اخبار داغ

پل سعادت آباد اصفهان کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، پل جویی یا پل چوبی نام پلی در اصفهان، روی زاینده رود است. این پل راه اختصاصی برای رفت ‌و آمد کاخ هفت ‌دست و کوشک آینه ‌خانه بود و میان دو پل الله ‌وردی خان و پل خواجو قرار دارد. پل جویی به دستور شاه عباس دوم صفوی در […]

اشتراک گذاری
11 مهر 1400
114 بازدید
کد مطلب : 134745

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، پل جویی یا پل چوبی نام پلی در اصفهان، روی زاینده رود است. این پل راه اختصاصی برای رفت ‌و آمد کاخ هفت ‌دست و کوشک آینه ‌خانه بود و میان دو پل الله ‌وردی خان و پل خواجو قرار دارد. پل جویی به دستور شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۵ قمری بنا گردیده است.

برج شش گوشه وسط پل با چشمه ‌های آب جاری فرح بخش حال امیران، اشراف، مهمانان و سفیرانی بود که به حضور شاه شرفیاب می‌ شدند.

در قسمت غربی این پل آب رودخانه به صورت دریاچه‌ ای جمع می شد که به همین لحاظ به آن «پل دریاچه» نیز می ‌گفتند. نام دیگر آن پل سعادت ‌آباد است.

جوی کوچک ظریفی از سنگ پارسی بر روی پل تعبیه کرده بودند که آب را از یک سو به طرف دیگر پل جاری می ‌کرد و به همین دلیل پل جویی نامیده میشد با این حال شاردن در کتاب خود به صراحت این پل را از جنس چوب بر پایه ‌های سنگی ذکر کرده است و نمی ‌توان قاطعانه گفت که عنوان «پل چوبی»، نادرست است.
نام اصلی آن پل «سعادت ‌آباد» بوده و به فراخور مجاورت با هفت کاخ از کاخهای سلطنتی عصر شاه عباس دوم «پل هفت دست» نیز نامیده می شد.همچنین در بخش شرقی و غربی این پل، آب رودخانه بر روی هم انباشته می ‌شد که بشکل دریاچه دیده می شد، به همین دلیل به آن «پل دریاچه» نیز می گفتند. در کتاب فواید الصفویه که از مآخذ تاریخ عهد صفویان است به روشنی نام این پل «پل سعادت ‌آباد» آمده است و نویسنده آن کتاب در روزگار صفوی بنای «شهر تازه‌ ای» را در سال ۱۰۶۹ هجری و هم‌ زمان با هفدهمین سال سلطنت شاه عباس دوم ذکر کرده است. در طول تاریخ بویژه دوره اوج شکوفایی تاریخ صفویان سازه های زیبا و شکوهمندی از معماری ایران ساخته شده است که انواع آنها امروزه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشند. یکی از این بناها پل چوبی اصفهان است.

پل جوبی با عرض ۶ متر و طول ۱۴۷ متر، برای آمد و شد عامهٔ مردم نبود بلکه تنها وسیلهٔ ارتباط باغهای سلطنتی دو کناره شمالی و جنوبی رودخانه یعنی باغ معروف به «باغ دریاچه» با باغهای گستردهٔ سعادت آباد میان پل الله‌ وردی خان و پل خواجو و بناهای با شکوه کاخ هفت‌ دست و کوشک آینه‌ خانه و کشکول و نمکدان بوده‌ است. در اصل این پل برای عبور خانواده شاهان صفوی، امرا، بزرگان، مهمانها و سفرایی بود که اجازه دیدار با شاه عباس دوم را داشته ‌اند.در وسط پل، برج ۶ گوشه ای وجود داشت که از هرگوشه آن سه چشمه جاری می شد. یکی از خارجیانی که این پل را بازدید کرده درباره آن چنین نوشته که”…پل با چهارده طاق یک ریخت و معبری برای بردن آب به قصر هفت دست واقع در ساحل زاینده رود ساخته شده بود…”

عمارات زیبا و باشکوه سعادت آباد، هفت دست، آینه خانه، کلاه فرنگی، نمکدان در اطراف این پل بوده است که به وسیله مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان در زمان ناصرالدین شاه قاجار خراب و با خاک یکسان گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *