اخبار داغ

احتمال ورود میلیون ها تن نمک سد گتوند به رود کارون تا ۳ ماه آینده/ آب نیرو با استفاده از جو احساسی موجود در خوزستان برای تولید برق، آبهای سد گتوند را حراج کرده

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری آفتاب کارون، رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در همایش مدیریت اشتراکی منابع آب که با حضور مسئولین در گیت بوستان اهواز برگزار شد در تبیین مطلبی مهم که امنیت و آینده خوزستان را با یک خطر بزرگ روبرو می کند گفت: شرکت آب نیرو […]

اشتراک گذاری
12 مهر 1400
42 بازدید
کد مطلب : 112176

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری آفتاب کارون، رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در همایش مدیریت اشتراکی منابع آب که با حضور مسئولین در گیت بوستان اهواز برگزار شد در تبیین مطلبی مهم که امنیت و آینده خوزستان را با یک خطر بزرگ روبرو می کند گفت: شرکت آب نیرو برای تامین برق و تولید برق به شکل غیرمتعارف، غیرمعقول و غیرمنطقی در حال ریختن منابع گرانبهای آب به رود کارون است. ورودی سد گتوند ۸۷ متر مکعب است ولی خروجی آن ۵۷۰ متر مکعب است. هفته پیش خروجی کارون از سد گتوند ۷۰۰ متر مکعب بوده است. این موضوع تحت مدیریت شرکت آب و نیرو در تهران است و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند و خدای ناکرده پیش بینی ها درست از آب دربیاید و بارندگی هم نداشته باشیم، خوزستان در حوزه کارون با مرگ قطعی مواجه خواهد شد.

وی افزود: شرایط به گونه ای است که شرکت آب نیرو تحت عنوان اینکه صدای تشنگی مردم خوزستان به گوش می رسد و مردم درخواست آب دارند از این موضوع سوءاستفاده می کند و با هدف تولید برق، سیل را در کارون رها می کند. البته اگر این آب در شرایط عادی که سدها پر باشند و پیش بینی ها هم مثبت باشد کار خیلی خوبی است ولی در چنین شرایطی کار منطقی نیست. کشاورزان و مردم خوزستان بدانند این حجم آب در رود کارون، غیرمعقول و غیرلازم است و برای تولید برق است

وی تاکید کرد: چرا مسئولین استان به این مسئله دقت نمی کنند. دستگاههای اطلاعاتی امنیتی چرا احساس نمی کنند که اگر این وضع ادامه پیدا کند ۳-۲ ماه دیگر آبی برای کشت نیست. دستگاه قضایی و دادستان چرا بعنوان مدعی العموم به این قضیه ورود نمی کند. استاندار خوزستان در این مرحله بعنوان رییس شورای تامین چرا به فکر این نیست که ۳-۲ ماه دیگر چه بلایی سر استان می آید. اگر ۳ ماه دیگر کم بارشی داشتیم چگونه به کشاورزان بگوییم برای کشت در حوزه کارون آب نیست در حالی که رودخانه کارون در این روزها به این وضع است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: وزارت نیرو چه عمدی دارد که مدیریت سد گتوند را به استان واگذار نمی کند که یا بخاطر این است که فجایعی که در سد گتوند ایجاد کرده اند اطلاعاتش بیشتر منتشر می شود یا اینکه می خواهند برای تولید برق، خوزستان را با چالش مواجه کنند.

مسعود اسدی در بخشی دیگر خطاب به رسانه ها گفت: رسانه ها باید برای دفاع از وطن، نظام و استان که امروز اینگونه با سوءمدیریت شرکت آب نیرو به خطر افتاده مطالبه گر باشند. اگر آب به همین صورت رها شود و در ماههای آینده بارندگی نداشته باشیم و آبی هم نباشد بدانید که آب به لایه های نمک خواهد رسید و از یک یا دو ماه دیگر آب با شوری بالا و به شکل آب نمک وارد رودخانه جاری می شود و احتمال ورود میلیون ها تن نمک به رودخانه در صورت عدم بارندگی و کاهش ذخیره سد گتوند به رودخانه وجود دارد و تمام اراضی پایین دست تا خرمشهر به نمکزار تبدیل می شود.

وی گفت: اگر شرکت آب نیرو این مدیریت خود و این ریسک را بر عهده می گیرد اعلام کند که این کار را مدیریت می کند و هر اتفاقی افتاد پاسخگو خواهد بود نه اینکه خوزستان را به این وضع رها کنند. شرکت آب نیرو با این تصور که امروز فضا در استان به گونه ای است که کسی جرات نمی کند بگوید آب نمی خواهیم از این فرصت استفاده کرده و تا می تواند برق تولید می کند. در این خصوص اگر بحث برق است بنده به نمایندگی از کشاورزان اعلام می کنم که برق کشاورزان را قطع کنید ولی آب را که خون و حیات کشاورزان به آن وابسته است را به دریا نریزید.

وی گفت: رسانه ها باید بدانند که سد مارد را که با هزینه های سنگین روی رودخانه بسته بودند که آب دریا وارد کارون نشود هفته پیش بعلت آبِ بیش از حدی که شرکت آب نیرو به کارون رها کرده بود، در آستانه شکستن قرار گرفت.

 رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: از استاندار خوزستان بعنوان رییس شورای تامین درخواست دارم بلافاصله جلسه شورای تامین را تشکیل دهد و مدیریت آب نیرو را خلع کنند و مدیریت سد را به استان برگردانند. از علمای اعلام درخواست دارم به داد کشاورزان برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *