اخبار داغ

سدهای خوزستان چهار سیلاب را مهار کردند

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از پان (پایگاه خبری آنزان آنلاین)، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وقوع بارش های شدید در مناطق بالادست سدهای خوزستان در یک هفته اخیر گفت: سدهای دز، مارون، گتوند علیا و کرخه در این بارندگی ها از وقوع […]

اشتراک گذاری
29 دی 1400
61 بازدید
کد مطلب : 141362

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از پان (پایگاه خبری آنزان آنلاین)، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وقوع بارش های شدید در مناطق بالادست سدهای خوزستان در یک هفته اخیر گفت: سدهای دز، مارون، گتوند علیا و کرخه در این بارندگی ها از وقوع چهار سیل با دبی لحظه ای بالا جلوگیری کردند.

علی شهبازی افزود: سدهای خوزستان در بارندگی های اخیر نقش مهمی در مهار سیلاب ها با دبی لحظه ای بالا و جلوگیری از خسارت به مناطق پایین دست ایفا کردند.

وی ادامه داد: سدهای  گتوند علیا و کرخه سیلاب هایی با دبی لحظه ای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، سد دز سیلاب با دبی لحظه ای ۲ هزار و ۹۲ مترمکعب بر ثانیه و سد مارون سیلاب با دبی لحظه ای یک هزار و ۳۶۸ مترمکعب در ثانیه را در روزهای اخیر مهار کردند.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بارش های ثبت شده در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۶ دی ماه امسال،  ۶۲۲ میلیون مترمکعب آب به مخزن سدهای استان وارد شد که از این میزان ۵۶۹ میلیون مترمکعب آن در سدهای خوزستان ذخیره شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بارندگی ثبت شده در خوزستان برای سدهای استان سه میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آورد داشته است که این موضوع موجب شد تا حجم مفید مخازن استان به ۱۵ درصد افزایش  یابد.

شهبازی افزود: پس از بارندگی های اخیر حجم مفید مخزن قابل استفاده سدهای خوزستان یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود بارندگی‌های خوب هفته های اخیر، وضعیت ذخیره آب قابل استفاده سدهای خوزستان با شرایط نرمال فاصله زیادی دارد به همین دلیل مدیریت منابع آب همچنان ضروری است.

به گزارش ایرنا خوزستان در ۱۵ سال گذشته(غیر از سال آبی ۹۸-۹۷) با خشکسالی روبه رو بوده است.

سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها در خوزستان بوده و مسوولان آن را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر اعلام کرده اند.

تابستان امسال خوزستان با تنش آبی و خشکسالی روبه رو شد و کشاورزان و دامداران زیادی در پایین دست رودخانه‌ها به ویژه در حوضه رودخانه کرخه دچار ضرر و زیان شدند.


کد خبر: ۱۴۰۰۶۷۴۱۰۲۹۰۰۲۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *