اخبار داغ

ایران ۹۶۱ هزار بشکه نفت روانه بازار جهانی کرده است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بررسی های شرکت پترولجستیک نشان می دهد ایران طی روزهای اول تا ۱۹ ژوئن به طور متوسط ۹۶۱ هزار بشکه در روز نفت روانه بازار جهانی کرده است. این در حالی است که بر اساس آمار این شرکت طی ماه میلادی گذشته صادرات نفت ایران ۴۶۱ هزار بشکه در […]

اشتراک گذاری
03 تیر 1401
120 بازدید
کد مطلب : 146980

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بررسی های شرکت پترولجستیک نشان می دهد ایران طی روزهای اول تا ۱۹ ژوئن به طور متوسط ۹۶۱ هزار بشکه در روز نفت روانه بازار جهانی کرده است. این در حالی است که بر اساس آمار این شرکت طی ماه میلادی گذشته صادرات نفت ایران ۴۶۱ هزار بشکه در روز برآورد شده بود.

بر اساس این گزارش با وجود تحریم های آمریکا تولید و صادرات نفت ایران روندی صعودی داشته و چین بزرگترین خریدار نفت از این کشور بوده است.

 رویترز چندی پیش اعلام کرد چین هفته پیش ۲ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که احتمالا در ذخایر دولتی نفت چین تخلیه خواهد شد. این محموله توسط نفتکش شرکت ملی نفت ایران به چین ارسال شد و احتمالا در آمار رسمی واردات نفت چین که در ماه جولای منتشر خواهد شد درج می شود. دولت چین پیش از آن نیز از ابتدای سال جاری میلادی سه محموله نفت دیگر از ایران برای تخلیه در مخازن ذخیره خود وارد کرده بود.

از سوی دیگر پایگاه تخصصی اس پی گلوبال طی گزارشی کل صادرات ال پی جی ایران که در ماه جاری بارگیری شده است را ۳۸۶ هزار تن اعلام کرد. صادرات ال پی جی ایران در ماه می به بالاترین رقم از زمان اعمال تحریم ها در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ رسیده بود.

این گزارش تصریح کرد اگرچه صادرات ال پی جی ایران در ماه ژوئن نسبت به رکورد ۸۵۹ هزار تنی ماه قبل تقریبا نصف شده است اما تحریم های اخیر آمریکا تاثیری در این کاهش نداشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا در روز ۱۶ ژوئن چند شرکت چینی، هنگ کنگی و اماراتی را که مدعی بود در زمینه صادرات ال پی جی ایران به آسیا فعالند تحریم کرد. درآمد ایران از صادرات نفت خام، گاز، میعانات، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی در ماه های آوریل و می ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این علی رقم آن است که آمریکا راه های دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی را بسته است.

بر اساس این گزارش متوسط صادرات ال پی جی ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی ۵۲۵ هزار تن در ماه بوده است و اگر آمار مربوط به ماه ژوئن را نیز لحاظ کنیم متوسط صادرات ال پی جی ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۵۲۰ هزار تن درماه خواهد شد که بیشتر از پیش بینی ها است.

تحلیلگران پیش بینی کرده اند متوسط صادرات ماهانه ال پی جی ایران در سال جاری میلادی ۵۰۰ هزار تن باشد که در نیمه نخست سال جاری، صادرات ایران ۴ درصد از پیش بینی ها بیشتر بوده است.

 برخی تحلیلگران می گویند بخشی از صادرات ال پی جی ایران به طور غیرمستقیم از طریق کشورهایی مثل امارات و عمان به چین صادر می شود که در آمار صادرات ایران لحاظ نمی شود.

سه منبع چینی به اس پی گلوبال گفتند تحریم های جدید آمریکا تاثیر زیادی در تجارت بین ایران و چین نخواهد داشت چرا که واردکنندگان چینی بر پایه یوان با ایران معامله می کنند.

به گفته این افراد ۹۹ درصد صادرات ال پی جی ایران به چین می رود و کشتی های بسیار بزرگ چینی این محموله ها را به چین حمل می کنند.

یک منبع چینی با بی اهمیت دانستن تحریم های جدید آمریکا علیه صادرات ال پی جی ایران گفت: این اولین باری نیست که آمریکا شرکت های چینی را به علت رابطه با ایران تحریم می کند. اقدام اخیر آن ها در تحریم ایران شاید برای منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از تورم در اقتصاد این کشور انجام شده است.

کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۴۰۳۰۰۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *