱۴ فروردین که مدیر جدید روی کار آمده باعث شده که این اداره به اداره کل تبدیل شود؛ تاقبل از […]

اشتراک گذاری
19 شهریور 1401
127 بازدید
کد مطلب : 149572

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از هنرقلم، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور از سال ۱۳۷۱ به دستور مرحوم آیت الله رفسنجانی در سراسر استان ها تاسیس شد و امسال۱۴ فروردین که مدیر جدید روی کار آمده باعث شده که این اداره به اداره کل تبدیل شود؛ تاقبل از سال ۱۳۹۴ هر کالایی که خریداری می شد به دلیل نداشتن انبار از خود در گمرک نگهداری می شد اولین انبار اجاره ای را در اختیار گرفتند و از آن روز به بعد نیز اموال را به ما تحویل می دادند و در انبارها ذخیره میشد.

هدف سازمان از این کار مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از کالای ایرانی است و این که کالا به صورت قانونی وارد کشور شود. قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می دهد و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز ، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری ، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و … می شود.

امروز با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور بزرگترین انبار مکانیزه کشور برای اولین بار در استان خوزستان به بهره برداری رسید تا از هدررفت هزینه ها و کالاهای کشف شده به خوبی نگهداری شود.

شروع نسل نو در نظام اموال تملیکی و نگهداری این اموال در خوزستان

وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید: یکی از مهمترین موضوعاتی که بعد از ماه‌ها در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، استانداری خوزستان و قوه قضاییه به ثمر نشست افتتاح بزرگترین انبار مکانیزه کشور برای اولین بار در استان خوزستان و در قالب چندین سوله ی مجهز و امکان بازیابی سریع کالاها و عدم امکان فرسودگی است.

احسان خاندوزی می افزاید: شروع نسل نو در نظام اموال تملیکی و نگهداری این اموال در خوزستان را شاهد هستیم؛ همانطور که اولین سفر استانی ریاست جمهوری از خوزستان آغاز شده اولین تحول در حوزه اموال تملیکی کشور نیز در خوزستان رخ داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح می کند: بزرگترین و بالاترین ارزش، مربوط به کالاهایی است که در طول پنج سال گذشته برای نگهداری آنها و عدم صدور حکم داشتیم، نمونه آن پرونده یک هزار و ۶۲ دستگاه خودرو بود که با همکاری قوه قضاییه احکام آنها صادر و در مزایده رسمی در قالب یک هزار و ۶۲ پارت برای عموم مردم باز می‌شود.

خاندوزی عنوان می کند: امید داریم تا اواخر مهر ماه این کار نهایی و شاهد اقدامات تحولی بیشتری در حوزه اموال تملیکی کشور باشیم.

رشد ۱۹۸ درصدی فروش در انبارهای این استان (طی سال جاری) تعیین تکلیف شده

اجتهادی، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور نیز می گوید: طی دو هفته گذشته در انهدام کالاهای قاچاق در استان های هرمزگان و تهران که حدود دو هزار و ۵۰۰ تُن بوده کالاهایی مربوط به ۲۰ سال قبل را منهدم کردیم؛ قطعا وقتی تا این لحظه بیش از ۸۰ درصد کالاهای رسوبی اموال تملیکی خوزستان با رشد ۱۹۸ درصدی فروش در انبارهای این استان (طی سال جاری) تعیین تکلیف شده، مابقی آن نیز به زودی تعیین تکلیف می شوند.

وی با اشاره به اقدام خوب برای استان خوزستان و خریداری یک انبار با وسعت حدود ۱۴ هزار مترمربع بیان می کند: این انبار با چهار سوله به خوبی تجهیز شده و به عنوان انبار نمونه کشور فعال می شود؛ برای تعیین تکلیف کالا اگر همکاری، همیاری و تعامل سازنده بین قوه مجریه و قضائیه صورت نمی گرفت شاهد تعیین تکلیف کالاها و ساماندهی انبارها نبودیم.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در ادامه یادآور می شود: تعداد زیادی خودروهایی که چند سال در انبارها مانده بودند نیز به زودی با برگزاری مناقصه تعیین تکلیف می شود و دادسراهای حکومتی و انقلاب هم در این زمینه آراهای خوبی داشتند.

اجتهادی در پایان از عدم وجود کالاهای رسوبی با جم زیاد خبر می دهد و می گوید: عمدتا کالاهای باقیمانده نیز از نیمه دوم سال گذشـته به بعد است و به ندرت کالای قدیمی تعیین تکلیف نشده داریم.

دستور رییس جمهور باعث ساماندهی اموال تملیکی شده که این اقدام بسیار خوش آیند است

صادق خلیلیان نیز در آیین بهره برداری رسمی از مجتمع های انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خوزستان در اهواز با حضور وزیر اقتصاد اظهار می کند: در بحث های مرتبط با اموال تملیکی در دولت گذشته یک نابسامانی بسیار شدید و بی تدبیری را شاهد بودیم که باعث از بین رفتن اموال می شد.

خلیلیان می افزاید: خوشبختانه با تدابیر دولت سیزدهم و دستورات رییس جمهور در سطح کشور اموال تملیکی در حال سازماندهی شدن است که این کار یکی از اقدامات بزرگی است که در این دولت شاهد اجرای آن هستیم.

وی عنوان می کند: خوزستان در این زمینه قدم بزرگی برداشته است و پیش قراول این مساله شده که امروز شاهد افتتاح مجتمع های انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خوزستان در اهواز هستیم.

نگهداری از اموال کشف شده وظیفه ماست

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان با بیان اینکه وظیفه این اداره کل از اموال تملیکی، نگهداری است، اظهار می کند: کاشف می تواند فرماندهی مزربانی، شناورهای دریایی، پلیس، گمرک، اطلاعات و سپاه باشد.

مسعود امینی باغبادرانی ادامه می دهد: این کالاها را کشف و به همراه فرم ۳برگه، صورتجلسه کشف و نامه به سازمان اموال تملیکی به ماتحویل می دهند و انباردار براساس کالایی که تحویلش شده است قبض صادر و کپی از همان لحظه ی قبض را به کاشف و کاشف به مرجع رسیدگی کننده تحویل میدهد.

وی می گوید: صاحب کالا مدارک و مستندات خود را باید به مراجعه قضایی تحویل دهد که در نهایت این مرجع رای به برائت یا ضبط کالا به نفع دولت را می دهد، اگر رای برائت داد یک نسخه را به صاحب کالا میدهد که به همراه خود به اداره کل تملیکی می آورد و عین آن کالا که کشف شده را تحویل می گیرد، اگر رای به ضبط به نفع دولت بود که در مزایده به فروش میرسد و این مزایده براساس قیمت گذاری از طریق کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود و گاهی هم براساس مذاکره برخی ارگان ها با و قیمتی که کارشناس دادگستری اعلام کرده به صورت خارج از مزایده؛ طی درخواستی که به ما میدهند و ما آن را به شورای فروش تهران ارسال می کنیم، درصورت موافقت آن کالا به آنها تحویل داده می شود. و طبق قانون کالایی به صورت مذاکره ای تحویل داده می شود که ۲بار در مزایده رفته باشد و فروش نرفته باشد که بعد بتوان آن را به صورت مذاکره ای به فروش رساند.

مسعود امینی باغبا درانی درخصوص اینکه انباری در سطح شهرستان ها وجود دارد یا خیر عنوان می کند: هیچ انباری وجود ندارد و همه ی اموال کشف شده باید در این محل جدید که در شهرک صنعتی شماره ۳ احداث شده، جمع آوری و نگهداری شوند.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان خاطرنشان می کند: در این اداره کل بر اساس قانون کالاهایی ممنوع مانند مواد مخدر، مشروبات الکی، سلاح سرد، تجهیزات ماهواره ای این موارد تحویل گرفته نمی شود، مابقی کالاهایی که به ظن قاچاق کشف می شوند را تحویل و از آنها نگهداری می کنیم تا مراجع قضایی برای آنها تصمیم گیری کنند.

گزارش از حدیث کریمی


کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۶۱۹۰۰۴۲

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *