اخبار داغ

قلعه عقاب ها (دال‌فَک ) گیلان

درفک نام قله ای در رشته کوه های البرز غربی در شهرستان رودبار گیلان است، این قله حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با تنوع زیست محیطی و چشم اندازهای محصور کننده هر ساله میزبان طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری از اقصی نقاط کشور است. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و […]

اشتراک گذاری
25 مرداد 1401
78 بازدید
کد مطلب : 148876

درفک نام قله ای در رشته کوه های البرز غربی در شهرستان رودبار گیلان است، این قله حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با تنوع زیست محیطی و چشم اندازهای محصور کننده هر ساله میزبان طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از گیل فام، دُرفَک یا دِروِک نام قله‌ای در رشته‌کوه البرز مرکزی است. این قله در استان گیلان، منطقه عمارلو، بخش خورگام شهرستان رودبار جای گرفته است. بر روی قله کاسه‌ای شکل درفک و در سمت شمال آن دیواره با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قرار دارد و چند دهنه غار در کاسه قله از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

نام قلهٔ درفک دارای روایت‌های مختلفی است. برخی بر این باورند که دال‌فَک (دٌلفَک) از دال که نام پرنده‌ای است از خانوادهٔ عقاب و فَک که به معنی آشیانه است تشکیل شده‌است و بنابراین دالی‌فک، به معنای آشیانۀ عقاب است. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره‌ای از ساکنان حوالی دریای کاسپی بوده‌اند. مردم گیلک بومی منطقه این قله را دِروِک می‌نامند

مسیر دسترسی؛

قلهٔ درفک در ارتفاع ۲۷۳۳ متری البرز غربی در کوه‌های گیلان قرار دارد. از چند مسیر می‌توان به این قله صعود کرد.

مسیر ۱ (جبهه شرقی) – سیاهکل – دیلمان – شاه شهیدان – اربناب – قله درفک

مسیر ۲ (جبهه غربی) – مسیر غربی با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر زیر تقسیم می‌شود.

رستم‌آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی، درفک

غار درفک

کاسهٔ درفک محل ییلاق دامدارانی است که در تابستان از روستاها و جنگل‌های دم‌کرده به این قلّه کوچ می‌کنند. در کاسهٔ درفک یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخ‌های آن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند. از نقاط دیدنی این کوه، یخچال درفک (کاسه قله) می‌باشد که در این قسمت دامداران کلبه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند و در فصول بهار و تابستان مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد و در گوشه‌ای دیگر از کاسه درفک نمادی زیبا و عمیق واقع شده‌است که به جهت ذخیره شدن برف زمستانی در درون آن (به سبب شکل خاص دهانه) و تبدیل آن‌ها به یخ زیبایی خاص را در غار تشکیل می‌دهد و لازم است ذکر شود که به جهت شیب زیاد غار، پیمایش درون غار مشکل می‌باشد. در ضلع شمالی قله دیواره ۵۰۰ متری آهکی بلندی قرار دارد و از جمله دیدنی‌های آن می‌باشد.

کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۵۲۵۰۰۶۲

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *