اخبار داغ

مرکز اتیسم گلپایگان نیازمند افزایش یارانه دولتی است

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان گفت: به دنیا آمدن یک فرزند خیلی خوب است اما زمانی که نوزادی با معلولیت به دنیا می آید یک خانواده با مشکلات متعددی مواجه می شود.خانواده هایی هستند که از لحاظ درآمدی در سطح مناسبی قرار دارند اما هزینه نگهداری از یک فرزند معلول آنقدر زیاد است که […]

اشتراک گذاری
04 مرداد 1401
79 بازدید
کد مطلب : 148219

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان گفت: به دنیا آمدن یک فرزند خیلی خوب است اما زمانی که نوزادی با معلولیت به دنیا می آید یک خانواده با مشکلات متعددی مواجه می شود.خانواده هایی هستند که از لحاظ درآمدی در سطح مناسبی قرار دارند اما هزینه نگهداری از یک فرزند معلول آنقدر زیاد است که آنها را هم دچار مشکل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از سیاست فردا، فاطمه طیباتی اظهار کرد: حدود هزار و ۸۵۰ نفر معلول شناخته شده (جسمی  وذهنی، اعصاب و روان، شنوایی ،بینایی و سالمندان) در گلپایگان تحت پوشش بهزیستی هستند. از این تعداد ۷۲۹ نفر از بهزیستی مستمری و ۹۰ نفر نیز علاوه بر مستمری حق پرستاری ماهانه هم دریافت می کنند.

وی ادامه داد:  به اکثر معلولین نیازمند و متقاضی وسایل کمک توانبخشی داده می شود در همین راستا از ابتدای سال جاری  تاکنون ۵۵ وسیله  توانبخشی از جمله ویلچر برقی و… به خانواده های متقاضی به صورت رایگان داده شده است.

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان گفت: برای پرداخت هزینه مناسب سازی منزل و خودرو کارشناس بازدید هایی را از منزل و خودروی متقاضیان انجام می دهند  و اگر نیازمند مناسب سازی باشد مستندات به اصفهان ارسال می شود و حداکثر تا سقف ده میلیون تومان در این راستا کمک مالی انجام می شود.

طیباتی افزود: منتظر نماندیم که خود معلول درخواست  ارائه خدمات کند بلکه کارشناسان از طریق همکاری با خانه های بهداشت ، بهورز ها و دهیاری ها  سرکشی های لازم را انجام میدهند و مددجویان این حوزه را شناسایی می کنند تا به آنها کمک های لازم ارائه  شود چرا که  برخی از افراد در روستاهایی هستند که دسترسی راحتی به بهزیستی ندارند. اگر در خانواده ای پدر یا مادر دارای معلولیت شدید وابسته به تخت باشد فرزند پسر می تواند از معافیت کفالت برای خدمت سربازی استفاده کند.

وی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان ۲ مرکز توانبخشی شبانه روزی ( خانه سالمندان و دختران ذهنی بالای ۱۴ سال) داریم تصریح کرد:  مرکز اُتسیم در گلپایگان منطقه غرب استان را پوشش می دهد.  افراد این مرکز  بیشتر نیازمند کار درمانی و گفتار درمانی هستند. در مرکز اوتیسم گلپایگان ۳۵ نفر حضور دارند که به ازای هر نفر ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سرانه از طریق دولت پرداخت می شود اما این میزان یارانه جوابگو ی تامین هزینه های این مرکز نیست .

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد:  برخی از خانواده ها در تشخیص بیماری اتسیم در فرزندان خود ناتوان هستند و سن طلایی درمان را از دست می دهند بنابراین لازم است خانواده ها به علایمی همچون دیر زبان باز کردن ، ارتباط نگرفتن فرزند با دیگر بچه ها ، تمرکز به یک وسیله خاص، توجه نکردن کودک به صدا زدن اسمش، خندیدن یا گریه کردن های بی دلیل ، غریبگی با محیط، بی قراری در محیط جدید  و… توجه داشته باشند  و در راه انکار قدم نگذارند تا فرزندانشان زودتر تحت درمان قرار بگیرند

فاطمه طیباتی اضافه کرد: گلپایگان کمبود یک مرکز نگهداری از بیماران اعصاب و روان را دارد. به دلیل کمبود اعتبارات دولتی هنوز این مرکز در گلپایگان راه اندازی نشده است.
مناسب سازی معابر شهری از نیازهای  معلولین است و با توجه به اقداماتی که انجام شده  هنوز دسترسی آسانی معلولین به امکانات  شهری خیلی کم است ، همچنان رمپ ها استاندارد نیست و یک معلول برای استفاده از یک خودپرداز  به مشکل برمی خورد.  برخی از ادارات بودجه خوبی هم دارند  اما یک آسانسور ندارند و یا خراب است و معلول نمی تواند به طبقه فوقانی آن اداره  برود.

وی ادامه داد: تعداد کودکان نیازمند به گفتار درمانی و کاردرمانی در گلپایگان زیاد است و بودجه بهزیستی محدود است لذا نیازمند کمک خیرین در این راستا هستیم همچنین آمادگی عقد قرارداد با کارشناسان حوزه گفتار و کاردرمانی را نیز داریم چرا که کارشناسان فعلی بومی نیستند و از نیروهای شهرستان خمین استفاده می کنیم .

مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی شهرستان گلپایگان در خصوص غربالگری های دوران بارداری یادآور شد: به دنیا آمدن یک فرزند خیلی خوب است اما زمانی که نوزادی با معلولیت به دنیا می آید یک خانواده با مشکلات متعددی مواجه می شود و گاها  این خانواده ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند و فقط همدیگر را تحمل می کنند.  پیشگیری از معلولیت همیشه بوده و اکنون هم در غربالگری ها همین اتفاق می افتد.

وی در همین خصوص اضافه کرد: خانواده هایی هستند که از لحاظ درآمدی در سطح مناسبی قرار  دارند اما هزینه نگهداری از یک فرزند معلول آنقدر زیاد است که آنها را هم دچار مشکل کرده است . فرزندان سندروم داون که کمترین معلولیت را دارند و کمترین هزینه به خانواده ها تحمیل می شود ضریب هوشی  حدود ۵۰ الی ۶۰ را دارند که با یک سونوگرافی در ماه سوم بارداری قابل تشخیص است.


کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۵۰۴۰۰۷۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *