اخبار داغ

طرح جدید دولت برای توسعه بازار مالی نفت

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، علی نقوی اظهار داشت: شرکت ملی نفت در دوره جدید رویکردی مبتنی بر افزایش شفافیت و توسعه بازار از طریق سازوکارهای بورس انرژی را در دستور کار خود قرار داده است و در همین راستا کارگروهی تشکیل شده است که پیشنهاد انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی توسط شرکت ملی […]

اشتراک گذاری
24 تیر 1401
211 بازدید
کد مطلب : 147864

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، علی نقوی اظهار داشت: شرکت ملی نفت در دوره جدید رویکردی مبتنی بر افزایش شفافیت و توسعه بازار از طریق سازوکارهای بورس انرژی را در دستور کار خود قرار داده است و در همین راستا کارگروهی تشکیل شده است که پیشنهاد انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی توسط شرکت ملی نفت با همکاری بورس انرژی ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: همچنین جلسات کارشناسی متعددی جهت بررسی ابعاد مختلف این ابزار جدید با ذینفعان مختلف تشکیل شده و ادامه دارد. جزئیات طرح فعلی وزارت نفت هنوز نهایی نشده است و به محض تایید و تصویب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نقوی افزود: آنچه درباره تشابه این طرح با طرح گشایش نفتی مطرح می‌شود به هیچ وجه درست نیست و طرح فعلی برای انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی اساسا با مدل اوراق سلف نفتی تفاوت دارد.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: طبق دستورالعمل‌های بازار سرمایه، گواهی سپرده کالایی صرفاٌ منجر به تحویل فیزیکی خواهد شد و تسویه نقدی ندارد. همچنین در این طرح با توجه به فروش قطعی دارایی پایه، تعهداتی برای دولت در آینده ایجاد نمی‌شود و ابزار جبران کسری بودجه نیز به حساب نمی‌آید.

به گفته وی گواهی سپرده کالایی حامل‌های انرژی یک شیوه جدید برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است، در عین حال طبقه جدیدی از دارایی‌های مالی را برای سرمایه‌گذاری به وجود می آورد.

نقوی‌ تاکید کرد: معاملات ابزارهای پرریسکی مانند گواهی سپرده حامل‌های انرژی توسط فعالان همان حوزه که با ریسک‌های کالا آشنا هستند و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای انجام می‌شود. بازیگران حرفه‌ای این عرصه می‌توانند با پیش‌بینی نسبت به تحولات آینده بازار نفت و فرآورده‌های نفتی به خرید و فروش گواهی اقدام کنند و توصیه می‌شود افرادی که آشنایی کافی با معاملات آن ندارند، به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های کالایی در این ابزار جدید سرمایه‌گذاری کنند.

کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۴۲۴۰۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *