اخبار داغ

احتمال افزایش قیمت مرغ / رها سازی جوجه ها در بیابان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از کاشف خبر، معدوم‌کردن جوجه‌ها روشی است که در سال‌های اخیر بسیاری از مرغ‌داری‌ها به آن روی آورده‌اند. اخیراً اما ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از رهاسازی جوجه‌ها در بیابان دارد. گویا این آخرین راهکار تولیدکنندگان برای منطقی‌کردن قیمت مرغ است. در میانه […]

اشتراک گذاری
06 تیر 1401
222 بازدید
کد مطلب : 147144

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از کاشف خبر، معدوم‌کردن جوجه‌ها روشی است که در سال‌های اخیر بسیاری از مرغ‌داری‌ها به آن روی آورده‌اند. اخیراً اما ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان از رهاسازی جوجه‌ها در بیابان دارد. گویا این آخرین راهکار تولیدکنندگان برای منطقی‌کردن قیمت مرغ است.

در میانه اردیبهشت سال جاری بود که دولت مجوز افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را صادر کرد. بر این اساس نرخ هر کیلوگرم مرغ و تخم مرغ به ترتیب ۵۹ هزار و ۸۰۰ و ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. بعد از تغییر قیمت‌ها، بسیاری از مشتریان دست از خرید کشیدند تا شاید بدین روش قیمت‌ها به حالت قبل بازگردد.

بررسی‌ بازار این محصولات نشان می‌دهد پس از این واکنش مردم تا حدودی تعدیل قیمت هم صورت گرفت. طوری‌که خرده‌فروشان با قیمت‌های پایین‌تری این دو محصول را عرضه می‌کنند. حذف تعرفه و آزادسازی صادرات این دو محصول هم نتوانست در این مقطع به کمک دولت بیاید. چراکه یا مشتری خارجی برای این محصولات وجود ندارد و یا کشورهای مقصد کالای وارداتی را عودت می‌دهند.

در روزهای اخیر نیز اخباری مبنی بر مرجوع‌شدن مرغ و تخم مرغ صادراتی به عراق منتشر شد. گویا فشارهای ترکیه و البته قیمت‌های به‌صرفه‌تر رقیب ترک، عراق را وادار به این کار کرد. حالا به نظر می‌رسد مرغ و تخم مرغ روی دست تولیدکنندگان مانده است. از این رو آن‌ها به رهاسازی جوجه‌ها در بیابان روی آورده‌اند؛ چراکه اصولاً با افزایش شش برابری قیمت نهاده‌ها اصولاً نگهداری و پرورش این جوجه‌ها دیگر به‌صرفه نیست.

از سوی دیگر، از تولیدکنندگان هم نمی‌توان انتظار داشت که محصولات خود را با نرخ‌های پایین‌تری عرضه کنند. زیرا سیاست‌گذاری دولت در سال جدید به سمتی رفت که فروش مرغ و تخم مرغ با قیمت‌های مدنظر مردم فاصله بگیرد. چنانکه حتی برخی مرغ‌داران به نرخ‌های مصوب اعتراض دارند. آن‌ها معتقدند که اکنون قیمت مرغ باید در محدوده ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان باشد تا سود تولیدکنندگان هم تضمین شود. با این حال در شرایط کنونی هر کیلو مرغ به‌طور میانگین در محدوده قیمتی ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن جوجه یک‌روزه درباره خبر مرجوعی شدن تخم‌ مرغ‌های ایرانی از سوی عراق، گفت: در چند روز گذشته تغییرات خاصی در روند صادرات به وجود نیامد. تخم‌مرغ ایرانی تا مرز با گواهی‌های صادراتی و دامپزشکی به صورت رسمی می‌رود.

محمدرضا صدیق‌پور عنوان کرد: با توجه به اینکه عراق سیستم تعریف‌شده‌ای در حوزه تجارت ندارد احتمال دارد که به شکل غیررسمی تخم مرغ ایرانی بخرد.

کد خبر: ۱۴۰۱۷۱۰۰۴۰۶۰۰۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *