اخبار داغ

لزوم توجه به موضوع کارآفرینی در مناطق روستایی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دکتر ملیکا ملک آرا در یادداشتی با عنوان لزوم توجه به موضوع کارآفرینی در مناطق روستایی نوشت: کارآفرینی به عنوان موتور توسعه، نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها و ایجاد فرصت های شغلی عهده‌دار است. با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه کشورها، […]

اشتراک گذاری
29 تیر 1401
162 بازدید
کد مطلب : 148048

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دکتر ملیکا ملک آرا در یادداشتی با عنوان لزوم توجه به موضوع کارآفرینی در مناطق روستایی نوشت:

کارآفرینی به عنوان موتور توسعه، نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها و ایجاد فرصت های شغلی عهده‌دار است. با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه کشورها، بسترسازی برای حمایت از کارآفرینان به خصوص برای جوامع در حال توسعه اهمیت فراوانی دارد. امروزه این مسئله آشکار شده که لزوم رسیدن به توسعه، توجه به روستاها و بخش روستایی به عنوان بخش پایه است. با توجه به اینکه عمده جمعیت فقیر جهان، در مناطق و بافت‌های روستایی کشورهای در حال توسعه، زندگی می کنند، بنابراین اشتغالزایی در مناطق محروم و روستایی بسیار با اهمیت می باشد.

در عصر حاضر که با افزایش جمعیت، سازمان ها به سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند و در پی آن، پیچیدگی آن ها نیز رو به فزونی است، کارآفرینی در یک تعامل چند سویه یعنی، هم در مفهوم ایجاد اشتغال، هم در مفهوم ایجاد تحول از راه نوآوری‌ها و بهبود فرایندها، و هم به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی، به شدت مورد نیاز است، حتی می توان بحث کارآفرینی را در عصر مدرن امروزی، یکی از اصلی ترین راهبردهای بنیادی هر کشور محسوب کرد. کارآفرینی به عنوان پدیده ای نوین در اقتصاد، نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می کند. امروزه کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، دارای نقش کلیدی است، به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا، ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر می باشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.  

امروزه این مسئله آشکار شده که لازمه رسیدن به توسعه، توجه به روستاها و بخش روستایی به عنوان بخش پایه است. با توجه به اینکه عمده جمعیت فقیر جهان در مناطق و بافت های روستایی کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، فقر یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات در حیطه توسعه روستایی محسوب می شود. سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بخش های غیر زراعی در روستاها، با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را روستاییان تشکیل داده‌اند، علاوه بر بهبود معیشت روستاییان و مقرون به صرفه بودن زندگی و ایجاد انگیزه برای عدم مهاجرت آنان به شهرها، موجب توسعه بخش کشاورزی، کاهش فشار اقتصادی ناشی از بیکاری فصلی در روستاییان، نقش مهمی در بهبود اقتصاد جامعه خواهد داشت. اما تلاش برای بهبود وضعیت کارآفرینی و اشتغال در روستاها، علاوه بر مساعد بودن عوامل محیطی و ساختاری، مستلزم شناسایی موانع و چالش های موجود بر سر راه توسعه آن است. بنابراین باید همه امکانات و عوامل ملی و محلی بسیج گردیده تا هم با صرف کمترین هزینه و هم در ابعاد گسترده تر، همه بتوانند از همه مواهب و نتایج آن منتفع گردند و نیز مسیر رو به رشدی جهت توسعه در مناطق روستایی در پیش گرفته شود.

د خبر: ۱۴۰۱۷۱۰۰۴۲۹۰۰۳۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *