اخبار داغ

چگونه اتمام صفحه کلاچ خودرو را تشخیص دهیم؟

به گزارش از پایگاه خبری تجهیزنیوز مهندس محمد معین رشیدپور راه های تشخیص اتمام کلاچ خودرو را در مقاله زیر عنوان میکند.در این مطلب راه های تشخیص اتمام کلاچ خودرو را مرور می کنیم. کلاچ یک کلمه انگلیسی به معنای اتصال و یا چیزی است که مسئول برقراری اتصال می باشد. راننده یک خودرو با […]

اشتراک گذاری
20 آبان 1400
94 بازدید
کد مطلب : 137315

به گزارش از پایگاه خبری تجهیزنیوز مهندس محمد معین رشیدپور راه های تشخیص اتمام کلاچ خودرو را در مقاله زیر عنوان میکند.
در این مطلب راه های تشخیص اتمام کلاچ خودرو را مرور می کنیم. کلاچ یک کلمه انگلیسی به معنای اتصال و یا چیزی است که مسئول برقراری اتصال می باشد. راننده یک خودرو با استفاده از کلاچ اتصال بین جعبه دنده و موتور را قطع می کند: موتور روشن است، چرخ دنده ها در جعبه دنده نمی چرخند و خودروی در حال حرکت با شتابی که دارد به حرکت خود ادامه می دهد. در واقع می توان گفت، وظیفه اصلی کلاچ مدیریت انتقال نیرو از موتور به چرخ ها می باشد.

چه زمانی صفحه کلاچ عوض کنیم؟!

این مورد کاملا بسته به خودرو، راننده، محل تردد خودرو و البته موارد دیگر دارد.

به عنوان مثال یک راننده تازه کار مطمئنا تا زمانی که در رانندگی حرفه ای شود به سرعت از عمر صفحه کلاچ خواهد کاست. چرا که مدام به واسطه تازه کار بودن به صورت نیم کلاچ رانندگی خواهد کرد و یا به خوبی کار تعویض دنده و درگیر کردن آن در آغاز حرکت را انجام نمی دهدبه صورت معمول  برای هر خودرو پس از ۵۰ الی ۷۰ هزار کلیومتر بسته به نوع رانندگی نیاز به تعویض یا حداقل بررسی دیسک و صفحه و یا صفحه کلاچ است.طبیعتا هر چقدر در رانندگی کار تعویض دنده ( رانندگی در ترافیک و داخل شهر) بیشتر باشد عمر صفحه کلاچ هم زودتر به پایان می رسدرانندگان برون شهری به واسطه کمتر دنده عوض کردن، معمولا دیرتر نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارند.

روش های تست صفحه کلاچ

تست صفحه کلاچ یا اینکه از کجا بفهمیم صفحه کلاچ ضعیف شده است متفاوت هستند که در بین مکانیک ها و یا تعمیرکاران به کار گرفته می شوند. در ادامه برخی از موارد را با شما مرور می کنیم.

استفاده از دنده دو برای تست صفحه کلاچ

برای تست کردن صفحه کلاچ یه روش مرسوم استفاده از دنده دو است. به این صورت که خودرو را در دنده دو قرار داده و پا را از روی کلاچ بردارید. اگر خودرو بدون خاموش شدن حرکت کرد این یعنی اینکه عمر صفحه کلاچ به پایان رسده است. اما در صورتی که خودرو بعد از برداشتن پا، تکان خورد و خاموش شد این یعنی هنوز صفحه کلاچ قابل استفاده است.

زیاد گاز خوردن خودرو

اگر در رانندگی احساس می کنید خودرو زیاد گاز می خورد ولی متناسب با گازی که می خورد همانند قبل سرعت نمی گیرد و شتاب ندارد احتمالا مشکل از صفحه کلاچ است که باید به آن رسیدگی کنید و سراغ تعمیرکار بروید.

تعدد در تعویض دنده در سربالایی

اگر در سربالایی های معمول احساس می کنید مدام نیاز به تعویض دنده به دنده های سنگین تر دارید یا در سربالایی ها باید خیلی گاز دهید شاید یکی از دلایل پایان عمو دیسک و صفحه یا صفحه کلاچ باشد.

بد جا رفتن دنده ها

گاهی اوقات بد جا رفتن دنده ها همراه با سر و صدای زیاد مخصوصا دنده یک و یا عقب می تواند نشانه ای باشد از اینکه باید به فکر تعویض صفحه کلاچ باشید

پس همانطور که گفتیم  برای یک کلاچ مشکلات زیادی ممکن است پیش بیاید. یا اینکه کلاچ بکسواد می کند و درگیر نمی شود و یا اینکه با وجود درگیر شدن به علت فرسایش و تخریب مکانیکی نیاز به تعویض پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *