اخبار داغ

چرا تولید محتوا اینقدر مهم است

شاید دنبال مقاله ای باشید که تولید محتوا را و اقسام آن را کامل توضیح دهد با ما همراه باشید اصلا محتوا چیست؟ همین مقاله‌ای که می‌خوانید، کلیپ‌هایی که هر روز در اینستاگرام می‌بینید، فایل‌های صوتی و …. در دنیای اینترنت بعنوان محتوا شناخته می‌شوند. در واقع هر چیزی که حاوی داده باشد و این داده‌ها بتوانند […]

اشتراک گذاری
29 خرداد 1401
172 بازدید
کد مطلب : 1967

شاید دنبال مقاله ای باشید که تولید محتوا را و اقسام آن را کامل توضیح دهد با ما همراه باشید

اصلا محتوا چیست؟

همین مقاله‌ای که می‌خوانید، کلیپ‌هایی که هر روز در اینستاگرام می‌بینید، فایل‌های صوتی و …. در دنیای اینترنت بعنوان محتوا شناخته می‌شوند. در واقع هر چیزی که حاوی داده باشد و این داده‌ها بتوانند یک مفهوم ایجاد کنند و پیغامی را به مخاطب ارائه دهند را ‌می‌توان محتوا نامید.

چرا تولید محتوا اینقدر مهم است

دو نوع محتوای اصلی در دنیای مجازی وجود دارد:

پرکاربردترین نوع محتوا، محتوای متنی

متن یا نوشته ساده ترین نوع محتوا در دنیای مجازی است. بهترین محتوا در درجه اول محتوایی است که منحصرا برای وب سایت شما نوشته شده باشد نه اینکه یک سرقت ادبی از یک منبع چاپ شده یا سایت دیگر باشد.
با استفاده از محتوای متنی و لینک سازی به کلمات کلیدی هدف می‌توانید خوانندگان را برای رسیدن به اطلاعات مفید و همچنین گردش در سایت راهنمایی کنید. این لینک‌ها درست مانند تور لیدر عمل می‌کنند و بخش‌های دیگر سایت را به توریست‌های وب سایت شما نشان می‌دهند.

پرطرفدارترین محتوای اینترنتی، محتوای چندرسانه‌ای

محتوای چندرسانه‌ای که شامل موارد زیر می‌شود:

  • انیمیشن‌ها که می‌توان آنها را با کمک فلش، آژاکس، تصاویر GIF و دیگر ابزار‌های انیمیشن به سایت اضافه کرد.
  • تصاویر که محبوب‌ترین گزینه‌ در استفاده از محتوا چندرسانه‌ای هستند. توصیه می‌شود حجم تصاویر کم و کیفیت آنها مناسب باشد تا کاربر بتواند بسرعت آنها را ببیند و منتظر لود شدن تصاویر نماند.
  • فایل‌های صوتی را هم می‌توان بعنوان بخشی از محتوای چندرسانه‌ای در سایت مورد استفاده قرار داد.
  • ویدئوها هم مانند تصاویر، جزو گزینه‌های محبوب کاربران محسوب می‌شوند اما باید این نکته را در نظر بگیرید که محتوای ویدئویی قابلیت پخش در مرورگرهای مختلف را داشته باشد.

حالا که با مفهوم محتوا آشنا شدید بهتر است بدانید که چرا محتوا تا این حد ارزش دارد و هر کس سعی می‌کند تا بهترین محتوا را برای سایت خودش بنویسد؟

چرا تولید محتوا انقدر مهم است؟

محتوای دیجیتال مهم‌ترین عاملی است که باعث جذب بازدید‌کننده به سایت شما می‌شود بنابراین شما به یک محتوای جذاب و سازماندهی شده نیاز دارید. محتوایی که هم کاربر‌پسند باشد و هم برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد.
محتوا بزرگترین دارایی شماست که بوسیله آن می‌توانید کاربر را به سایت خود بکشانید، کاری کنید که مدت طولانی در سایت بماند و راه بازگشت او را باز بگذارید تا به کاربر همیشگی شما تبدیل شود و سایت شما را پاتوق خودش در دنیای مجازی انتخاب کند و دوستانش را هم به آنجا دعوت کند!

جمله بسیار معروفی بین طراحان و صاحبان وب سایت وجود دارد که می‌گویند: “محتوا پادشاه یا ملکه است.” زیرا بواسطه تولید محتوا است که مردم به وب سایت شما جذب می‌شوند و اگر یک محتوای خوب داشته باشید، آن را در بین شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. زمانی‌که این اتفاق منجر به موفقیت سایت شما شود واقعا به این جمله ایمان می‌آورید که محتوا یک پادشاه واقعی در سایت شماست. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • سایت فیلیمو و آپارات با تمرکز بر روی تولید محتوای ویدیویی توانستند کسب‌ و کار آنلاین پر‌سود و موفقی را برای خود دست‌‌و‌پا کنند.
  • سایت پی سی دانلود و یا سافت ۹۸ از قدیمی‌ترین سایت‌های اشتراک گذاری نرم‌افزار‌های حوزه کامپیوتر و موبایل هستند و تمرکزشان بر روی ارائه نرم‌افزار‌های پرطرفدار، بروز و کاربردی است. در این بین آنها برای هر نرم‌افزار خود شروع به تولید محتوای متنی، عکس و فیلم آموزشی می‌کنند تا بتوانند هم نظر کاربران را جلب کنند هم رضایت موتورهای جستجو را بدست آورند.

اولین گام‌ها قبل از مرحله نوشتن محتوا چیست؟

شاید تولید محتوای سایت بنظر ساده برسد. شاید فکر کنید فقط کافیست انگشتان‌تان را روی صفحه کیبورد تکان دهید و چند خطی برای مخاطب بنویسید! اما اینطور نیست. به محض اینکه تصمیم به نوشتن می‌گیرید متوجه می‌شوید که تولید محتوای جذاب اصلا شباهتی به نوشته‌های قبلی شما ندارد و نمی‌توانید بدون تحقیق و برنامه‌ریزی شروع به نوشتن کنید.
قبل از نوشتن باید یک ساختار محتوای درست داشته باشید و برای ایجاد آن باید موارد زیر را بعنوان اقدامات قبل از تولید محتوا بکار ببرید. این نکات بخشی جدانشدنی از قوانین تولید محتوا هستند پس با دقت آنها را بخاطر بسپارید.

مخاطب هدف خود را بشناسید و یک پاسخ روشن برای سوال “هدف از نوشتن این مقاله چیست؟” پیدا کنید.

قبل از هر اقدامی از خود بپرسید مخاطبین من چه کسانی هستند؟ قرار است چه افرادی را به این وب سایت بکشانم؟ در مورد سلیقه، علایق و دغدغه مخاطبین اولیه و ثانویه خود تحقیق کنید.
به طور مثال فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت موسسه حقوقی هستید. در این صورت مخاطبین اولیه یا اصلی شما چه کسانی هستند؟ قطعا مشتریان موسسه! با این حال شما با طیف گسترده‌ای از مخاطبین ثانویه رو‌برو هستید. مخاطبین ثانویه شما را سایر وکیلان، خبرنگاران حقوقی، هر کسی که سوال یا دغدغه‌ای در مورد مسائل حقوقی داشته باشد و ممکن است در آینده به شما مراجعه کند، تشکیل می‌دهند.
بنابراین شما باید مطمئن شوید که محتوای سایت شما هر دو دسته مخاطبین را راضی نگه می‌دارد. برای رسیدن به این هدف، بعد از شناخت مخاطب مراحل زیر را انجام دهید:

  • تحقیق کنید مخاطبین بیشتر چه سوال‌هایی درباره چه موضوع حقوقی در دیگر وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند؟
  • بیشتر از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در چه ساعتی بیشتر فعال هستند؟
  • مشخص کنید این محتوا قرار است دقیقا به کدام سوال مخاطب پاسخ دهد و یا کدام مشکل او را حل کند؟
  • یک مسیر محتوا تعیین کنید و به دو سوال مهم پاسخ دهید.
    • اول: مخاطب هدف در شروع مقاله در چه نقطه‌ای از دایره اطلاعات مرتبط با مقاله ایستاده؟
    • دوم: بعد از خواندن این مقاله کاربر باید چه اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشد؟

پاسخ به این سوالات باعث می‌شود مسیری که باید یک مقاله طی کند مشخص شود و اطلاعات نامرتب و پخش‌و‌پلا جای خودشان را به اطلاعات سازماندهی شده و مرتب می‌دهند.

رقیبان شما هم قطعا این سوالات را از خود پرسیده‌اند و محتوای خود را بر اساس این سوالات تهیه کرده‌اند. برای این‌که قدرت رقابت داشته باشید، باید محتوایی متفاوت و منحصربفرد تولید کنید. در قدم بعدی باید از خود بپرسید وجه تمایز محتوای من با دیگر رقبا در چیست؟

چرا مخاطب باید شما را به دیگران ترجیح بدهد؟

برای این‌که ثابت کنید خدمات متمایز و خوبی ارائه می‌دهید در درجه اول باید محتوای خوب و استاندارد تهیه کنید. محتوای وب سایت، قبل از شما با مشتریان‌تان ملاقات می‌کند بنابراین باید در نحوه ارائه محتوا و مطالب نوشته شده متفاوت و خاص باشید بطوریکه به سوالات گفته شده در مرحله قبل پاسخ دهید و نیاز اساسی کاربر -یعنی میل به دریافت پاسخ- را به بهترین شکل برطرف نمایید.
خب با این تفاسیر، یک سوال اساسی ایجاد می‌شود: چرا مخاطب باید محتوا و سایت شما را انتخاب کند؟ چه تفاوتی در محتوا و نحوه ارائه آن با رقیبان‌تان دارید؟
مخاطبین و کاربران سایت به این دلیل که شما محتوا را منتشر کرده‌اید آن را نمی‌خوانند! هیچ دلیل و منطقی هم وجود ندارد که یک محتوا چون منتشر شده، حتما باید مخاطب داشته باشد و خوانده شود مگر اینکه محتوای درست، در زمان درست در دست مخاطب درست قرار بگیرد.
حالا وقت آن رسیده تا تصمیم بگیرید، چه نوع محتوایی برای مخاطب شما مناسب است؟

چه نوع محتوایی برای مخاطب شما مناسب‌تر است؟

برای اینکه بخواهیم محتوا خاص را در زمان درست، بدست مخاطب درست برسانیم باید بدانیم که مخاطبین شما بدنبال چه نوع محتوایی هستند؟
برای فهم این موضوع اصلا نیاز ندارید تا از تک‌تک آنها سوال کنید که چه نوع محتوایی نیاز دارند بلکه کافی است نگاه‌تان را به سمت درستی بچرخانید و خواهید دید که آنها خودشان به شما خواهند گفت که چه نوع محتوایی دوست دارند.
اگر می‌خواهید نوع سلیقه و محتوای مناسب را شناسایی کنید، حواس خود را نسبت به نشانه‌های زیر جمع‌تر کنید.

سایت رقبای‌تان را فراموش نکنید.

ببینید مخاطبین چه محتوایی را در این سایت‌ها بیشتر جستجو یا مطالعه کرده‌اند و انها را به اشتراک گذاشته اند. این بدین معنا نیست که اجازه دارید محتوایی مشابه تولید کنید، بلکه باید فقط نوع محتوا مورد علاقه را تشخیص دهید و پس از آن سبک و محتوای منحصر‌بفرد خودتان را داشته باشید. مردم قدردان نوآوری و خلاقیت هستند و دیگران را هم به سمت آن دعوت می‌کنند.

حواستان به صفحات رسمی خودتان در شبکه‌های اجتماعی باشد.

اگر وب سایت شما حضور فعال در شبکه های اجتماعی دارد، سعی کنید رفتار کاربران را شناسایی کنید. یعنی ببیند به کدام یک از پست‌های شما بیشتر اهمیت داده‌اند؟ بیشتر چه نوع پست‌هایی را در صفحات رقیب پسندیده و یا به اشتراک گذاشته اند؟!
بحث‌های شکل گرفته در کامنت پست‌ها را پیگیری کنید. این بحث‌ها معمولا حول محورد دغدغه، مشکل، نیاز و دردهای کاربران ایجاد شده است. از نظرات ایده بگیرید و محتوای منحصربفرد خود را در قالب پاسخ به این نظرات قرار دهید.

کلمات کلیدی زمینه فعالیت خودتان را پیدا کنید.

گوگل در حال حاضر با ارائه سرویس هایی نظیر Google Keyword Planner و Google Trends لیست کلمات و موضوعاتی که کاربران بیشتر در مورد آنها جستجو کرده‌اند را در اختیارتان قرار می‌دهد.
با استفاده از این سرویس ها -که می‌توان آنها را کاربردی‌ترین ابزار در سئو محتوا معرفی کرد- متوجه خواهید شد که بیشترین نیاز کاربران در حوزه فعالیت شما چیست و سپس می‌توانید با بکارگیری ترفند‌های گفته شده در مراحل قبل، محتوای مناسب را ارائه دهید. هم‌چنین بعد از شناخت کلمات کلیدی هدف، می‌توان انتخاب بهترین کلیدواژه مقاله را با کمک افزونه یوست انجام داد.

به یک پیشگو تبدیل شوید و سعی کنید نیاز کاربران را شناسایی کنید.

هر زمان که یک گوشی هوشمند توسط کمپانی‌های سازنده رونمایی می‌شود مردم سریعا شروع به جستجو و کسب اطلاعات در مورد آن محصول می‌کنند و می‌خوا‌هند از تمام امکانات و اطلاعات آن سر در بیاورند.
بنابراین اگر شما صاحب یک وب سایت مرتبط در زمینه گوشی هوشمند هستید، باید اولین نفری باشید که این اطلاعات را روی سایت خود قرار می‌دهید. اگر چنین روندی را همیشه پیش بگیرید، سرعت موفقیت سایت‌تان بشدت افزایش می‌یابد.
قبل از اینکه مردم درخواست کمک کنند مشکلات آنها را شناسایی کنید و آن را حل کنید. مثلا در نمونه بالا اگر از وجود باگ و مشکلی در یک گوشی جدید اطلاع دارید، سعی کنید در مورد این مشکل و روش‌های حل آن محتوا تولید کنید. مردم به ناچار بدنبال روش حل این مشکلات در اینترنت جستجو می‌کنند و مطمن باشید قدردان شما خواهند بود. با این روش مانند یک سوپرمن و قهرمان واقعی بنظر می‌رسید.

کاربران را تشویق کنید تا نظرات‌شان را به شما اعلام کنند.

معمولا کاربران سایت خیلی برای ارسال بازخورد علاقه نشان نمی‌دهند. سعی کنید روشی پیدا کنید که در کاربران ایجاد انگیزه کند تا نظرات‌شان را به شما اعلام کنند و بگویند چه انتظاری از شما دارند.
به بازخوردها گوش کنید و درخواست‌های منطقی را پاسخ دهید. حتی اگر از ۱۰ درصد بازدیدکنندگان بازخورد دریافت کنید، می‌توانید امیدوار باشید که اکثریت کاربران سایت با این نظرات موافق هستند.
نظرات دریافت شده در انتهای مطالب را بررسی کنید زیرا کاربران به شما می‌گویند چه می‌خواهند و دوست دارند شما چه محتوایی برای آنها تولید کنید.

2 پاسخ به “چرا تولید محتوا اینقدر مهم است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *