اخبار داغ

مولفه های اصلی دستیابی به تعالی شرکت های دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دکتر ملیکا ملک آرا در یادداشتی با عنوان مولفه های اصلی دستیابی به تعالی شرکت های دانش بنیان نوشت: در شرکت های دانش بنیان کارکنان بر پایه علم و دانش خود فعالیت می کنن و از طریق پژوهش های علمی خود کسب درامد می نمایند و با تحقیقات و […]

اشتراک گذاری
29 تیر 1401
149 بازدید
کد مطلب : 148045

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دکتر ملیکا ملک آرا در یادداشتی با عنوان مولفه های اصلی دستیابی به تعالی شرکت های دانش بنیان نوشت:

در شرکت های دانش بنیان کارکنان بر پایه علم و دانش خود فعالیت می کنن و از طریق پژوهش های علمی خود کسب درامد می نمایند و با تحقیقات و پژوهش در مورد ایده های خود و به کارگیری آن در حوزه های خدمات و فعالیت های نوآورانه تولید ثروت می کنند. دانش به معنی اطلاعات سازمان یافته برای افزایش درک و آگاهی می باشد و اطلاعات نوعی پیام به اشکال مختلف مکتوب، دیداری و شنیداری است. در شرکت‌های دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می یابد. بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرایند و یا سیستم‌های نوین تبدیل میگردد و دسترسی به ظرفیت های سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.

عوامل مختلفى بر رشد و توسعه شرکت هاى دانش بنیان تأثیر دارند. این عوامل با توجه به ماهیت شرکت هاى دانش بنیان متفاوت از سایر شرکت ها مى باشند. دانش فنى، نیروى انسانى متخصص، حمایت مؤثر دولت در ابتداى تشکیل این قبیل شرکت ها از اهم عوامل مؤثر بر توسعه آن ها به شمار مى آیند. مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان، نوآوری در فناوری است. این شرکت ها توانمندی ویژه ای برای رشد سریع داند.

بیشتر سازمان ها بر فعالیت های روزمره خود که قابل مشاهده و ملموس باشند متمرکز هستند. اما شرکت های دانش بنیان در پیوند با دو فرایند هستند که زیربنای سایر فرایندهای سازمانی است. یکی کاربرد موثر دانش موجود و دیگری خلق دانش جدید سازمانی. با وجود اهمیت و جایگاه عمده ای که دانش در تمامی سازمان ها و به طور کلی در موفقیت افراد در دنیای امروز دارد اما در سازمان هایی که فعالیت های آنان دانش مدار است و بر محور دانش پیش می روند، جایگاه آن از اهمیت ویژه ای برخودار است و دانش در این دسته از سازمان ها ویژگی های خاص خود را دارد. که عمده ترین آن ها عبارتست از منحصر به فرد بودن، ارزشمند بودن دانش، غیر قابل جایگزینی، و استراتژیک بودن دانش.

فعالیت شرکت های دانش بنیان به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه مطرح بوده و به عنوان منشاء اصلی اشتغال زایی و تسهیل محیط کارآفرینی برشمرده شده است و دارای پتانسیل تسریع در خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت های تجاری سازی نوین به شمار می روند. عوامل متعددی ر موفقیت شرکت های دانش بنیان اثرگذار است که از آن جمله می توان به عوامل مدیریتی، عوامل تحقیق و توسعه، عوامل مالی، عوامل منابع انسانی، عوامل بازاریابی و فروش اشاره کرد.

کد خبر: ۱۴۰۱۷۱۰۰۴۲۹۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *