اخبار داغ

همراهی دولت با عشایر زلزله زده در فصل سرد

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بازسازی خانه های زلزله زدگان اندیکا با مصالح رایگان و تسهیلات ارزان قیمت آغاز شد. ایران زمین: زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۷ مهرماه امسال در مرز دو استان چهار محال و بختیاری و خوزستان در مقطع زمانی رخ داد که عشایر بختیاری در مسیر کوچ قشلاق بودند تا فصل سرد سال […]

اشتراک گذاری
08 آبان 1400
83 بازدید
کد مطلب : 136181


به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بازسازی خانه های زلزله زدگان اندیکا با مصالح رایگان و تسهیلات ارزان قیمت آغاز شد.

ایران زمین: زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۷ مهرماه امسال در مرز دو استان چهار محال و بختیاری و خوزستان در مقطع زمانی رخ داد که عشایر بختیاری در مسیر کوچ قشلاق بودند تا فصل سرد سال را در اندیکا و زیر سقف خانه هایی بگذرانند که با گذاشتن سنگ روی سنگ بنا کرده بودند. با آوار شدن خانه های مسکونی، بیش از دو هزار و ۹۰۰ خانه مسکونی در ۱۳۰ منطقه اندیکا آسیب دید.

در حالی که اکنون سرما و بارش برف به دغدغه اصلی این روزهای زلزله زدگان اندیکا تبدیل شده است حضور سرزده رئیس جمهوری برای رسیدگی به آخرین وضعیت روند بازسازی مناطق خسارت دیده موجب دلگرمی اهالی این منطقه شد. با تاکید رئیس جمهوری بنا شده ساماندهی مناطق زلزله زده اندیکا با جدیت در دستور کار دستگاه ها قرار بگیرد تا پیش از شروع بارش برف اهالی این منطقه سرپناهی داشته باشند.

البته بازسازی مناطق زلزله زده روز گذشته همزمان با سفر رئیس جمهوری به خوزستان به طور رسمی آغاز شده اما این تنها شروع کار است و لازم است برای بازسازی هرچه سریعتر مناطق زلزله زده علاوه بر مسئولان و مساعدت بیشتر دولت، مردم هم پای کار بیایند.«حسین جنتی» مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در حاشیه سفر رئیس جمهوری و وزیر کشور به این استان به «ایران» گفت: با پایان ارزیابی از واحدهای خسارت دیده اندیکا مشخص شد ۲ هزار و ۹۳۰ واحد مسکونی در مجموع دچار خسارت شده اند که ۹۸۰ واحد به طور ۱۰۰ درصدی خسارت دیده اند که باید کاملا تخریب و از نو ساخته شوند و مابقی واحدها نیاز به تعمیرات دارند. وی با اشاره به اینکه به زلزله زدگانی که نیاز به اسکان موقتی داشتند از سوی هلال احمر چادر اهدا شده اما با توجه به اینکه در نظر است اسکان دائم زلزله زدگان هر چه سریعتر انجام شود نیازی به دادن کانکس وجود نداشت. وی خاطرنشان کرد: دیروز همزمان با حضور رئیس جمهوری در اندیکا رسما کار بازسازی این منطقه آغاز شد و پی کنی نخستین واحدها شروع شد. به گفته جنتی هر چند قرار است سقف وام بلاعوض و ساخت واحدهای مسکونی در نخستین جلسه هیات دولت به تصویب برسد اما بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف تسریع در امر بازسازی از منابع داخلی خود سیمان و دیگر مصالح برای شروع کار را تهیه و در منطقه دپو کرده است زلزله زدگان برای شروع کار پی ریزی و فونداسیون واحدهای مسکونی خود سیمان رایگان و میلگرد و پیچ و مهره ارزان قیمت تحویل خواهند گرفت.


پرداخت وام بلاعوض به زلزله زدگان در انتظار مصوبه دولت:

«صادق خلیلیان» استاندار ویژه خوزستان با اشاره به اینکه ارزیابی فرایند پرونده ۸۰۰ واحد آسیب دیده از زلزله اندیکا تکمیل شده است، اظهار داشت: با پایان ارزیابی ها می توان عملیات بازسازی این واحدهای مسکونی را آغاز کرد. وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه های اجرایی استان موظف به رسیدگی به این موضوع هستند، افزود: برای تسریع در امر بازسازی کارها بین دستگاه های اجرایی تقسیم شده و تمام دستگاه ها موظف شده اند به صورت منظم گزارش کار ارائه کنند. خلیلیان خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما در تلاش هستیم سرپناه مناسبی برای زلزله زدگان مهیا کنیم. روند تکمیل پرونده واحدهای مسکونی هم که باید مجددا ساخته شوند به اتمام رسیده و به محض اینکه مصوبه دولت ابلاغ شود اعتبار مورد نیاز در اختیار خانوارهای آسیب دیده از زلزله قرار می گیرد تا با سرعت روند ساخت و ساز و بهسازی آغاز شود.
ساخت و بهسازی ۵ مدرسه در اندیکا استاندار خوزستان درخصوص ساخت و ساز و بهسازی مدارس آسیب دیده از زلزله نیز گفت: در مجموع ۶۰ مدرسه در این شهرستان نیاز به بهسازی و یا تامین کانکس دارند که باید هرچه سریعتر به وضعیت آنها رسیدگی شود. البته کار ساخت و بهسازی ۵ مدرسه آغاز شده و قرار است این مدارس تا آخر آبان ماه به تدریج تکمیل شده و فعالیت خود را آغاز کنند. این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه روند بازگشت عشایر کوچ رو به منطقه زلزله زده اندیکا آغاز شده است در تلاشیم نیازهای ضروری مثل چادر و دیگر مایحتاج را برای آنان فراهم کنیم.


دولت در کنار زلزله زدگان اندیکا است

«اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم با اشاره به اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده اندیکا گفت: دولت تا رفع کامل مشکلات مردم زلزله زده اندیکا در کنار آنها خواهد بود تا نیازهای آنها به طور کامل برطرف شود. وی با بیان اینکه رئیس جمهوری پیگیر مشکلات منطقه زلزله زده اندیکا هستند، افزود: با تشکیل قرارگاه بازسازی تاکنون اقدامات خوبی در منطقه انجام شده و بزودی با کمک خود مردم کار ساخت و ساز خانه ها آغاز خواهد شد.نجار ادامه داد: دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح تاکنون اقدامات مناسبی برای کمک رسانی به مردم منطقه انجام داده اند اما محرومیت در این منطقه به قدری زیاد است که همچنان مردم این منطقه نیاز به کمک و مساعدت بیشتر دولت دارد.


سیمان مجانی در اختیار مردم قرار می گیرد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی در اندیکا را با توجه به عشایری بودن منطقه به دو بخش تقسیم بندی کرد و گفت: بخشی از بازسازی مربوط به افرادی است که در شهرها و روستاها استقرار دارند. بخش دیگر هم مربوط به عشایر کوچ رو است که مدت کمی در منطقه حضور دارند و مکان استراحت و جای خواب آنها آسیب دیده است. از این رو باید با سازوکاری ویژه کار بازسازی در منطقه زلزله زده اندیکا جلو برود تا اقداماتی صورت نگیرد که بعدها از انجام آنها پشیمان شویم. نجار با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با بنیاد مستضعفان برای تامین سیمان مجانی برای ساخت و ساز و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز متولی ساخت و ساز در منطقه است و مقرر شده متناسب با بافت و ویژگی های منطقه طراحی و نوع ساخت و ساز را انجام دهد. در زمینه ساخت جایگاه های دام در منطقه زلزله زده اندیکا نیز طراحی خوبی در گذشته انجام شده که اجرایی و عملیاتی می شوند.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت، نوسازی و بازسازی کامل مدارس آسیب دیده از زلزله اندیکا را تقبل کرده است، گفت: همه دستگاه های اجرایی مکلف اند کمک های مورد نیاز را به منطقه زلزله زده اندیکا ارسال کنند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تشکر از اقدامات سازمان های مردم نهاد توضیح داد: جهاد کشاورزی ۲۰۰ تن علوفه و نهاده های دامی برای دام عشایری که در حال برگشت به منطقه زلزله زده اندیکا هستند آماده کرده است تا در زمینه تعلیف دام با مشکل مواجه نشوند.


ساماندهی مناطق زلزله زده اندیکا در دستور کار دولت

«احمد وحیدی» وزیر کشور هم در بازدید از مناطق زلزله زده به ایرنا، گفت: ساماندهی مناطق زلزله زده اندیکا با جدیت در دستورکار دستگاه های اجرایی مربوطه قرار دارد و ضروری است کارها، پیش از شروع بارش برف در منطقه ساماندهی شوند. وی ادامه داد: امور مربوط به زلزله اندیکا در بین دستگاه های اجرایی تقسیم و عملیات بازسازی شروع شده است اما با توجه به اینکه در آستانه بارش برف در منطقه قرار داریم، ضروری است که اقدامات سرعت بیشتری پیدا کنند. وزیر کشور ایجاد مسیرهای دسترسی و جاده را از اقدامات ضروری دانست و گفت: در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت های خود را شروع کرده و طی ۲ هفته آینده بازسازی بخشی از جاده های ارتباطی به اتمام می رسند.


تعیین نماینده ویژه برای سرعت گرفتن بازسازی

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما بیان داشت: یکی از مهمترین نیازهای اهالی در مناطق زلزله زده چادرهای خاص و ویژه ای است که در برابر سرما و برف مقاوم باشند. البته این نوع چادرها در اختیار جمعیت هلال احمر بوده و ما در تلاش هستیم تا هر چه سریعتر این چادرها در اختیار زلزله زدگان قرار بگیرد.وزیر کشور همچنین بیان داشت: نیازهای دیگری هم در منطقه شناسایی شده که برای تسریع در انجام هماهنگی ها استاندار خوزستان بزودی یک نماینده ویژه تعیین و در منطقه مستقر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *