اخبار داغ

زراسوندی : انجام مطالعات جدید در خصوص گسل زاگرس در اولویت مسئولین باشد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شهرنوشت، علیرضا زراسوندی عضو هئیت علمی دانشگاه چمران در وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا اظهار کرد: به عقیده زلزله شناسان بُروز زلزله در منطقه زاگرس به دلایل زمین شناسی، بسیار محتمل است ، در منطقه اندیکا از سال ۱۹۶۰ هر ۱۰ سال […]

اشتراک گذاری
25 آبان 1400
50 بازدید
کد مطلب : 137591

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شهرنوشت، علیرضا زراسوندی عضو هئیت علمی دانشگاه چمران در وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا اظهار کرد: به عقیده زلزله شناسان بُروز زلزله در منطقه زاگرس به دلایل زمین شناسی، بسیار محتمل است ، در منطقه اندیکا از سال ۱۹۶۰ هر ۱۰ سال یکبار زلزله رخ داده است.

وی افزود: لازم است که در این مخاطرات زمین شناسی و طبیعت زاد که قاعده منظم ندارند؛ از دانشگاه ها کمک بگیریم و در حوادث از مطالعات بهره بگیریم.

این پروفسور زمین شناسی با تاکید بر اینکه داده های قدیمی باید به روزرسانی شوند، بیان کرد: در منطقه زاگرس زمین در حال بالا آمادگی است ، منطقه قلعه خواجه و اندیکا بین دو گسل زاگرس و  زردکوه قرار گرفته اند.

زراسوندی ادامه داد: باید از قبل پیش بینی کنیم در حوادث طبیعی هر منطقه مستعد چه نوع آسیبی است و نقشه راه طراحی شود. نقشه های پهنه بندی مناطق روستایی و شهری زلزله را باید به روزرسانی کنیم.

رئیس اسبق بنیاد نخبگان تهران گفت : اگر همین فردا هم مجدداً زلزله بیاید مجدداً از نقطه صفر شروع می کنیم. این نشان می دهد اطلاعات کافی نداریم و قبل از هر پدیده میبایست یک شناخت اولیه از آن پدیده داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : در مناطق روستایی چیزی به نام ساختمان وجود ندارد و سنگ روی سنگ چیده شده است و زلزله ۵/۷ ریشتری برای این سازه ها بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: بحران را باید به صورت واقعی نشان داد. نه بزرگنمایی کنیم و نه اینکه مشکل را دست کم بگیریم. این آخرین زلزله نخواهد بود و حتی امکان زلزله در شهر اهواز هم وجود دارد چرا که در حال حاضر گسل های جوان زاگرس، فعال هستند و منطقه از نظر پتانسیل زلزله، یک مناطق فعال محسوب می شود.

این پروفسور زمین شناس با تاکید بر اینکه نباید معطوف به زلزله باشیم چرا که این رخدادهای طبیعی همیشه وجود دارند،بیان کرد: وزارت راه، مسکن و شهرسازی بخشی از هزینه های موجود را برای کارهای مطالعاتی صرف کند تا آسیب پذیری هر منطقه قابل پیش بینی باشد. اولویت این دست از مطالعات از کارهای امدادی کمتر نیست.

زراسوندی در پایان گفت : دانشگاه چمران آمادگی این را دارد که کلیه مطالعات ، تحقیق و پروژهش در خصوص مناطق زلزله خیز و گسل های استان را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *