اخبار داغ

‌مکتب حاج قاسم سلیمانی ، مکتب عشق و اخلاص

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از گلبانگ زاگرس، پیمان نجف پور در یادداشتی نوشت: با نگاهی اجمالی به زندگی سراسر افتخار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به این باور خواهیم رسید که هنر مردان خدا خاص زیستن است ‌. حاج قاسم سلیمانی را به جرات می توان برگ زرینی در دوران […]

اشتراک گذاری
13 دی 1400
165 بازدید
کد مطلب : 140719

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از گلبانگ زاگرس، پیمان نجف پور در یادداشتی نوشت: با نگاهی اجمالی به زندگی سراسر افتخار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به این باور خواهیم رسید که هنر مردان خدا خاص زیستن است ‌.

حاج قاسم سلیمانی را به جرات می توان برگ زرینی در دوران پر فراز و نشیب انقلاب دانست ، روستا زاده ای که در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۳۵ در قنات ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری دیده بر جهان گشود ، در دوران جوانی نیز با توجه به عشق و علاقه اش به اهل البیت (ع) و ارادتش به امام خمینی (ره) از گردانندگان اصلی راهپیمایی ها و تظاهرات های کرمان بود .

از بدو تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وی نیز به عضویت سپاه درآمد و راهی جبهه های جنوب برای دفاع از میهن عزیزمان شد و این آغاز راهی بود که امروز از آن به عنوان “مکتب حاج قاسم” یاد می کنیم .

زندگی حاج قاسم را میتوان به سه دوره تقسیم کرد: دوران حضورش در ۸ سال دفاع مقدس و رشادت ها و از جان گذشتگی هایش در آن زمان تا پایان جنگ تحمیلی و دوره حضورش در فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقش حاج قاسم سلیمانی در پیروزی های جبهه مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی، صهونیسم بین الملل و ارتجاع منطقه که نقشی اثرگذار می باشد .

نقشی که باعث شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه به تروریسم در جهان یاد کنند.

فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن تفکری نظامی، اندیشه استراتژیک و به مانند یک دیپلمات زیرک ، به عنوان نیروی فعال در سیاست خارجی کشورمان نیز نقشی مهم ایفا می کرد .

حاج قاسم سلیمانی برای جمهوری اسلامی تنها یک فرمانده نظامی نبود، او نماد «محور مقاومت» بود که پایه های جمهوری اسلامی بر آن بنا شده است .

خداوند در قرآن وعده داده است که محبت افراد شایسته و با ایمان را در دل های دیگران قرار می دهد: «إِن الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدًّا؛ کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، به زودی [خدای] رحمان برای آنان محبتی [در دل ها] قرار می دهد.» سردار سرافراز اسلام، یکی از کسانی است که تمام زندگی اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود. او مرد عمل بود.

محبوبیت او به گونه ای بود که حتی غربی ها نیز که دشمنان سرسخت او بودند، در نهان او را دوست داشتند.

یک ژنرال آمریکایی پس از شهادت سردار دل ها نوشت: «سلیمانی فرمانده ای بود که مثل الماس می درخشید. در اجرای تاکتیک های جنگی، فوق العاده بود. در سازماندهی حشد الشعبی با توانمندی بسیار بالایی عمل کرد. ما افتخار می کردیم اگر او در ارتش آمریکا خدمت می کرد. مشکل سلیمانی این بود که علیه ما بود.»

اما دوره سوم‌ را دوران پسا شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که بدرقه بی سابقه پیکر پاک او و همرزمانش، گویای آن است که او اکنون فراتر از یک قهرمان ، به یک گفتمان و مکتب تبدیل شده است.

مکتب حاج قاسم ، امتزاجی از خصایص انسانی و راهبردهای عقیدتی و سیاسی است ؛ یک انسان مخلص ، ناب ، پاک و یک سرباز و سردار انقلابی استکبار ستیز ، سلوک و مکتب شهید سلیمانی مانند یک دستورالعمل و نسخه انسان ساز در تراز مدیر و مجاهد انقلابی شفابخش است و ویژگی های انقلابی و سیاسی او همچون یک مرز و منظومه بسیار شفاف و تفسیرناپذیر در مسائل مختلف داخلی و خارجی، راهگشا و چراغ راهنماست.

مکتب حاج قاسم “مکتب عشق و اخلاص” ضرورت امروز کشور است

مکتب حاج قاسم ضرورت امروز کشور است و از آن می توان به عنوان الگوی عملی بخش های مدیریتی و اجرایی کشور بهره برد.

هدف مقاله بررسی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل بیت(ع) است.سئوال اصلی پژوهش حاضر را اینگونه می توان مطرح کرد،که مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی از چه ویژگی های برخوردار است که آن را به یک مکتب و الگوی عملی مطلوب در بخش های مدیریتی و اجرایی کشور بلکه جهان اسلام تبدیل کرده است؟

روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و در جمع آوری اطلاعت از شیوه کتابخانه ای وفیش برداری از کتاب ها و مقالات و سایت های اینترنتی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که مکتب حاج قاسم از منش و رفتار سرداری می گوید که نمونه یک انسان مومن عاشق است ،سرداری که خالصانه عاشق شهادت و ولایت بود ، خود را سرباز ولایت می دانست و تمام زندگی اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود .

نتیجه آنکه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی امروز فقط یک فرمانده نیست که یک اسطوره بزرگ است؛ اسطوره مقاومت در برابر ظلم و ظالم ، اسوه اخلاص و کار بی منت برای خدا، سرمشق تلاش، ساده زیستی، شجاعت، مجاهدت و خدمتگزاری به مردم و قهرمان مبارزه در راه آرمان، بی آنکه از «غیر خدا» ترسی داشته باشد.

پیمان نجف پور
۵ دی ماه ۱۴۰۰


کد خبر: ۱۴۰۰۶۷۴۱۰۱۳۰۱۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *