اخبار داغ

خبرنگار؛ آگاه، امیدآفرین، گفتمان ساز

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از قلم ماندگار، حسین عبدالعزیزی در یادداشتی نوشت: خبرنگاران حافظان و حاملان فرهنگ و تمدن کشور هستند و تأثیرگذاری آنان بر تحولات جامعه، بی بدیل است. خبرنگاران تصویرگر زمان خود هستند و سلامت فکری و فرهنگی هر جامعه مرهون تلاش‌های شبانه روزی آن‌ها است. مجاهدت هایی […]

اشتراک گذاری
11 مرداد 1401
155 بازدید
کد مطلب : 148489

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از قلم ماندگار، حسین عبدالعزیزی در یادداشتی نوشت: خبرنگاران حافظان و حاملان فرهنگ و تمدن کشور هستند و تأثیرگذاری آنان بر تحولات جامعه، بی بدیل است. خبرنگاران تصویرگر زمان خود هستند و سلامت فکری و فرهنگی هر جامعه مرهون تلاش‌های شبانه روزی آن‌ها است. مجاهدت هایی که خواب و بیداری، مسیر سنگلاخ و هموار، آتش سوزی و بارندگی و عزا و شادی نمی شناسد.تقارن هفته خبرنگار با ایام ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی موجب شد این بار چند روز زودتر به این جریان سازنده و تأثیرگذار بپردازیم.

گسترش عدالت طلبی در تاریخ، مدیون روایت گری حضرت زینب(س)

رسالت خبرنگاری زینبی است. جامعه خبرنگاری و رسانه ما ریشه در عاشورا و نگاه زینب وار به روایت ها دارد. حضرت زینب (س) خبرنگار نهضت عاشورای امام حسین (ع) است و اگر این روایت در آن مقطع حساس تاریخی نبود، امروز شرایط دیگری را شاهد بودیم. اخبار و حقایق کربلا و عاشورا که حضرت زینب (س)، امام سجاد (ع) به دنیا مخابره کردند، باعث ماندگاری کربلا و تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در طول تاریخ شد که محصول آن هم اکنون تشکیل انقلاب اسلامی ایران است. نوع واگویی و نقل درست و برداشت‌های هدایت گرانه حضرت زینب (س) به جامعه منتقل و سبب شد در همان ایام کوتاه فضای جامعه علیه یزید برگردد که این نشانه تاثیر و قدرت نقش خبرنگاری است. اگر امروز جبهه حق در جهان به عنوان نمادی از عدالت طلبی مقابل جبهه ظلم است، مدیون تلاش‌ها و روایتگری حضرت زینب (س) است. اینک نیز جامعه رسانه باید خود را در جبهه امام حسین(ع) تعریف کند و در برابر جریانی که نظام سلطه برای بمباران خبری علیه کشورمان ایجاد کرده ، فعالیت و جهاد تبیین کند.

جهاد تبیین رسانه ای افشاگر زنگی مست شمشیر به دست

در عصر حاضر که به واسطه پیشرفت‌های شتابنده فناوری‌های ارتباطاتی، فاصله‌ها و موانع میان ارتباطات انسانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، انتشار یک خبر درست یا غلط می‌تواند موجی در سراسر جهان ایجاد کند. هرچند متأسفانه این پیشرفت‌های فناورانه در دست نظام سلطه مانند «شمشیر در دست زنگی مست» است و نقش مخرب و ویران‌گر رسانه‌های دروغگوی تحت سیره نظام سلطه در ایجاد جنگ روانی و خبری علیه ملت‌های آزاده و به ‌ویژه ملت سرافراز و غیور ایران اسلامی‌ کاملاً مشهود است. عرصه خبرنگاری عرصه مجاهدت و رسالت خبرنگاری انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و رصد جریان گفتمان‌سازی است. در جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اصحاب تبیین و خط مقدم این جهاد، اصحاب رسانه و مطبوعات هستند. در جنگ روایت‌ها در این مسیر، رسالت بسیار مهمی در راستای روشنگری بر عهده اصحاب رسانه است تا بتوانند در راستای جهاد تبیین قدم بردارند و در این جنگ پیشگام باشند. با جهاد تبیین دستاوردها و خدمات در همه عرصه ها برای جامعه معرفی می شود. امروز فضای مجازی بسیار گسترده شده و مسوولیت خبرنگاران سنگین تر شده است زیرا باید با اطلاع رسانی صحیح به جامعه از گسترش شایعات جلوگیری و اخبار صحیح به جامعه ارائه شود. اگر امروز شاهد اقتدار رسانه‌ای مقابل جریان سلطه هستیم زیرا جایگاه خبرنگاران بسیار والا و مهم است. این جریان تمامیت نظام جمهوری اسلامی و مردم را مورد هدف قرار داده است. از یک سو آمریکا تمام مسیرهای اقتصادی به سوی جمهوری اسلامی را بسته ولی از اطراف دیگر غرب با برخورداری از امپراطوری رسانه ای به راحتی حق و باطل را جابجا به دنیا القا می کند. رسانه‌های داخلی و خبرنگاران بصیر و آگاه در گام دوم انقلاب اسلامی، با شناسایی شگردها و شیوه‌های رسانه‌های معاند باید هوشیار باشند تا القائات دشمن باعث فریب افکار عمومی نشود.

گام دوم؛ شکوفایی نوآوری در صحنه های کارآمد انقلاب اسلامی

گام دوم انقلاب اسلامی با همت و تلاش جوانان عزیز این مرز و بوم، مجالی برای بروز استعدادهای علمی و فرهنگی و نوآوری در عرصه های گوناگون است که با تلاش خبرنگاران شتاب فزاینده‌ای خواهد یافت. حضور مؤثر مردم و پیروزی‌های ملت بزرگ ایران پس از انقلاب که باعث موفقیت ما در عرصه‌های مختلف بین المللی شده است دائماً توسط دشمنان تحریف شده و کوشیدند عملکرد انقلاب را ناکارآمد جلوه دهند. یکی از برنامه‌های اصلی دشمن این است که هم انقلاب و هم ارزش‌های انقلاب را که به برکت حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب اتفاق افتاده، را تحریف کنند. نقش خبرنگاران در مبارزه با فساد هم قابل ملاحظه است، حسن استفاده از این شغل به بهبود اوضاع اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی جامعه کمک می کند. معیار و اساس خبر طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین و امید بخشی است و از این بابت باید تاکید کرد که هر روز ما روز خبرنگار است زیرا خبرنگار به معنای واقعی مدافع حقوق مردم محسوب می‌شود. یکی از رسالت‌های خبرنگاران به ویژه فعالان فضای مجازی، در شرایطی که همه دشمنان قسم خورده انقلاب برای ناامیدکردن مردم و ناکارآمد جلوه دادن نظام تلاش می‌کنند، امیدآفرینی در جامعه در گام دوم انقلاب است.

خبرنگاران با امیدآفرینی آینده ی روشنی ترسیم می کنند

امیدبخشی از مهمترین وظایف خبرنگاران است زیرا طبق گفتار مقام معظم رهبری، هرکه مردم را ناامید کند به سود دشمن کار کرده است. سلاح خبرنگار دوربین و قلم بوده و در کنار آن تعهد، تخصص، صداقت و شجاعت است، به ویژه در زمانی که خط فکری دشمن ناامیدکردن مردم است. هم اکنون که سیستم های امنیتی جاسوسی دنیا برنامه‌ریزی خود را بر این امر گذاشتند که افکار عمومی جامعه را تحریف کنند یکی از روش های مقابله با آنها خبرنگاران هستند که می توانند با تزریق امید به جامعه با آنها مقابله کنند. دشمن برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه تلاش می‌کند و اصحاب رسانه با ایجاد اعتماد این تلاش را خنثی می‌کنند. در طول چهار دهه اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزی نبوده که این رسانه‌ها با بزرگنمایی مشکلات و نادیده انگاشتن نقاط قوت و پیروزی‌های ملت ایران، سیاه‌ نمایی نکرده باشند و تلاش نکنند تا ملت را نسبت به آینده ناامید کنند. هر چند به حول و قوه الهی و بصیرت مؤمنانه ملت عزیز و غیور ایران اسلامی این تلاش‌ها تاکنون ناکام مانده است، لذا نباید از مجاهدت و تلاش‌های خبرنگار مسلمان ایرانی در این میدان غافل باشیم. بدون تردید در ادامه مسیر حرکت ملت بزرگ و سرافراز ایران اسلامی به سمت قله پرشکوه پیشرفت و استقلال، بازهم خبرنگاران نقشی بزرگ در مقابله با جنگ روانی دشمنان ملت ایران بر عهده دارند. از این رو اهالی رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند که نکات برجسته و ظرفیت‌ها را به معنای واقعی برای امیدبخشی بیان می‌کنند و نقاط ضعف را با شفافیت می‌گویند و مدیران نیز مکلف به رفع این نقاط ضعف هستند.

خبرنگار، راوی امین و مسئولیت پذیر در قبال حق الناس

مسئولیت جامعه خبرنگاران سنگین، خطیر و بسیار حساس است؛ خبرنگاران و اصحاب رسانه باید ترویج دهنده مودت، دوستی و اخلاق مداری در جامعه باشند. خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای جامعه هستند و صداقت و امانتداری دو اصل مهمی که خبرنگار در انتشار اخبار باید به آن متعهد باشد. خبرنگار به عنوان عنصر آگاه و جاری در زمان باید دقیق و به موقع اخبار را به اطلاع مردم برساند. سرعت بدون دقت بعضاً باعث می‌شود که اخبار نادرست به مردم منعکس شود. انتقال یک خبر و واقعه به شکل صحیح می‌تواند مسیر اطلاع رسانی را به طور هدفمند هدایت کند. خبرنگاری استراتژیک، است که بتواند موج ایجاد کند اما باید مراقب باشد چون در لبه تیغ حق و باطل در حال حرکت است. خبرنگاران باید مطلع باشند زیرا مسوولیت آن ها درگیر با حق الناس بوده و بزرگترین حق الناس نیز حفظ آبروی انسان است لذا اگر در مسیر کاری و موجی که ایجاد شده شخصیت انسان ها به غیر حق تغییر یابد، این آسیب با اعدام واقعی این فرد تفاوتی ندارد. بنابراین سلامت روان جامعه در دست خبرنگاران است و فضای رسانه ای در این زمینه تاثیر زیادی دارد. راوی باید مورد اعتماد مردم باشد و امانت‌داری را در انتشار اخبار و اجتناب از کم و زیاد کردن سخنان را سرلوحه ی فعالیت خود قرار دهد. تولید صحیح، سریع، شفاف و دقیق خبر جامع، روشنگری و آگاهی بخشی از وظایف ذاتی خبرنگاران است. خبرنگاران مسئولیت پذیر خوزستانی البته به رغم وجود فراز و نشیب ها فراوان هرگز لحظه ای از رسالت سنگین خود عقب نشینی نکردند و به عنوان طلایه داران عرصه آگاهی با چراغ قلم و در سایه مجاهدت، لحظه به لحظه برای روشن نگهداشتن مرزهای آگاهی جامعه تلاش می کنند. یاد خبرنگارانی را که در روایت حق و باطل در فراز و نشیب‌ها هرگز از رسالت سنگین خود عقب ننشستند و شبانه روزی برای روشن نگه داشتن مرزهای آگاهی جامعه مجاهدت کردند گرامی می داریم. شهید صارمی نمونه بارز خبرنگار آزاد اندیشی است که جان را در راه رسالتی که بر عهده داشت در طبق اخلاص نهاد. شهید آوینی و مرحوم نادر طالب‌ زاده افراد رسانه‌ای تأثیرگذار بودند که اطلاع‌رسانی و روحیه بخشی و امیدآفرینی را مورد توجه قرار می‌دادند. محسن خزایی، شهید رهبر، شهید رستگار و دیگر شهدای والامقام عرصه ی خبرنگاری هر کدام جریان فکری و رسانه‌ای را بنیان نهادند. آنان در ایام تحریم و تهدیدهای سنگین علیه کشور نقش بی نظیری ایفا کردند و موفق شدند صبر و روحیه مردم را بالا ببرند.

خبرنگار، حلقه ی وصل مطالبات مردم و مسئولان

انتقاد خبرنگار نباید همراه با تهمت و تخریب باشد اما مطالبه گری وظیفه خبرنگار است، خبرنگاران با روحیه جهادی به مطالبه گری خود از مسئولان و مدیران ادامه دهند تا افرادی با روحیه و تفکر شهید حاج قاسم سلیمانی در جایگاه‌های مدیریتی قرار بگیرند خبرنگاران حلقه وصل مطالبات مردم و مسئولان باشند و دلسوزانه صدای حقیقی مردم را به گوش مسئولان برسانند .خبرنگار مسلمان ایرانی مانند آئینه‌ای صادق در عین انعکاس کاستی‌ها و کمبودها و تلاش برای ارائه راه‌حل برای رفع این کاستی‌ها و کمبودها، نقاط قوت و توانایی‌ها را نیز منعکس کرده و از این طریق حس غرور ملی، خودباوری و شعار «ما می‌توانیم» را تقویت می‌کند. انعکاس صادقانه اخبار سبب می‌شود که مسئولان نیز به مسائل و مشکلات آگاهی یابند و در این راستا بهتر عمل کنند. خبرنگاری که کمی و کاستی‌ها را پوشش می‌دهد، به مسئولان استان آگاهی می‌دهد و این آگاهی بخشی جامعه ی خوزستانی را در مسیر رشد قرار می‌دهد.

رسانه‌های خوزستانی در کشور سرآمد هستند

خبرنگاران و فعالان رسانه در خوزستان اقشار نجیب جامعه هستند که تنها هدف شان پیشرفت و توسعه کشور و انتقال صادقانه صدای مردم به مسئولان است. خبرنگاران استان عادل ترین و انقلابی‌ترین اقشار در جامعه هستند و کمترین پرونده‌های قضائی و حقوقی مربوط به جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران است. رسانه‌های استان در کشور سرآمد هستند، همه رسانه‌های استان پیش برنده هستند نه بازدارنده. البته جامعه برای حرکت پرشتاب به سمت اعتلا و آبادانی نیازمند رسانه‌های تخصصی است زیرا استان در حال تحول اقتصادی در جغرافیای اقتصادی ایران است. این رسانه ها البته با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می کنند؛ مهمترین مشکل رسانه‌های استان بحث کاغذ و یارانه است. یکی دیگر از مشکلات حوزه خبر فعالیت برخی از فضاهای مجازی بدون مجوز در استان است، انتظار داریم با هماهنگی سازمان مدیریت و ارشاد استان کلاس‌های آموزش خبرنگاران و آموزش سواد رسانه ای به طور مستمر برگزار شود. در حوزه آگهی نشریات و روزنامه‌ها باید شرایط به خوبی مدیریت و ساختاری طراحی شود تا آگهی از انحصار خارج شود و همه از آن نفع ببرند. ما همه به دنبال این هستیم که این رسانه‌ها را همگام و همسو به سمت استان توسعه یافته به پیش ببریم.

خبرنگاران، تسهیل گر توسعه و پیشرفت استان

با تلاش خبرنگاران استان حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت در همه شهرستان‌ها تسهیل شود. در راستای همدلی و ایجاد وحدت کمک کنیم تا توسعه متوازن در استان رخ دهد، در زمینه توسعه اقتصادی و پروژه‌های عمرانی و توزیع اعتبارات جز در سایه هم دلی محقق نخواهد شد. استان در آستانه تحول بزرگ اقتصادی در جغرافیای بزرگ ایران اسلامی قرار دارد. این استان با برخورداری از شرایط پتانسیل های گوناگون و ظرفیت های متنوع و نیروهای متخصص و کارآمد مورد توجه کارشناسان ارشد اقتصادی قرار گیرد و هدف گذاری دولت مردمی در این استان ارتقای حوزه کشاورزی به عنوان کالای استراتژیک است چرا که اکنون در دنیا یکی از مولفه های مهم امنیت، امنیت غذایی است. خبرنگاران و رسانه ها وظیفه و مسوولیت سنگینی درباره مسائل و مشکلات استان دارند و باید برای رفع آنها بیشتر بنویسند و اطلاع رسانی کنند. هرچه مسائل و مشکلات استان زیاد می شود متناسب با آن مسوولیت جامعه خبرنگاران و فعالان رسانه ای خوزستان سنگین تر می شود. باید نشستی با حضور تمام مدیران و خبرنگاران برگزار شود تا کمبودهای استان با نگاه دو طرف مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مطلوب برای رفع مشکلات ارائه گردد. باید با روحیه جهادی و همراهی و همدلی بین جامعه رسانه ای و مدیران، مشکلات را رفع کنیم و اگر هر کدام از ما به وظیفه خود به درستی عمل کنیم مشکلات رفع می شود.

انتقاد سازنده و مطالبه گری رسانه ها، دو روی یک سکه

خبرنگار؛ در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد مدیران و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند. مسئولان نیز با سعه صدر حرف‌ها و انتقادات خبرنگاران را بشنوند و نقدهای خیرخواهانه را بپذیرند. نقد دلسوزانه و خوشبینانه و به دور از مچ‌گیری و انتقام جویی از وظایف مهم خبرنگاران است. شکایت از خبرنگاران در این استان معنی ندارد مسئولان در دولت آیت الله رئیسی از نقد منصفانه استقبال می‌کنند و بحث شکایت از خبرنگار در این دولت معنا ندارد. چرا که نقد یعنی بالندگی و مشخص کردن مسیر و قطعاً خبرنگاران مخالف تخریب و توهین هستند و نقدهای آنان توقف کننده حرکت‌ها نیست.

کلام آخر

رسالت خبرنگاری یک رسالت شرافتمندانه انسانی بوده که روشنگری و تبیین و هوشیاری جزو این رسالت است. خبرنگاران، چه آنهایی که انتقاد می‌کنند و چه آنهایی که حمایت می‌کنند، روح آگاه جامعه هستند. خبرنگار با انتقاد کارشناسی و امیدبخشی به مردم نقش اساسی در اصلاح امور دارد و مسولیت خبرنگاری خطیر است.


کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۵۰۱۱۰۰۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *