اخبار داغ

بازنشستگان از عوامل بیکاری جوانان

به قلم استاد داوود قادرزاده شاید در ابتدا برای خواننده این سوال پیش بیاید که چه ارتباطی بین بازنشستگان و بیکاری جوانان وجود دارد؟ اما با نگاهی به فعالیت‌های اقتصادی بازنشستگان به خوبی می‌توان ارتباط بین اشتغال بازنشستگان و بیکاری جوانان را یافت.زمانی که بازنشستگان با دریافت حقوقی چند میلیونی و همچنین سرمایه اجتماعی خود […]

اشتراک گذاری
13 مهر 1400
93 بازدید
کد مطلب : 134850

به قلم استاد داوود قادرزاده

شاید در ابتدا برای خواننده این سوال پیش بیاید که چه ارتباطی بین بازنشستگان و بیکاری جوانان وجود دارد؟ اما با نگاهی به فعالیت‌های اقتصادی بازنشستگان به خوبی می‌توان ارتباط بین اشتغال بازنشستگان و بیکاری جوانان را یافت.
زمانی که بازنشستگان با دریافت حقوقی چند میلیونی و همچنین سرمایه اجتماعی خود به جای فعالیت‌های فرهنگی و عام‌المنفعه، اقدام به ورود به بازار آزاد می‌نمایند علاوه بر ایجاد مانع برای جوانانی که نه حقوق ثابت چند میلیونی دارند و نه سرمایه اجتماعی؛ مسبب ناامیدی و بیکاری آنان را فراهم می‌کنند. و حتی دیده شده که بازنشسته‌ای با وجود دریافت حقوق چند شغل نیز در بازار آزاد دارد و باز از فقر می‌نالد تا بهانه‌ای برای تصاحب بیشتر بازار به‌دست داشته باشد‌.
این نکته را نباید فراموش کرد که با حضور بازنشستگان در بازار در شرایط کنونی نه تنها موجب بیکاری جوانان تحصیل کرده و بدون سرمایه و تجربه می‌شوند بلکه مسبب نامیدی جوانان و همچنین تشدید فاصله طبقاتی در جامعه را فراهم می‌کنند.
در این خصوص متاسفانه قوانین مشخصی در حمایت از جوانان وجود ندارد و باید پرسید که چرا یک بازنشسته‌ حق دریافت پروانه شغلی دارد؟ اگر شاغل است چرا حقوق بازنشستگی می‌گیرد؟
بنابراین جای خود دارد که مسئولان ذیربط نسبت به منع بازنشستگان از فعالیت‌های اقتصادی(ندادن پروانه اشتغال و یا حذف یا کاهش حقوق بازنشستگی آن‌ها و..‌.) و هدایت آن‌ها به فعالیت‌های خیریه، فرهنگی و عام‌المنفعه به عنوان انسان‌هایی با تجربه اقدام نمایند.
جامعه نیز باید در عمل نه حرف از جوانان در برابر اشتغال بازنشستگان با اقداماتی هم‌چون تحریم‌ بازنشستگان و فشار بر آن‌ها جهت خروج بازنشستگان از بازار کار به منظور حمایت از نیروی کار جوان اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *