اخبار داغ

میراث فرهنگی در ثبت جهانی دارابگرد کوتاهی کرده است

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز،یک استاد تاریخ دانشگاه داراب معتقد است که میراث فرهنگی این شهرستان، استان فارس و حتی کشور در پرداختن به دارابگرد، که اثری منحصر به فرد و مربوط به گذشته تاریخ تمدن ایرانی و اسلامیست، کم توجهی و کم لطفی کرده‌اند و این موضوع باید با ثبت جهانی آن، جبران شود. […]

اشتراک گذاری
04 مهر 1400
122 بازدید
کد مطلب : 134253

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز،یک استاد تاریخ دانشگاه داراب معتقد است که میراث فرهنگی این شهرستان، استان فارس و حتی کشور در پرداختن به دارابگرد، که اثری منحصر به فرد و مربوط به گذشته تاریخ تمدن ایرانی و اسلامیست، کم توجهی و کم لطفی کرده‌اند و این موضوع باید با ثبت جهانی آن، جبران شود.

محمدباقر مهاجر افزود: دارابگرد مهمترین شهر مدور جهان به شمار می‌رود که پلان ویژه و منحصر به فردی داشته و دیوار دور آن بزرگترین دیوار گلی و خندق حفر شده در اطراف آن هم بزرگترین خندق در دوران خود بوده است.

او با بیان اینکه قدمت دارابگرد به عصر حکومت هخامنشیان بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: البته در کاوش‌های باستانشناسی که اوایل دهه هشتاد توسط یک گروه از کاوشگران که یک باستانشناس انگلیسی هم آنها را همراهی می‌کرد، انجام شد، نشان داد که دارابگرد در دوران قبل تاریخ هم زیستگاه انسان بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه داراب با تاکید براینکه با استناد به متون و نوشته‌های تاریخی، دارابگرد در دوره‌های مختلف از شهرهای برجسته و مهم ایران به شمار می‌رفته است، گفت: این شهر مقر اصلی و اولیه اردشیر بابکان بوده و در دوران شبانکاره نیز پایتخت حکومت محسوب می‌شده است.

او ادامه داد: قبل از آن دوران نیز، دارابگرد به عنوان یک منطقه آبادان در شرق فارس بوده و راهی تحت عنوان استخر-دارابگرد، مسیر اتصال این شهر با تخت جمشید به حساب می‌آمده است.

این استاد تاریخ در بیان اهمیت شهر دارابگرد در دوران اسلامی نیز گفت: برای پی بردن به اهمیت دارابگرد همین بس که نام این شهر در عهدنامه صلح امام حسن(ع) و معاویه آمده و اینکه خراج این شهر به عنوان وثیقه اجرای عهدنامه ذکر شده، نشان‌دهنده آبادانی و رونق آن بوده است. به گونه‌ای که میزان خراج دارابگرد در آن دوران را می‌توان با شهرهای آبادی نظیر همدان مقایسه کرد.

او با بیان اینکه قرارنگرفتن نام دارابگرد در پرونده ثبت جهانی محور ساسانی، ناشی از کوتاهی میراث فرهنگی داراب و کم لطفی میراث فرهنگی استان فارس بوده است، گفت: اگرچه شخصا اعتقاد دارم که پیشینه دارابگرد به دوره هخامنشیان باز می گردد، اماوجودآثارتاریخی متعدد مربوط به دوران ساسانیان دراین شهر و پیرامون آن نظیر نقش برجسته مهم پیروزهای ساسانیان برسه تن ازامپراطوران روم .نقش برجسته اناهید نقش برجسته نبرد شاه ساسانی باشیر .اتشگاههای اذرجوی .تنگ چک چک .کرسیا .پوشنج و…….این شهر را در ردیف شهرهای ساسانی قرار می دهد و یکی از خواسته‌های به حق صاحبنظران و البته عامه مردم توجه بیشتر به این شهر بسیار مهم و منحصر به فرد تاریخی است.

او اضافه کرد: دارابگرد مهمترین نقش را در ابتدای دوره ساسانی داشته و تا پایان آن دوران تاریخی جزو مناطق و شهرهای شاهزاده نشین ایران محسوب می شده و در دوران اسلامی هم مرکزی آبادان و پر رونق بوده است.

مهاجر با گلایه از حذف نام دارابگرد از لیست میراث جهانی محور ساسانی فارس، تاکید کرد: ما خواستار احقاق حقوق از دست رفته مربوط به دارابگرد و سایر آثار تاریخی و باستانی موجود در شهرستان داراب هستیم وانتظار داریم با سرعت بیشتری در زمینه الحاق دارابکرد به محورجهانی ساسانی اقدام گردد 

وی با اشاره به وجود تپه هیربدان در نزدیکی شهر دارابگرد، گفت: آخرین کاوشهای باستانشناسی که سال گذشته در این محوطه انجام شد نشان می‌دهد که این نقطه زیستگاه انسان در دوران ماقبل تاریخ بوده و این هم شاهدی بر اهمیت تاریخی منطقه داراب است. هرچند که نتایج آن کاوشها هنوز رسما اعلام و منتشر نشده و برای اظهارنظر قطعی باید تا زمان انتشار نظرات باستانشناسان کاوشگر، منتظر ماند.

مهاجر با یادآوری اینکه دارابگرد یک اثر تاریخی منحصر به فرد محسوب می‌شود، گفت: شهرهای مدور دیگری هم وجود دارد، نظیر آثار باقیمانده در فیروزآباد اما هیچ یک دارای پلان مشابه دارابگرد نبوده و یک شهر مدور کامل نیستند شهر دارابگرد در دوران حکومت شبانکاره و در پی حمله سلجوقیان، با خاک یکسان شد و ساکنان این شهر ابتدا به تنگ رمبه و بعد از آن به محل کنونی شهر داراب، نقل مکان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *