اخبار داغ

آینده پژوهی صنعت بیمه و IT

مقاله “آینده پژوهی صنعت بیمه و IT” به قلم “مهندس سارا طالبی“_ کارشناس بیمه بانکداری الکترونیک در کشور ما از حدود سال ۱۳۵۰شروع شده است در اوایل سال ۱۳۶۰بانک ها به تدریج به اتوماتیک کردن و سیستمی کردن فعالیت ها و فرایند های بانکی واکنش مثبت نشان دادند و در سال ۱۳۷۰بانک ها به صورت […]

اشتراک گذاری
05 بهمن 1400
90 بازدید
کد مطلب : 141573

مقاله “آینده پژوهی صنعت بیمه و IT” به قلم “مهندس سارا طالبی“_ کارشناس بیمه

بانکداری الکترونیک در کشور ما از حدود سال ۱۳۵۰شروع شده است در اوایل سال ۱۳۶۰بانک ها به تدریج به اتوماتیک کردن و سیستمی کردن فعالیت ها و فرایند های بانکی واکنش مثبت نشان دادند و در سال ۱۳۷۰بانک ها به صورت گسترده تر از دستگاه های خود پرداز،کارت های اعتباری و… استفاده کردند.

در سال ۱۳۸۱ شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب)به عنوان سوئیچ ملی کارت اغاز به کار کرد با به وجود امدن بانکداری اینترنتی کمک شایانی به تسهیل و تسریع فرایندهای مالی و ارتباطی بین بانک ها و کسب و کارهای مختلف کرد.
همچنین گسترش استفاده مردم از این تکنولوژی،وجود یک بستر انلاین برای انجام فعالیت های اداری،بانکی که در طول روز مردم با ان ها سر کار دارند به وجود اورد.

پیرو استقبال بی نظیر مردم از این طرح(پروژه) در ابتدای سال ۱۳۹۰شرکت های بیمه امدند و سیستم بیمه گری الکترونیکی-اینترنتی را به وجود اوردند و سعی کردند این کار را در جامعه با توجه به مشکلاتی که فعالان صنعت بیمه برای مردم ایجاد می کردند را رواج دهند تا با این کار مشکلات را برای مردم مرتفع تر کنند و بیمه گذاران را نسبت به تکالیفی که بر عهده دارند را راحت تر کنند. ‎در جهان امروز، فناوری اطلاعات امکان سودمندی و کارآمدی اطلاعات را ممکن ساخته است. به کارگیری فناروی اطلاعات تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم های اطلاعاتی صنعت ایجاد می کند، به طوری که امکان انتقال الکترونیکی داده ها، مدارک، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق رایانه و خطوط ‎ارتباطات مخابراتی فراهم می گردد.
‎یکی از نتایج عمده این فناوری تمرکززدایی در عین تمرکزگرایی است. بدین معنی که می توان کارها را از راه دور انجام داد، بدون آن که لازم باشد در محل حضور فیزیکی و
‎مستمر داشته باشیم که این ویژگی بر کوتاه شدن فواصل زمانی و مکانی به عنوان یک ابرشاهراه تاکیدد دارد. بررسی نقش و جایگاه IT و تاثیر آن بر صنعت بیمه کشور از آنجا که هر بازاری ویژگی های مخصوص به خود را دارد، نگرش ها باید با این ویژگی ها منطبق شود. همانطور که ذکر شد، در عصر فراصنعتی و مجازی، نحوه مبادلات و سیاست حاکم بر سازمان ها و عملکرد آنان بدون دخالت و بی تاثیر از فناوری و دانش روز نیست اما مدیریت ها و ساختارهایی در این میان می توانند دارای پویایی و رشد موثر باشند که:

الف) نیازهای مشتریان را شناسایی کنند و همواره در پی کشف این نیازها باشند، ب) سازمان و خروجی )OUT PUT( خود را مطابق با انتظارات مشتریان همسو و هم جهت کنند و به دنبال هماهنگی آن ها باشند، پ) آفت ها را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام نمایند، ت( دانش را چه در مرحله یادگیری و چه در مرحله اجرا نهادینه کنند، ث) از فناوری به عنوان یک اهرم مناسب در جهت رسیدن به اهداف طراحی شده سازمان و در جهت کسب سود متناسب و انطباق صحیح با سیاست های ساختاری استفاده شود نه آن که به عنوان یک کالا و ابزار لوکس مدیریتی و صرفا برای عقب نماندن از قافله و فقط در حد تعریف مطرح باشد. در این صورت، نه تنها یک ابزار موثر در رسیدن به اهداف نیست، بلکه یک هزینه اقتصادی و بار مالی سنگینی بر پیکره صنعت وارد می سازد که چه بسا با حذف آن و کار کردن با همان ساختار و شیوه سنتی، فواید اقتصادی بیشتری می توان حاصل کرد. ج) مقایسه در نحوه تخصیص راه ها و روش ها و انطباق بین مراحل تولید و هرم های سازمان و اثربخشی صنعت و سازمان در اعمال صحیح مدیریت IT در قیاس با سازمان ها و صنایع دیگر و رتبه بندی و امتیازدهی مناسب می تواند راهکار مناسب در جهت پویایی و رشد سازمان به شمار آید.

در صنعت بیمه کشور با توجه به ظهور استارت اپ هایی که اکنون در سطح بین المللی،این استارت اپ ها قدم به جامعه گذاشته اند. این استارت اپ ها به واسطه ی فناوری های ارتباطی بر بستر اینترنت امدند کارهای بیمه گری را اسان کرده اند با توجه به مجوز های کارگزاری های انلاین کارهایی که یک شخص در طول روز باید از خانه بیرون برود و انجام بدهد (با توجه به مشکلاتی همچون الودگی هوا،ترافیک و…)می تواند با دانلود یک اپلیکیشن بر روی گوشی همراه خود به راحتی و در اسایش کامل کارهایش را انجام بدهد.

شخص به راحتی می تواند برای خودش انواع بیمه نامه را سفارش بدهد .دولت الکترونیک در کشور ما در مرحله ی تکامل قرار دارد.پیش بینی میشود در اینده نه چندان دور هر شهروند توسط یک پنل شخصی که مختص به ان شخص می باشد تمام کارهایش را انجام بدهد اعم از دارایی هایش را،حساب های بانکی ،بیمه،بهداشت،سلامت،تحصیلات،اموزش از ابتدایی تا مقاطع بالا دکتری و….. را به راحتی می تواند مدیریت کند بدون این که نیاز داشته باشد مراجعه کند به دستگاه های مربوطه و توسط سیستم های اهراز هویت الکتریکی مثل؛عکس الکترونیک،امضاء الکترونیک،اثر انگشت الکترونیک،ای دی الکترونیک و…. صنعت بزرگ و پر تلاش بیمه می تواند بر مبنای نیاز های جامعه نیروهای متخصص از الان تربیت و اموزش بدهد برای اینده که با مشکلی روبه رو نشوند در این زمینه و در کنار نیرو باید بسترهای ارتباطی،نرم افزار،برنامه و… به گونه ای زیر ساخت هایشان را تقویت کنند که بتوانند برای ۲۰سال اینده اماده خدمت باشند به بیمه گذاران ،خصوصا بیمه گذاران بیمه های عمر و پس انداز که قرار دادهای طولانی مدت بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه ایی است در این صورت می توانند نیاز های جامعه رو مرتفع کنند.

کد خبر: ۱۴۰۰۷۱۰۱۰۰۵۰۰۱۱

نوشته های مشابه

یک پاسخ به “آینده پژوهی صنعت بیمه و IT”

  1. عاطفه آقامیرزایی گفت:

    سلام، درود بر شما بانو سارا، موفق و پیروز باشید 🌻🌱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *