اخبار داغ

ساخت اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در کشور به دست توانمند جوانان متخصص فولاد خوزستان

وقتی تبلور غیرت ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند؛ ساخت اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در کشور به دست توانمند جوانان متخصص فولاد خوزستان اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در کشور به دست توانمند جوانان متخصص فولاد خوزستان ساخته شد. تشدید تحریم‌های ظالمانه از یک‌سو و خروج شرکت‌های خارجی و عمل نکردن به تعهداتشان از سوی دیگر، جوانان […]

اشتراک گذاری
29 بهمن 1400
138 بازدید
کد مطلب : 142394

وقتی تبلور غیرت ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند؛

ساخت اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در کشور به دست توانمند جوانان متخصص فولاد خوزستان

اولین دستگاه گرانول‌پاش خودکار در کشور به دست توانمند جوانان متخصص فولاد خوزستان ساخته شد.

تشدید تحریم‌های ظالمانه از یک‌سو و خروج شرکت‌های خارجی و عمل نکردن به تعهداتشان از سوی دیگر، جوانان غیرتمند فولاد خوزستان را بر آن داشت که با پیروی از منویات رهبری و در مسیر تحقق شعار ما می‌توانیم، کاری کنند کارستان.
اینبار سخن از مهندسی معکوس و بومی‌سازی نبود، بلکه تبلور دانش فنی و اعتماد به جوانان و یاری جستن از شرکت‌های دانش‌بنیان، به ساخت دستگاه گرانول‌پاش خودکار ختم شد و معنی‌اش ایجاد دانش فنی و دستیابی به توانایی ساخت دستگاه است. دستگاهی که تولید آن تنها در اختیار شرکت‌هایی چند ملیتی اروپایی و آمریکایی است. دستگاه گرانول‌پاش خودکار وظیفه‌ی پاشش گرانول مخصوص قالب ماشین‌های ریخته‌گری مداوم (اسلب) را بر عهده دارد.

امین مدیرعامل ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی گفت: این دستاورد از سال ۱۳۹۸ و با تشکیل گروهی از متخصصان فولاد خوزستان و همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌پردازان میثاق شکل گرفت.

وی افزود: از مهم‌ترین دلایلی که به ساخت دستگاه گرانول‌پاش ختم شد، می‌توان به: تشدید تحریم‌ها و دسترسی نداشتن به مشابه خارجی و باج‌خواهی شرکت‌های چندملیتی سازنده اشاره کرد.

ابراهیمی تاکید داشت: در چنین شرایطی متخصصان فولاد خوزستان برای ساخت و بومی‌سازی این دستگاه اقدام کردند. نتیجه اعتماد به توانمندی داخلی، پس از دو سال تلاش مستمر به ساخت دستگاه گرانول‌پاش تمام ایرانی منجر شد.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه، قابلیت تولید انبوه و رفع نیاز شرکت‌های فولادسازی کشور است. مدت زمان اجرای طرح ۲۴ ماه بود که پس از گذراندن مراحل مختلف آزمایشی، سرانجام در شهریورماه ۱۴۰۰، دستگاه در مسیر خط ریخته‌گری نصب و به بهره‌برداری رسید. بهینه‌سازی مصرف گرانول تا پنجاه درصد، ضریب ایمنی قابل اطمینان و حذف نیروی انسانی از فرآیند خط ریخته‌گری( ایمن‌سازی فرآیند)، جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه ساخت از دیگر مزایای اجرای طرح هستند. نمونه خارجی دستگاه حدود پنجاه هزار یورو است که با احتساب هزینه‌های ارسال، به هفتاد و پنج هزار یورو معادل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در حالیکه هزینه ساخت و نصب و راه‌اندازی دستگاه گرانول‌پاش ایرانی ششصد میلیون تومان معادل بیست هزار یورو است. از طرفی تامین قطعات و تضمین کیفیت محصول و در دسترس بودن سازنده، از دیگر مزایای ساخت به شمار می‌آید.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، مراحل ایده، طراحی، ساخت و در مدار قرار گرفتن دستگاه گرانول‌پاش با حمایت شرکت فولاد خوزستان، از سوی متخصصان بسیج سازندگی حوزه شهید بقایی فولاد خوزستان و با همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌پردازان میثاق انجام شد.

گفتنی است: از دستگاه‌ گرانول‌پاش خودکار در کارگاه تخصصی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که ۱۹ الی ۲۱ بهمن ماه در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد، با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان و جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *