اخبار داغ

فسادی به نام ساخت و سازهای غیر مجاز، مشکلی اساسی و بنیادی است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز فسادی به نام ساخت و سازهای غیر مجاز مشکلی اساسی و بنیادی است که به جان برخی از شهر ها و کلان شهرها افتاده و مسئولین امر باید تا قبل از بوجود آمدن حوادث ناگوار و صدمات جبران ناپذیر مالی و انسانی چاره ای اساسی برای آن بیاندیشند.غالبا این […]

اشتراک گذاری
16 تیر 1401
150 بازدید
کد مطلب : 147546

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز فسادی به نام ساخت و سازهای غیر مجاز مشکلی اساسی و بنیادی است که به جان برخی از شهر ها و کلان شهرها افتاده و مسئولین امر باید تا قبل از بوجود آمدن حوادث ناگوار و صدمات جبران ناپذیر مالی و انسانی چاره ای اساسی برای آن بیاندیشند.
غالبا این گونه ساخت های فساد زا و همراه با رانت به دلیل رعایت نکردن برخی از قوانین موجود، موجب تضییع حقوق دیگر همسایگان شده و مشکلات فراوانی را بر آنان تحمیل خواهد نمود.
سکوت و اعمال نکردن قوانین بازدارنده در قبال این گونه موارد قطعا، شائبه رانت در ارگان های مربوطه را به ذهن نزدیک میکند، پس کاملا واضح است که این مهم جز با نظارت ویژه و انقلابی دستگاه های مربوطه و اعمال قوانین موجود میسر نخواهد بود.
همانطور که در بالا به آن اشاره شد، باید قدم های موثری در این زمینه برداشت، که شاید شفافیت و اعتراض قانونی و اساسی به چنین خلاف هایی یکی از آنها باشد؛ بعنوان مثال به نقل موثق از یکی از پروژه های ساخت وساز در شهر قزوین(حوزه استحفاظی شهرداری منطقه دو خیابان دانشگاه) وجود تخلفاتی از جمله اضافه ساخت، محرز است و همسایگان این پروژه از مجراهای قانونی شکایت خود را اعلام و خواهان برخورد صریح قانون با متخلفان می‌باشند.
طبق محاسبات سرانگشتی میزان تخلف سازنده به میزان تقریبی ۳۰ میلیارد تومان میباشد، این در حالیست که میزان جریمه این فرد متخلف تنها مبلغ ۲ میلیارد تومن هست.
و همچنین مورد دیگری که قابل بحث و پیگیری است مورد سایه اندازی ساختمان مذکور میباشد. همانطوری که می دانیم این قابلیت سودمند برای ساختمان های بلند، صرفاً برای خود ساختمان به تنهایی مطرح بوده و با اثر نامطلوب سایه برای بافت مجاور خود همراه می باشد، متاسفانه این ساختمان با پیشروی غیر مجاز در قسمت حیاط و پارکینگ، خیلی بیشتر از حد مجاز باعث سایه اندازی به واحدهای مجاور میشود که هر چه این تخلف در یک ساختمان بیشتر باشد سایه آن طولانی تر و مزاحمت آن برای بافت همجوار خود بیشتر خواهد بود و هنگامیکه چندین ساختمان بلند در همجواری هم داشته باشیم ، مشکل دو چندان میگردد زیرا در این حالت خاصیت مفید ساختمان های بلند در بهره مندی خود از تابش آفتاب نیز از بین خواهد رفت و بسیار واضح است اهمیت استفاده از نور خورشید در فصل زمستان ، مخصوصاً در مناطق با آب و هوای سرد دوچندان می باشد.
با توجه به مطالب فوق واحدهای نظارتی و شهرداری و اجراییات وابسته به آنها بعنوان متولی این امر باید در این تخلف ورود کند و تا احقاق حقوق تضییع شده دیگر همسایگان به هیچ عنوان عقب نشینی ننمایند.

پیشنهادی بهینه در این زمینه می تواند یک‌ کار پژوهشی در مورد میزان تخلف ساختمان‌ها خصوصا ساختمان‌های سر گذر اصلی از نظر ریالی صورت گیرد و میزان عایدی آن با میزان جریمه فرد متخلف از طرف شهرداری مقایسه شود ، به این ترتیب مشخص خواهد شد که میزان جریمه هیچ همخوانی با میزان عایدی فرد متخلف نداشته و ناچیز بودن آن مشوقی برای ادامه این روند خواهد بود که نمونه روشن آن، همسایه مجاور مثال فوق در ساختمان سازی شهرستان قزوین است که اظهار عدم شکایت از سازنده متخلف را ارائه داده و ادعای لفظی او استفاده آسانتر از همین تخلف در ساخت و ساز ساختمان خود می باشد.

کد خبر: ۱۴۰۱۷۳۷۰۴۱۶۰۰۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *