اخبار داغ

باید تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه برسد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، «محسن خجسته مهر» امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی کشور با اشاره به اینکه یک دهه است که جهش پتروشیمی در کشور مطرح شده است، ادامه داد: ایجاد ظرفیت بدون پرکردن آن طرفیت جهش به شمار نمی‌رود. همچنین طرح‌هایی که متناسب نباشند جهش نیستند. وی ادامه […]

اشتراک گذاری
20 اردیبهشت 1401
128 بازدید
کد مطلب : 145372

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، «محسن خجسته مهر» امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی کشور با اشاره به اینکه یک دهه است که جهش پتروشیمی در کشور مطرح شده است، ادامه داد: ایجاد ظرفیت بدون پرکردن آن طرفیت جهش به شمار نمی‌رود. همچنین طرح‌هایی که متناسب نباشند جهش نیستند.

وی ادامه داد: امروز جهش پتروشیمی را باید در سرمایه‌گذاری تعریف کنیم. البته سرمایه‌گذاری جهت ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای تأمین خوراک است. 

خجسته مهر تاکید کرد: باید تغییر رویکرد نسبت به گذشته داشته باشیم تا صنعت پتروشیمی ارتقا پیدا کند.

وی گفت: از همین رو باید جهت تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم تا نگرانی‌ها برطرف شود. این کار شروع شده اما هنوز نهادینه نشده و به سرانجام نرسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه هنوز شناخت کاملی که بتوانیم در خوراک سرمایه‌گذاری کنیم وجود ندارد، افزود: شرکت ملی نفت ایران تا ۸ سال آینده باید ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد.  

وی تاکید کرد: از این میزان ۷۰ میلیارد دلار در میدان‌ها گازی و ۹۰ میلیارد دلار در  میدان‌ها نفتی خواهد بود.

خجسته مهر با اشاره به اینکه با این سرمایه‌گذاری ظرفیت تولید نفت را به ۵.۷ میلیون بشکه می‌رسانیم، گفت: ظرفیت تولید گاز نیز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد. 

وی با تاکید بر اینکه سودآوری پتروشیمی قابل‌توجه است، افزود: اینکه پول را در نیما تزریق کنیم خوب است اما بهتر است پول را برای تأمین خوراک پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: اگر به دنبال جهش پتروشیمی هستیم باید منابع مالی را که در مسیرهای غیرمولد هزینه می‌شود به سمت صنایع مولد ببریم.

وی به تعریف طرح‌های توسعه برخی میدان‌ها در شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: طرح‌های کوچک از ۲۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار در حوزه مناطق نفت مرکزی وجود دارد که  جمع این طرح‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است و از طریق مناقصه و مذاکره قابل‌واگذاری است. 

خجسته مهر افزود: طرح‌های دیگری نیز وجود دارد. میدان گازی پارس شمالی که ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و معادل ۴ فاز پارس شمالی است و ۱۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در روز خواهد داشت قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.

وی به طرح توسعه میدان کیش اشاره کرد و گفت: تولید از میدان گازی کیش ۱۳۰ میلیون مترمکعب خواهد بود. طرح توسعه فرزاد A و B نیز در دستور کار قرار دارد.  

معاون وزیر نفت ادامه داد: برای اینکه تولید گاز  را توسعه دهیم ۶ میلیون دلار در توسعه تولید گاز در  اهواز و مارون  تعریف شده و گاز غنی دارد که می‌تواند خوراک موردنیاز ماهشهر را تأمین کند. 

وی تاکید کرد: باید محل تولید و مصرف خوراک نزدیک به هم باشد. 

به گفته خجسته مهر، نباید اجازه دهیم خوراک موردنیاز زنجیره صادر شود.

وی از امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه با روسیه اشاره کرد و گفت: در مدت ۷ ماه در دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی به دیپلماسی میدان تبدیل شد.

کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۲۲۰۰۰۸۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *