اخبار داغ

بسته های حمایتی برای فعالان اقتصادی / افزایش ۱۲۲درصدی در آمدهای گمرک

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بهروز قره بیگی در نشست خبری که روز دوشنبه ، ۸ شهریورماه در اهواز برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر ،اظهارکرد: حوزه نظارت گمرکات خوزستان یکی از بزرگترین و مهمترین حوزه‌های نظارت گمرکی کشور است. وی با اشاره به ارائه خدمات […]

اشتراک گذاری
08 شهریور 1401
114 بازدید
کد مطلب : 149264

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بهروز قره بیگی در نشست خبری که روز دوشنبه ، ۸ شهریورماه در اهواز برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر ،اظهارکرد: حوزه نظارت گمرکات خوزستان یکی از بزرگترین و مهمترین حوزه‌های نظارت گمرکی کشور است.

وی با اشاره به ارائه خدمات توسط گمرک افزود: بیش از ۵۰ هزار خودروی اروندی در استان خوزستان وجود دارد که گمرک در بحث صدور پروانه موقت و اجازه تردد در خارج از استان با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی استان و منطقه آزاد اروند به ارائه خدمات می‌پردازد.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: گمرک در کنار ماموریت‌های کلان خود در بحث اجرای قوانین تجارت خارجی، ارائه خدمات به مردم را در دستور کار قرار داده است. در این زمینه در بخش‌های بازارچه‌های مرزی و فرودگاه‌ها، گمرک به ارائه خدمات در راستای رونق کسب و کار، اشتغالزایی و… می‌پردازد و کمتر کار اقتصادی انجام می‌دهد.

قره‌بیگی عنوان کرد: با توجه به تنوع مرزی در خوزستان همه رویه‌های مجاز گمرکی که توسط گمرک ایران مصوب شده است ، در خوزستان وجود دارد و خدمات وسیعی در این زمینه‌ها ارائه می‌شود. گمرک همچنین در حوزه مناطق آزاد، مناطق ویژه و مناطق عادی در خوزستان مستقر است و در همه این بخش‌ها به ارائه خدمات اقدام می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پشتیبانی و عمرانی در دولت سیزدهم در حوزه گمرکات خوزستان گفت: تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی ساختمان اداره خودروهای اروندی، راه‌اندازی گیت‌وی‌ها برای کنترل ورود و خروج در گمرکات شلمچه و چذابه، تکمیل و تجهیز سالن کنفرانس مدیریت گمرک استان و… از جمله این اقدامات هستند.
ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اهمیت تجهیز گمرکات در مرزها بیان کرد: یکی از برنامه‌های کلان وزارت اقتصاد تجهیز گمرکات است و در این زمینه استان خوزستان نیز برای تجهیز گمرکات خود درخواست‌هایی را ارائه کرده است. در حال حاضر برای گمرک خرمشهر بحث تامین دستگاه ایکس-ری در مرحله نهایی قرار دارد.

قره‌بیگی ادامه داد: در گمرکات مرزی شلمچه و چذابه ۸ دستگاه ایکس-ری مسافری وجود دارد و یک دستگاه ایکس-ری تجاری نیز در گمرک شلمچه در حال راه‌اندازی است. برای دیگر گمرکات استان از جمله بندرامام خمینی و چذابه درخواست دستگاه ایکس-ری تجاری را ارائه کرده‌ایم تا در اولویت دولت قرار بگیرد.
وی افزود: در سطح استان خوزستان ۷ انبار اختصاصی فعال وجود دارد تا بتوانیم خدمات بهتری به تولیدکنندگان ارائه دهیم. در این زمینه احداث دو انبار جدید نیز درخواست شده که تقریبا در مراحل نهایی قرار دارند و پس از نهایی شدن راه‌اندازی می‌شوند.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به راه‌اندازی بازارچه مرزی اروندکنار در یکسال گذشته گفت: در حال حاضر صادرات کالا از این بازارچه در حال انجام است و به زودی واردات نیز از این بندر انجام خواهد شد. گمرک برای توسعه بیش از پیش این بندر آمادگی کامل دارد و امیدواریم چنین مهمی رخ دهد.
قره‌بیگی ادامه داد: خروج اولین محموله ترانزیت خارجی از بندر اروندکنار به مقصد کشور کویت در ماه‌های پایانی سال گذشته یکی دیگر از اتفاق‌های خوبی بود که در گمرکات خوزستان طی یکسال اخیر رقم خورد.

وی با اشاره به بسته‌های حمایتی گمرکات برای تولید و صادرات عنوان کرد: به صورت ویژه در بحث صادرات به کمک صاحبان صنایع می‌رویم و در این زمینه یکی از اقدامات گمرک صدور مجوزها در محل کارخانه و خط تولید است. پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانکی و حمایت مالی به صورت نسیه و… از دیگر تسهیلات گمرک است که به صادر کنندگان کالا ارائه می‌شود.
ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به بحث صدور مجوز برای فعالین اقتصادی گفت: بستر خیلی خوبی برای فعالین اقتصادی مجاز، تولیدکنندگان و شرکت های خوشنامی که در حوزه واردات کالا فعالیت می کنند فراهم شده است تا با داشتن شرایط مورد نظر گمرک ایران، از ۱۸ بند تسهیلات ویژه نسبت به فعالان عادی بهره مند شوند.

قره بیگی در خصوص عملکرد ۵ ماهه نخست گمرکات خوزستان در بحث صادرات تصریح کرد: در ۵ماهه نخست امسال بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۳ میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستات صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۱۶ درصد کل صادرات کشور از طریق گمرکات خوزستان انجام شده است، گفت: بیش از ۲۵ کشور به عنوان مقصد کالاهای صادراتی بوده اند. ۸۴ درصد از صادرات کالاها به کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه و هند انجام شده است.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص بحث واردات گفت: در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۷ میلیون و ۲۳ هزار تن کالا با ارزش ۴ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شده است که به لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

قره بیگی با بیان اینکه خوزستان از نظر حجم واردات در جایگاه نخست کشور قرار دارد، ادامه داد: بیش از ۴۶ درصد از حجم واردات کشور از طریق خوزستان انجام می شود. همچنین به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد از کل کالای کشور از خوزستان وارد می شود.

وی افزود: کشورهای برزیل، روسیه، چین، امارات و آلمان مهمترین کشورهایی هستند که از آن ها به ایران کالا وارد می شود.

ناظر گمرکات خوزستان با بیان اینکه در بحث کالای اساسی بیش از ۶ میلیون تن در طول ۵ ماه نخست امسال وارد کشور شده است، عنوان کرد: قطب واردات کالای اساسی کشور خوزستان است و بیش از ۸۰ درصد از کالای اساسی کشور از طریق خوزستان وارد کشور می شود.

قره بیگی در خصوص بحث درآمدی با اشاره به اینکه خوزستان یکی از گمرکات برتر کشور در حوزه درآمدی است، گفت: در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۴ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان از طریق گمرکات استان درآمد وصل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته است. در حوزه درآمدی بیش از ۲۷ درصد از درآمد گمرکات کشور توسط استان خوزستان وصول می شود.

وی با اشاره به مراودات تجاری ویژه ایران و عراق بیان کرد: در ۵ ماهه نخست سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار به عراق کالا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۳ درصد و از نظر ارزشی ۳۲ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص بحث اظهارنامه های مرجوعی در گمرکات خوزستان گفت: در این حوزه ۲۲فقره اظهارنامه مرجوعی در گمرکات استان داشتیم که این ۲۲ فقره مرجوعی با وزن بیش از ۱۵ هزار تن بوده است.

با بیان اینکه ورود موقت یکی از مهمترین رویه های گمرکی است، تصریح کرد: در راستای تولید و صادرات کالاهای وارد کشور می شود که به صورت ورود موقت هستند و سپس از کشور خارج می شوند. در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۷ هزار و فقره۱۴۴ اظهارنامه ورود موقت به وزن ۸۰ هزار تن و ارزش ۲۶۴ میلیون دلار داشتیم که عددی بسیار قابل توجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *