اخبار داغ

ناسا با به کارگیری یک تکنیک جدید موفق شد یکباره ۳۰۱ سیاره فراخورشیدی را کشف و رصد کند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،دانشمندان اخیراً ۳۰۱ سیاره فراخورشیدی که به تازگی تایید شده اند را به مجموع سیارات فراخورشیدی اضافه کرده اند. این سیارات جدیدترین سیاره‌ هایی هستند که به دور انبوهی از ستاره‌ها می‌چرخند و به ۴۵۶۹ سیاره‌ای که قبلاً تأیید شده است می‌پیوندند. […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1400
155 بازدید
کد مطلب : 138210

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،دانشمندان اخیراً ۳۰۱ سیاره فراخورشیدی که به تازگی تایید شده اند را به مجموع سیارات فراخورشیدی اضافه کرده اند. این سیارات جدیدترین سیاره‌ هایی هستند که به دور انبوهی از ستاره‌ها می‌چرخند و به ۴۵۶۹ سیاره‌ای که قبلاً تأیید شده است می‌پیوندند. اما چگونه دانشمندان این چنین تعداد زیادی از سیارات را یکباره، کشف کرده اند؟ پاسخ در یک «شبکه عصبی عمیق» جدید به نام ExoMiner نهفته است.

شبکه‌های عصبی عمیق روش‌های یادگیری ماشینی هستند که در صورت ارائه داده‌های کافی به طور خودکار فعالیت مورد نیاز را یاد می‌گیرند. «ExoMiner» یک شبکه عصبی جدید است که از ابررایانه Pleiades ناسا استفاده می‌کند و می‌تواند سیارات فراخورشیدی واقعی را از انواع مختلف کاذب و غیرواقعی تشخیص دهد. طراحی این شبکه الهام گرفته شده از آزمایش‌ها و خواص مختلفی است که متخصصان بشر برای تأیید سیارات فراخورشیدی جدید از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک سیاره زمانی تأیید می‌شود که تکنیک‌های رصدی مختلف ویژگی‌هایی را آشکار می‌کند که فقط توسط یک سیاره قابل توضیح است. در واقع با استفاده از آمار تأیید می‌شود؛ به این معنی که بر اساس داده‌ها چقدر احتمال یا بعید است که یک جرم، سیاره باشد. در مقاله‌ای که برای انتشار در مجله Astrophysical پذیرفته شده است، تیم ایمز نشان می‌دهد که چگونه میتوان ۳۰۱ سیاره را با استفاده از داده‌های موجود از سیارات احتمالی تشخیص داد. گفتنی است که همه ۳۰۱ این  سیاره فراخورشیدی تایید شده توسط این ماشین شناسایی شدند.

تا قبل از ExoMiner، هیچ کس نتوانست این سیارات را به عنوان سیاره فراخورشیدی تایید کند. این در حالی است که فناوری جدید در رد کردن موارد مثبت کاذب دقیق است و می‌تواند نشانه‌های واقعی سیاره‌هایی که به دور ستاره‌های مادرشان می‌چرخند را آشکار کند. اعتقاد بر این است که هیچ یک از سیارات تازه تأیید شده مشابه زمین یا در منطقه قابل سکونت ستارگان مادر خود نیستند. اما آن‌ها ویژگی‌های مشابهی با جمعیت کلی سیارات فراخورشیدی تایید شده در همسایگی کهکشانی ما دارند. به گفته محققان این ۳۰۱ اکتشاف به آن‌ها کمک می‌کند تا سیارات و منظومه‌های خورشیدی فراتر از سیاره‌های اصلی را بهتر بشناسند، و بفهمند چه چیزی سیارات را منحصر به فرد می‌کند.

کدخبر:۱۴۰۰۷۰۲۰۹۰۲۰۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *