اخبار داغ

علل و راه های مقابله با مهاجرت روستاییان به شهرها

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سید وحید سعادت، معاون امور سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در برنامه “گفتگوی ۱۸:۳۰” شبکه خبر گفت: آمار خالی شدن روستا‌ها از سکنه، آمار رسمی است و این موضوع به‌صورت تدریجی اتفاق افتاده است. او افزود: وقتی به آمار سال ۱۳۴۵ مراجعه می‌کنیم از ۹۲ هزار روستا، ۱۶ هزار […]

اشتراک گذاری
03 آذر 1400
150 بازدید
کد مطلب : 138258

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سید وحید سعادت، معاون امور سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در برنامه “گفتگوی ۱۸:۳۰” شبکه خبر گفت: آمار خالی شدن روستا‌ها از سکنه، آمار رسمی است و این موضوع به‌صورت تدریجی اتفاق افتاده است.

او افزود: وقتی به آمار سال ۱۳۴۵ مراجعه می‌کنیم از ۹۲ هزار روستا، ۱۶ هزار خای از سکنه بوده است و طی دور‌ه‌های متناوب ۱۰ ساله این آمار تغییر کرده است.

معاون امور سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: در سال ۱۳۵۵ تعداد روستا‌های خالی از سکنه به ۲۷ هزار و در سال ۱۳۶۵ به ۳۹ هزار و در سال ۱۳۷۰ به ۶۰ هزار رسیده است و بعد از چند سال با افزایش تعداد روستاها، تعداد روستا‌های خالی از سکنه به ۵۸ هزار رسیده است.

او بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ از ۹۷ هزار روستا، ۳۵ هزار  روستا خالی از سکنه بود که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ هزار روستا رسیده است.

سید سعادت گفت: خالی شدن روستا‌ها در کشور در سال‌های مختلف با افزایش و یا کاهش روبرو بوده است و این امر معطوف به موضوعات خیلی اقتصاد کلان و کیفیت زندگی روستاییان می‌شود.

او تصریح کرد: امروز ۹۰ درصد از روستا‌های کشور به شبکه راه‌های کشور دسترسی دارند که ۹۵ درصد از این ۹۰ درصد راه آسفالت دارند، ۹۸ درصد برق، ۹۵ درصد آب آشامیدنی، ۷۶ درصد آب آشامیدنی سالم، ۸۶ درصد لوله کشی گاز، ۹۸ درصد واحدآموزشی، ۹۷ درصد خانه بهداشت و ۸۸ درصد دسترسی به شبکه اینترنت دارند.

معاون امور سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: امروز در روستا‌ها زیر ساخت‌های زندگی فراهم است، اما تورم روستا‌ها افزایش داشته و در نتیجه زندگی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.

محمدرضا رضوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه دیگر مهمان برنامه گفت: مهاجرت از روستا به شهر وجود داشته و این مهاجرت بعد از اصلاحات ارضی نوسات و شدت داشته و بعد از انقلاب هم دوره مهاجرتی شدید داشتیم.

او بیان کرد: آمار مرکز آمار درست است، ولی درک صحیح، تحلیل و تفسیر آمار خیلی مهم است.

 رضوانی گفت: مهاجرت در سال‌های گذشته از روستا به شهر کمتر شده است، به‌طوری که طبق آمار مرکز آمار در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ از کل مهاجرت‌هایی که در داخل کشور انجام شده است، ۱۵ درصد از روستا‌ها به شهر و ۱۲ درصد از شهر‌ها به روستا‌ها مهاجرت کرده‌اند.

کد خبر: ۱۴۰۰۷۱۰۰۹۰۳۰۰۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *