اخبار داغ

معرفی کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار

کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نوشته سیدمحمدرضا حسینی‌علی‌آباد، کتایون شهپیری و محمد رشیدپور و جهانگیر غیبی پور در نشر عطران به چاپ رسیده است. درباره کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد کشورها، بازار سرمایه است، این بازار نقش بسیار مهمی در تأمین مالی بنگاهها و فعالیتهای تجاری […]

اشتراک گذاری
27 آذر 1400
131 بازدید
کد مطلب : 139572

کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نوشته سیدمحمدرضا حسینی‌علی‌آباد، کتایون شهپیری و محمد رشیدپور و جهانگیر غیبی پور در نشر عطران به چاپ رسیده است.

درباره کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار

یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد کشورها، بازار سرمایه است، این بازار نقش بسیار مهمی در تأمین مالی بنگاهها و فعالیتهای تجاری دارد. استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی مخارج دولت از قدیمی ترین و متداول ترین مبادلات مالی است. در کشورهای توسعه یافته، بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار جایگاه ویژه ای در تأمین سرمایه واحدهای تجاری و صنعتی دارد، در حالیکه در کشورهای کمتر توسعه یافته مثل ایران، تمرکز تأمین مالی بر سیستم بانکی است. بازار بورس سبب کنترل نقدینگی در جامعه می شود یعنی یک فرصت سرمایه گذاری مطلوب برای سرمایه گذاران با هر میزان سرمایه ایجاد می کند و توزیع عادلانه ثروت را مهیا می کند. بورس دماسنج اقتصاد کشورهاست یعنی وضعیت بورس در اقتصاد هر کشور، روند تغییرات اقتصادی هر کشور به شمار می آید. از جمله مزایای بازار بورس را در سطح کلان می توان به رشد تولید ناخالص داخلی و تورم، استفاده از پس اندازهای خرد و کوچک مردم، هدایت سرمایه های سرگردان و کمک به رشد صنعتی شدن کشور اشاره نمود. در بخش اول، مروری بر توضیحات بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار و تأثیر آن بر اقتصاد، تاریخچه بورس در جهان و ایران شده است. بخش دوم، به مبانی نظری پیرامون این موضوع پرداخته و تئوری های ارائه شده را بیان کرده است و در بخش سوم، پیشینه تحقیق اعم از خارجی و داخلی بیان شده است.

خواندن کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه مالی و اقتصادی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار

کل سیستم اقتصاد یک کشور به دو بخش واقعی و مالی، تقسیم می‌شود. بخش مالی را می توان به عنوان زیر مجموعه‌ای از نظام اقتصاد تعریف کرد که در آن وجوه، اعتبارات و سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات مشخص از طرف پس انداز کنندگان و صاحبان پول و سرمایه به طرف متقاضیان، جریان می یابد. بازارهای مالی نیز بازارهایی هستند که در آنها دارایی‌های مالی مبادله می‌شوند. دارایی‌های مالی دارایی‌هایی مثل سهام اوراق قرضه هستند که ارزش آنها به ارزش تولیدات و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های منتشر کننده آنها وابسته است. فلسفه اصلی شکل گیری بازارهای مالی، تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد است، سیستم‌های مالی سعی دارند تا به بهترین نحوه، نقل و انتقال وجوه را بین عرضه کنندگان و متقاضیان وجه نقد تسهیل و از این راه تخصیص منابع را بهینه کنند.

در بازارهای مالی، عرضه و تقاضای وجوه و سایر دارایی‌های مالی در قالب انواع گوناگون اوراق بهادار، در مقابل یکدیگر قرار گرفته و قیمت معامله را تعیین می‌کنند. علت اینکه در بازارهای مالی وجوه با وجوه مبادله می‌شوند (و نه همانند بازارهای دیگر با کالا) را باید در مسئله ضرورت دستیابی به نقدینگی جستجو کرد. 

عرضه کنندگان وجوه کسانی هستند که می توانند نیاز به نقدینگی که هم اکنون در اختیارشان است، را به تعویق بیاندازند اما بابت این تعویق بازدهی را طلب می کنند که می توان آن را جبران کننده¬ی تعویق مصرف حال به آینده و ریسک همراه آن محسوب نمود. این عرضه کنندگان در پی حداکثر بازده و حداقل ریسک هستند. در مقابل متقاضیان وجوه بایستی به ازای به جلو انداختن زمان استفاده از وجوه هزینه ای را متقبل شوند. به عبارت بهتر عمل انتقال وجوه، از پس اندازکنندگان و وام دهندگان به سرمایه گذارانی که از امکانات مالی برخوردار نیستند، در بازارهای مالی انجام می شود. این انتقال توسط واسطه های مالی که در دو بازار پول و سرمایه فعالیت می کنند صورت می گیرد. 

کد خبر: ۱۴۰۰۷۱۰۰۹۲۷۰۰۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *