اخبار داغ

بررسی علل اعتراضات اخیر کارکنان صنعت نفت

چه تحولاتی در حوزه منابع انسانی و نظام حقوق و دستمزد در تاریخ صنعت نفت اتفاق افتاده که اکنون به این مرحله‌ی بحرانی رسیده‌ایم که در سراسر کشور دچار اعتراضات کارکنان صنعت نفت هستیم؟ چه اتفاقی رخ داده که چنین اعتراضات گسترده‌ای بطور ناگهانی در صنعت نفت رقم خورده است؟ علت دستگیری تعدادی از کارکنان […]

اشتراک گذاری
13 شهریور 1401
232 بازدید
کد مطلب : 149372

چه تحولاتی در حوزه منابع انسانی و نظام حقوق و دستمزد در تاریخ صنعت نفت اتفاق افتاده که اکنون به این مرحله‌ی بحرانی رسیده‌ایم که در سراسر کشور دچار اعتراضات کارکنان صنعت نفت هستیم؟ چه اتفاقی رخ داده که چنین اعتراضات گسترده‌ای بطور ناگهانی در صنعت نفت رقم خورده است؟ علت دستگیری تعدادی از کارکنان وزارت نفت چیست ؟ چرا اعتراض های مسالمت آمیز کارکنان صنعت نفت با پاسخ قانع کننده روبرو نمی شود ؟

ده‌ها نفر از پرسنل رسمی نفت صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ جهت مطالبات صنفی خود در مقابل وزارت نفت تجمع کردند که این اعتراضات مسالمت آمیز با بازداشت چند تن از کارکنان مواجه شد.

اعتراضات کارکنان شاغل در بخش‌های نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی کشور را باید از زوایای مختلف مورد ارزیابی و تحلیل قراردهیم. این اعتراضات که امروز آشکارا خود را نشان داده، حاصل یکسری مشکلات اساسی است که از گذشته به ارث رسیده است و اگر به‌ درستی برای آن چاره‌ جویی نشود می‌تواند در آینده به بحرانی جدی منجر گردد. چنانچه این اعتراضات را مورد واکاوی و تجزیه وتحلیل قرار دهیم، متوجه می‌شویم که ظاهر این اعتراضات مربوط به دستمزد و معیشت است، درحالیکه تحلیل این اعتراضات نشان می‌دهد که سطوح متعددی از اشکالات و تبعیض‌های حقوقی و قانونی در بخش‌های کارفرمایی وجود دارد که مسئولین منابع انسانی وزارت نفت به آنها توجه نکرده اند.

شاید عدم وجود تشکل و یا اتحادیه‌ی فعال و قانونی برای حمایت و دفاع از حقوق قانونی کارکنان صنعت نفت در شرکت‌های مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، بر این مشکلات می‌افزاید که باید برای حل مشکلات آن با ایجاد این تشکل های فعال برای گفتگوی سازنده میان کارفرما و نیروی کار فضای امن و محترمانه را ایجاد کنیم تا با بحران مواجه نشویم. اینکه بعضی چنین می‌اندیشند که عدم داشتن تشکل فعال و قانونی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور کمک می‌کند، کاملاً در اشتباه هستند و این اندیشه به این صنعت استراتژیک و کارفرما آسیب می‌رساند و به بحران‌های سیاسی، اجتماعی و معیشتی دامن می‌زند. وقتی که شما راه گفتگو را مسدود کنید مثل امروز با بحران اعتراضات کارکنان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی روبرو می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *