اخبار داغ

رویکرد جدید آمریکا از قدرت سخت به سوی قدرت نرم در خاورمیانه

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری شوش۲۴، سالهاست که منطقه خاورمیانه پشتیبان فروش تسلیحات آمریکا برای تضمین اقتصاد این کشور شده است، به طوری که با راه اندازی گروه های تروریستی و حمایت از آنها در منطقه، باعث آشوب در کشورهای مختلف غرب آسیا و ایجاد ناامنی در این منطقه […]

اشتراک گذاری
27 آذر 1400
142 بازدید
کد مطلب : 139538

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری شوش۲۴، سالهاست که منطقه خاورمیانه پشتیبان فروش تسلیحات آمریکا برای تضمین اقتصاد این کشور شده است، به طوری که با راه اندازی گروه های تروریستی و حمایت از آنها در منطقه، باعث آشوب در کشورهای مختلف غرب آسیا و ایجاد ناامنی در این منطقه شده است.

در طی پنج سال گذشته یعنی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ فروش تسلیحات روند کندتری در منطقه داشته و درآمد آمریکا از فروش تسلیحات از ۱۷۵ میلیارد دلار به حدود ۱۶۷ میلیارد دلار شده است.

در این بین کاهش فروش تسلیحاتی قدرت سخت باعث شده تجهیزات قدرت نرم آمریکا کشورهای حوزه خلیج فارس را ترغیب به سرمایه گذاری در قدرت نرم کند و با راه اندازی و تجهیز شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای رویکرد جدیدی برای مقابله با دیگر کشورها مدنظر قرار دهند.

عربستان سعودی با حمایت های مالی خود از راه اندازی شبکه های اینترنشنال و منوتو و همچنین ام بی سی پرشین هدف های سیاسی را از سال ۲۰۱۷ برای مقابله با ایران آغاز نموده و در راه اندازی شبکه های جدید اینترنشنال از جمله افغانستان اینترنشنال و در آینده شبکه های جدیدی از جمله آذربایجان اینترنشنال و همچنین کردستان اینترنشنال و احتمالا عرب اینترنشنال را در سر پرورانده و هجوم به طرح خاورمیانه بزرگ و مناسبات جدایی طلبی را در ایران بیشتر مدنظر دارند.

طرح هزار ضربه به ایران که از طرف نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در برابر بایدن مطرح شد یکی از این پروژه ها است که با رویکرد قدرت نرم در حال ضربه زدن به ایران طراحی شده است.

در این طرح از جهات مختلف از جمله جنگ های کلاسیک، جنگ های روانی و جنگ های ترکیبی ایت عملکرد را طراحی نموده و با یک قدرت نرم اهداف خود را دنبال خواهند کرد.

خروج آمریکا از افغانستان نمونه واضح استفاده از قدرت نرم به جای قدرت سخت این کشور در منطقه غرب آسیا است که باید منتظر رویکردهای جدیدی از جنگ های نیابتی در افغانستان باشیم.

به نظر می رسد با کاهش فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه، و فروش تجهیزات جنگ نرم، راه خود را هموار تر کرده تا بتوانند، اهداف خود را با قدرت پیگیر شوند.

روح الله پورطالب

کد خبر: ۱۴۰۰۷۱۰۰۹۲۷۰۰۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *